Snabbrecension av QPAD MK50 och bloggens första hojt!

Medlem
Snabbrecension av QPAD MK50 och bloggens första hojt!

Nu säger vi äntligen hej igen!

Fastnade på ett LAN över helgen, så fick lite förhinder med att skriva här. Nu är jag dock påplats vid terminalen igen, så nu kommer det en post till slut.

LAN är ju en känslig historia. Alla gillar ju trots allt olika spel, så att hitta spel som alla tycker om att spela kan vara klurigt. Annars sitter det någon och spelar någonting själv, eller värre ändå, bara sitter och har tråkigt.

För vår del blev det dock mest Killing Floor , men också en del Natural Selection 2. Båda är spel som rekommenderas varmt till alla som gillar den genrens spel. Killing Floor har ju också en helfin tendens att få gratis content från Tripwire Interactive, som tillsammans med betalda DLC gör alla glada. Hur Natural Selection 2 utvecklas återstår väl att se, men det ser lovande ut!

Tänkte även slänga upp lite smårecensioner på det jag kör till och kring min dator för de som är intresserade. Jag har tänkt skriva dessa för alla mina kringutrustnings-atteraljer såsom mus, tangentbord, skärm osv. Idag skriver jag om mitt tangentbord!

QPAD Mk-50

I korthet; Mekaniskt tangentbord från QPAD utan extra funktioner såsom macro-knappar, inga USB-portar eller andra kontakter och har ingen bakgrundsbelysning.

Bordet kan fås i en mängd olika Cherry MX (Cherry MX Blue, Red, Brown eller Black) Jag kör röd, men har inte upplevt några problem när jag skriver längre texter som många andra har rapporterat. Det är ju som med allt annat en fråga om preferens dock, och jag gillar lågt motstånd. Du kanske inte gör det, så läs på om dessa switches innan du väljer.

Knapptryck ger en väldigt bra feedback och det finns inte mycket att säga om feedback från knapptryck förutom de medföljande fyra (4) stycken brandgula knappar gjorda för att markera nyckel-knappar. Mina sitter t.ex på A-D-V, för att hjälpa mig hitta dessa fortare. Problemet med dessa är att de inte riktigt sitter som de ska alla gånger. Min fjärde knapp lossnar ibland, och tycks inte vara gjuten med samma precision som original-knapparna. De andra tre sitter dock perfekt. Söndagsex och otur på den fjärde förmodligen.

F1-F6 fungerar som mediakontroll, och aktiveras genom att man håller ned Fn-knappen. Mycket fint och användbart, dock inte någon unik lösning. Den uppskattas fortfarande såklart!

Möjligheten att stänga av Windows-knapparna som vissa av kusinerna kan har skippats, och man har istället valt att sätta tillbaka Scroll Lock-lampan som annars är ersatt med en toggle för Windows hotkey.

Handlovstödet är bekvämt, och har inte den plastiga känslan som många andra har. Det är smått gummerat, men inte såpass att man blir svettig. Det sitter stabilt, har ett litet tomrum mot bordet, vilket gör att även stödet i sig kan lutas, eller stå på en inte helt plan yta utan att bli hängandes i luften.

Jag ger betyget 9/10, då jag saknar möjligheten att stänga av Windows-knappen helt, eller att ge de annan funktion när jag är in game. Jag har själv aldrig råkat ut för detta, men det är ju tråkigt för de som har tendensen att trycka fel att inte kunna deaktivera det med en så enkel funktion.

Hoppas recensionen var till nytta för någon som ramlade in här iallafall, här nedan följer QPAD's egna summary.

[info]Features:
• Key switch:Cherry MX mechanical switch technology
• N Key Roll over: Full N-key roll over via PS2
• Key strokes: 50 Million
• Connectors: PS/2 or USB (PS/2 to USB adapter included)
• Media keys: Media keys for volume control, play, pause and skip tracks
• Cable: 1.8 meter extra thick cable
• Extras: 4 extra orange key caps and key cap puller
• Dimensions:Keyboard 44,8 x 14,9 x 3,5 cm (17,6 x 5,8 x 1,37 inch)
• Wrist pad: 44,8 x 6,6 x 1,7 cm (17,6 x 2,48 x 0,66 inch)
• Weight:1.27 Kg (2.8 LBS)
• Warranty:2 year
• Keycaps: Removable for easy cleaning[/info]

#blogg


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv
Snabbrecension av QPAD MK50 och bloggens första hojt!

Fila lite på undersidan av den lösa knappen, var lite gjutskägg kvar på min som gjorde att det inte gick att trycka fast den ordentligt.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Tänkte det jag också, dessvärre inte fallet för mig.

Tack för tipset dock!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar