Musik, i spel, om spel, eller bara som spel

Medlem
Musik, i spel, om spel, eller bara som spel

Jag är lite musiknörd själv och gillar att både lyssna och tillverka musik. Spelmusik är intressant. Från att vara 4-kanaliga blipp-kompositioner har det blivit rena orkesterarrangemang i värsta hollywoodklass. Jag är lite kluven om hur vida det är en bra eller dålig utveckling. Själv gillar jag allt från bombastisk orkestermusik till blippig bitpop. Ett grymt soundtrack har lite av varje! Säga vad man vill om filmen Tron:Legacy men personligen gillar jag den framförallt för det grymma soundtracket av Daft Punk. En utmaning för stereon och en cool symbios mellan orkestralt och elektroniskt.

Vad tycker ni andra här på FZ, vad är det för musik som kittlar era sinnen? I eller utanför spel.

Själv är jag som sagt amatörmusiker och har inga höga ambitioner, men här är en liten melodi som jag gjorde för ett tag sedan. Den är inspirerad av just dator-/tv-spel.

[https://soundcloud.com/mathiasdahlberg/sid-rock]

#blogg

Medlem
Musik, i spel, om spel, eller bara som spel

Det senaste så är det faktiskt bara musiken från Bioshock: infinite som fångat mig, klockrent.

Sen har vi gamla odödliga som Quake's soundtrack av NIN.

Sedan måste vi ju hedersnämna Castlevania serien och i synnerhet Super Castlevania IV!

Medlem

Härliga val!
Har inte testat Bioshock: infinite, men kan tänka mig att om resten av soundtracket är lika vemodigt amerikanskt så passar det nog perfekt.
NIN och framförallt Trent Reznor är ju kända för udda musik, men till spel och film kan det ju bli så jäkla bra.

Orkestrala soundtrack hittar man ju i mer eller mindre varenda storproduktion nu för tiden, men ett som fastnat i mitt minne, kanske mycket för nostalgin, är det till The Dig från Lucas Arts.

Medlem

The Dig var inte igår, fantastiskt spel!

Ett annat soundtrack som verkligen lyckats är:

Medlem

Mysläbbigt! Har Silent Hill liggande i PS2 högen men hade för svaga nerver för att spela ut det X)

1
Skriv svar