Årets spel 2012

Medlem
Årets spel 2012

Ett helt år har snart passerat och det är dags att kolla in vilka spel som släpptes under året och vilka av dessa som faktiskt var något utöver det vanliga. Jag kommer att presentera detta genom två listor: en som jag själv har valt ut alla vinnare och en där nära och kära har fått rösta fram sina favoriter. Så först tar vi min personliga lista och sedan folkets imorgon. Då sätter vi igång!

Det har kommit en väldans massa härliga spel i år, så när det blev dags att välja vilket som var det absolut bästa spelet för hela året krävdes det tid för tänkande. Men efter många om och men så kom jag fram till min personliga favorit.

[center]Årets spel
#Far Cry 3
[/center]

Det har varit ett gott år för shooter-fansen med många spännande, actionpackade och vapencentrerade spel. Men bland alla dessa fanns det ett som glänste lite extra och därför kan jag säga att mitt val för denna kategori var bland det lättare jag behövde göra.

[center]Årets shooter
#Tribes: Ascend
[/center]

Den bredaste genren är kanske inte helt oväntat den svårare att bestämma endast en enda vinnare ifrån. Med spel som Dishonored, Far Cry, Assassin's Creed, m.fl. stora titlar på ett år har det kommit många intressanta kandidater. Men för mig så blev det ändå ett spel som flyget någorlunda under radarn i år och jag kände att det förtjänade att kamma hem ett pris, då det var verkligen något unikt och fräscht.

[center]Årets actionäventyr
#Alan Wake (PC-release)
[/center]

I år kom även det som man nog kan kalla för det mest efterlängtade (action-)rollspelet någonsin - och om det kanske inte riktigt mötte allas förväntningar, så var det ändå ett otroligt bra spel som erbjuder alldeles för många timmar av hackande, huggande, samlande och questande. Därför känns mitt val till årets bästa rollspel uppenbart.

[center]Årets rollspel
#Torchlight II
[/center]

Jag tror det är säkert nog att anta att alla här gillar spel, även att de flesta av oss gillar att spela mot och med varandra. Det fanns många bra kandidater till årets bästa multiplayer, men i slutändan var det bara en som kunde vinna. Med spännande matcher, hög inlärningskurva och skicklighetsbaserade strider blev det en till vinst för detta spel.

[center]Årets multiplayer
#Tribes: Ascend
[/center]

Mobilspelen får en allt större betydelse i vår värld i och med att telefonernas teknik rör sig otroligt snabbt framåt. I en kategori/genrer där det släpps tusentals titlar varje år fanns det ett helt hav av intressanta spel att välja mellan, men jag lyckades ganska snabbt smala ner antalet till endast två - och helst skulle jag vilja ge båda titeln som bästa handhållna, men endast en kan vara vinnare.

[center]Årets handhållna
#Eufloria
[/center]

En gång i tiden, för väldigt länge sedan, var det väldans vanligt att spel fick en expansion 9-12 månader efter release. Nu för tiden är det mer vanligt att spelaren tillåts fortsätta sin resa i ett spel med fler men mindre nedladdningar som släpps utspridda över spelets livstid. Detta kan vara allt från vapen och hästutrustning till nya uppdrag och kartor. Men då och då så släpps det större, lite mer komplexa nedladdningsbara tilläggspaket som glänser lite extra bland all medelmåttighet.

[center]Årets DLC
#Sid Meier's Civilization V: Gods & Kings
[/center]

Det är inte ofta en spelkaraktär påverka hur jag känner, vare sig det är genom skratt, skräck, eller sorg. Men i år så fick vi ändå ett gäng riktigt grymma prestationer, framför allt inom den manliga kategorin; men dessvärre så kan endast en vinna.

[center]Årets manliga karaktär
Vaas / Michael Mando
[/center]

[center]Årets kvinnliga karaktär
Tiny Tina / Ash Burch
[/center]

Detta var en kategori jag valde att ha med endast för att kunna hylla den bästa spelstudion i existens idag. Varje år levererar de nya och spännande ting och ger väldigt mycket tillbaka till den community de byggt upp runt omkring sig själva.

[center]Årets studio
#Valve
[/center]

Musik. Vad vore spelens fantastiska världar utan musik? Jo, ganska mycket ingenting ska jag berätta för dig. Det har kommit massor av sköna spel i år från indieutvecklare och de större bestarna som har haft stämningsgivande, episka och adrenalinpumpande soundtracks. Men det som hade störst inverkan på mig var ett spel som vi PC-spelare fick vänta lite extra länge på.

[center]Årets soundtrack
#Alan Wake (PC-release)
[/center]

Slutligen så skulle jag vilja tilldela ett pris till årets mest positiva överraskning. Ni som spelat det förstår varför och ni som inte gjort det får väl helt enkelt ta och kolla in spelet. Det är välförtjänt.

[center]Årets hedersomnämnande
#Spec Ops: The Line
[/center]

Det var det. Detta var årets spel för 2012. En lista fylld enbart med mina personliga åsikter. För en sammanställning om vad folket tyckte så titta gärna tillbaka om ett par dagar.

#blogg


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Årets spel 2012

Intressant lista, håller med dig om många av dessa. (Måste tyvärr erkänna att jag inte hunnit med en del av de övriga spelen än dock.)

Valve FTW!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar