Frustrerande svag just nu

Flakmonkey
Frustrerande svag just nu

I söndags natt/morse åkte sambon iväg till Sydafrika för en sex veckors vistelse där hon ska få pröva på livet på en akutmottagning i Kapstaden. Jag har alltså totalt drygt 40 dagar som gräsänkling framför mig och jag planerar att använda dem väl. Inte till att parta, dricka öl, gejma och se på sport även om jag kommer göra de två sistnämnda sakerna en hel del. Nej det jag planerar att göra är främst att ta mig till landet så mycket som möjligt för att hjälpa till med trixandet där samt att späka min kropp så mycket det bara går. Både genom kost men framförallt träning.

Jag känner ju nämligen att jag har gått ner mig en hel del det senaste året. Inte som att jag blivit en soffpotatis direkt då jag tränar minst tre gånger i veckan, men både form och styrka har försämrats i takt med att det blivit fler myskvällar och middagar och färre träningspass. Nu gnäller jag inte över det, det vore ju bara löjligt, utan konstaterar bara att det inte är den bästa medicinen om man vill hålla sig i riktigt bra form. Och jag vill komma tillbaka dit.

De första dagarna har emellertid inte varit någon dans på rosor. Jag har kört pass söndag, måndag och tisdag (helt olika former så det är okej) vilket är helt i sin ordning, men det är min prestation på passen som är under all kritik. För det första känns det inte som att jag orkar någonting när det kommer till musklerna. Varesig det gäller styrka eller uthållighet. Jag orkar med på tok för få armhävningar, situps, eller vad det nu må vara för att jag ska tycka att det är okej. För det andra så får jag sån otrolig träningsvärk av saker som jag inte är van att få det av.

Visst förstår jag att det beror på att kroppen är ovan efter några månader av lägre intensitet, men det är ändå fruktansvärt frustrerande att veta vad man har mäktat med och sen konstatera att man inte är i närheten av det i nuläget. Som tur är så är det ju mest bara en fråga om att väcka musklerna till liv igen så jag är inte orolig för att ta igen det, men ja så särskilt roligt är det inte.

Däremot så är det roligt att vara igång igen. Körde morgonpass (07:00) idag vilket jag inte gjort på länge och det känns alltid lika skönt när man väl är klar. Då är dagens träning avklarad redan innan dagen börjat ordentligt och man kan åka hem direkt efter jobbet eller hitta på någonting kul med gott samvete. Nu gäller det som sagt bara att komma i okej form också så att man vågar sig på de hårdare passen. Saknar ju cirkelfysen något enormt!

#blogg

Medlem
Frustrerande svag just nu

Du får sätta dig och sträck-se "Arnold Schwarzeneggers - Pumping Iron" så kanske du hamnar i rätt mindset igen!

http://www.youtube.com/watch?v=6M5fb6Y-k7I

1
Skriv svar