Peka-klicka

Medlem
Peka-klicka

Jag har alltid haft en förkärlek för äventyrsspel och då i synnerhet peka-klicka genren.

Det började med att jag som liten såg på när min kusin spelade Zak McKracken and the alien mindbenders.
Ett underbart spel från Lucas Arts (tidigare Lucasfilms).

Denna smått fantastiska genre har givit mig så enormt mycket spelglädje genom åren och under 90-talet var Lucas Arts mina husgudar.

Dock vill jag också belysa alla dessa andra alster som till viss mån fick stå lite i skuggan av Monkey Island, Indiana Jones, Sam & Max, Full Throttle etc.

Spel som Simon the Sorcerer 1 & 2 och Discworld serien med Eric Idle som Rincewind.

Av någon anledning höll jag mig till spelen med lite mer humoristiskt ton tills jag köpte Broken Sword när det släpptes 1996, ett helt fantstiskt spel som fick mig att få upp ögonen för en lite allvarligare del av genren och framförallt Revolution's andra spel Beneath A Steel Sky.

Vi kommer sedan till något som är och kommer förbli 2 av dom bästa spelen som någonsin har gjorts, alla kategorier, ena från Lucas Arts och andra från Westwood.
Ja precis..... Grim Fandango och Blade Runner.

Båda dessa gör mig nästan gråtmild, det finns inga motsvarigheter i spelvärlden och det har blivit en raritet med bra äventyrspel på senare tid, speciellt några som är något att ha.
Vissa utstickare har släppts som Funcom's The Longest Journey och diverse nyversioner av äldre serier, från tex. Telltale

Så ingen är gladare än mig när det dyker upp spel som The Walking Dead, som trollför med sitt fantastiska berättande.

Det är något vi behöver i en tid där hjärndött skjutande är det som säljer och jag hoppas att Tim Schafer kan göra lite CPR på den till dagens dato halvdöda genren vi en gång älskade med sitt kickstarterprojekt.

Long live the dead!

#blogg

Peka-klicka

Jag är glad att du nämnde "Blade Runner" En kär, gammal favorit

Nästan alla Westwoods spel var klockrena klassiker.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Fint skrivet! Jag håller med till fullo.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag älskar de här spelen men har det kommit ut något nytt senaste åren? Det känns inte som att de går att hitta ...

Senast spelade jag Runaway men det var ett bra tag sedan ..

Medlem
Skrivet av magnre:

Jag älskar de här spelen men har det kommit ut något nytt senaste åren? Det känns inte som att de går att hitta ...

Senast spelade jag Runaway men det var ett bra tag sedan ..

Du skall kanske kolla in Wadjet Eye Games katalog, särskilt Gemini Rue om man gillade det gamla Blade Runner.

Det senaste peka-klicka jag spelade var Kentucky Route Zero som jag tyckte var jävla bra. KRZ har dock mer fokus på den litterära aspekten och mindre på pussel och utmaningar.


signatur

Imperator

Medlem
Skrivet av magnre:

Jag älskar de här spelen men har det kommit ut något nytt senaste åren? Det känns inte som att de går att hitta ...

Senast spelade jag Runaway men det var ett bra tag sedan ..

Det har inte kommit så mycket på sista tiden utanför indie marknaden.

Men som Reize skrev så finns det är en hel del pärlor också, har precis startat upp Primordia från just Wadjet Eye Games, skall bli intressant.

Sen så finns ju Hector: Badge of Carnage om man vill ha lite mer humor.

Medlem

Tack för tipsen, ska aboslut kolla upp Wadjet Eye Games !!
http://www.wadjeteyegames.com

phi
Medlem

Kan varmt rekommendera Gemini Rue från Wadjet Eye. Har spelat det på paddan ett par timmar ikväll och känner på mig att det kommer bli en väldigt sen natt.

Väldigt mycket beneath a steel sky och blade runner över spelet.

1
Skriv svar