Jämförelse vidvinkel mot vidvinkel

Medlem
Jämförelse vidvinkel mot vidvinkel

Kunde inte låta bli. Nu när jag köpt 24-70 så har jag ju faktiskt två gluggar som fixar vidvinkel på 24mm

Jag ställde upp min 14-24 gentemot min 24-70 och jämförde dem på enda brännvidden de har gemensamt. Helt enkelt för att se om det finns någon skillnad dem emellan. Inget djupare än så.

Här kommer bildresultaten. Därefter min lilla analys.

24-70/2.8 @ 24mm f/2.8

14-24/2.8 @ 24mm f/2.8

CROP av de båda bilderna:

24-70/2.8 @ 24mm f/2.8 100% CROP

14-24/2.8 @ 24mm f/2.8 100% CROP

Analys:

Vad som slog mig är att båda gluggarna är vrickat skarpa redan på full öppning. Att två zoomobjektiv kan vara så skarpa är rätt makalöst!
Visst, nu i efterhand kan jag erkänna att objektet jag plåtade inte tar fram detaljer särskilt väl, men jag lovar att de är tillräckligt skarpa "live" för att du och alla andra ska bli nöjd.

Vad man kan se skiljer dem åt är distorsionen. 24-70'an lider av betydligt mycket mer "barrel distortion" dvs att raka linjer blir förvrängda ungefär så här ( )

Jämför man de båda fullstora bilderna så syns tydlig skillnad, där 14-24'an uppvisar rätt lite distortion. Utan att jämföra dem så här hade man kanske inte reagerat på 24-70's resultat men nu blir det tydligt.

För den skarpsynte så kan man ana att 14-24'an ger ett något vidare utsnitt. Detta är ibland så att optik faktiskt kan skilja en del sinsemellan. Särskilt vet jag att tredjepartstillverkare som gör t ex en fast 50mm inte alltid har samma utsnitt som en "original" 50mm. Vilken av dem som har rätt utsnitt ja det vete tusan.

I det här fallet skulle jag gissa att det istället handlar om att frontlinsen på det något kortare 14-24 hamnar längre ifrån objektet, alltså visar det lite mer av bilden. Hade jag flyttat fram stativet bara någon centimeter för att frontlinsen skulle hamna på samma avstånd är jag säker på att de hade varit nästan identiska i utsnitt.

Lite foto-nörderi så här på en torsdag... alltid lika trevligt!

Ha det bäst! Kan dessutom hälsa att första brudparet för 2013 är bokat!

#blogg

Medlem
Jämförelse vidvinkel mot vidvinkel

Var har du tagit dessa bilder?

Varför jag undrar är att farsan har likadana monitorer till sin hemmastudio


signatur
Medlem
Skrivet av Ramrod:

Var har du tagit dessa bilder?

Varför jag undrar är att farsan har likadana monitorer till sin hemmastudio

I din farsas hemmastudio

neeeeeej.. i mitt vardagsrum

Medlem

Okej, håller du på med studioinspelningar också?
Eller har du bara köpt dom för att dom låter bra!?


signatur
Medlem
Skrivet av Ramrod:

Okej, håller du på med studioinspelningar också?
Eller har du bara köpt dom för att dom låter bra!?

Bara för ljudet. Är en fullständig nolla på tekniken kring det.
De är ju relativt billiga dessutom, med tanke på vad de levererar.

1
Skriv svar