"Always on"

Inaktiv
"Always on"

Var någon som skrev att varje presskonferens för en ny maskin, är lite som när påven talar inför sina troende och ger dom nya budord att följa. Kanske en lite väl pådragen liknelse, men viss sanning ligger det ju i den. Vi får veta vad vi kommer få röra oss med och vad vi får chans att uppleva. Jag har alltid varit väldigt peppad och entusiastisk inför nya maskiner, men i år är jag inte lika till mig...

Den presskonferens som fortfarande sitter djupast hos mig är nog Nintendos när dom skulle visa upp Wii, då kallad Revolution (sen kan man prata mångt och mycket om maskinen i sig, och hur bra den egentligen var). Min favorit-japan kliver ut på scenen och säger de enkla orden "you have been waiting for a revolution", sträcker ner ena handen i kavajfickan och fiskar upp ett wii. "And here it is!". Man skulle kanske kunna säga att jag blir extremt charmad av nytänk kryddat med lite show. För ingen kan påstå nåt annat än att det var klart nytänk från Nintendos sida, rörelsekontrollerna det vill säga. Men nu då?

Jag var en av dom som satt klistrad framför streamen när Sony hade sin konferens, och visst var det en hel del smaskiga saker som visades upp. Men när allt sen kretsade kring dess onlinefunktioner och det som liknade ett Facebook för spel, blev jag genast ruskigt avtänd. Är nya generationens maskiner bara en låda full av komponenter få förstår och som ännu färre tillverkare faktiskt kan utnyttja till fullo, spetsat med facebook?

Det som fått mig att börja tänka på detta igen trots att konferensen var för ett bra tag sedan, är de läckta uppgifterna om Microsofts nya monster och dess krav på konstant uppkoppling. Spenderade en del tid på Youtube i helgen på olika spelkanaler för att kolla va uppgifterna fått för bemötande. Mestadels kyligt bemötande måste jag ju påstå. Hade diskuterats en del på twitter också, varpå någon från Microsoft hade kommenterat att bor man i ett område med dålig uppkoppling så får man väl flytta typ. Kändes lite Apple över hela grejen, "det här är det vi ger er, vill du ha det får du rätta dig efter det vi säger".

Och personligen är jag inte ett jätte-fan av det stora fokuset på att alltid vara online. Att skylla på "internet" känns dock lite beigt, jag känner ingen som inte har internet på det ena eller andra sättet idag. Och innan någon känner sig manad att skriva att det finns folk som spelar som inte har internet, så ja... jag vet. Men har man råd att lägga ut pengar på en maskin för flera tusen, så gissar jag att man har råd att betala för internet en gång i månaden. Det jag känner blir fel med "alltid online" är att mitt spelande ska styras av vad andra gör. Med det syftar jag exempelvis på bilspelet Sony visade upp där man bildar team med sina vänner. Utan vänner, inget team. Utan team, du får inte ta del av hela spelet. Och självklart kommer ju rädslan över att man ska bli bombarderad av notifikationer facebook-style.

Jag är helt enkelt inte såld på det nya konceptet som verkar utgöra vad den nya generationens maskiner kommer vara. Men ska försöka hålla ett open mind tills dess att Microsoft fått berätta om maskinen officiellt, och till efter E3.

Hoppet är det sista som lämnar människan sägs det va?

#blogg


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

ZF
Medlem
"Always on"
Citat:

Hoppet är det sista som lämnar människan sägs det va?

det sista som lämnar människan är vanligtvis vad som inte längre hålls tillbaka när musklerna slappnar av helt.

men jag tror ingen som bryr sig kommer behöva oroa sig, den dagen nån utvecklat ett system som är så besvärligt att använda att ingen orkar göra det kommer det systemet bättra sig.

Medlem

Jag brukar släpa med krysslådan på segel semestrarna.
Så att man har något att göra när man ligger inblåst i hamnen och det regnar.

Känner även folk som brukar ta med sin ut till stugan när de är iväg.

Verkar som att det får bli en ps4'a istället den här gången.

Medlem

Jag är ingen expert men det känns ju ändå som om det vore otroligt riskabelt av MS att ha always online om inte konkurrenterna också har det. Många kanske inte skulle bry sig och skaffa en Xbox 540 i alla fall men att skuffa över en inte helt oansenlig mängd kunder, bland annat som xermalk nämner de som har med konsollen dit ingen internetuppkoppling värt sitt salt färdats, till sina konkurrenter verkar väldigt vågat. Tycker jag.

Själv tycker jag krav är helt åt skogen fel. Ge folk tillräckligt bra anledningar att vilja vara online så kommer de vara det.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Att det talas så mycket om de sociala funktionerna tror inte jag nödvändigtvis har att göra med att de inte fokuserar på vanliga spelare. Det är nog snarare en blandning att det är förutom kraften det nya i konsolerna, och en del av funktionerna verkar ganska smidiga tyckte jag.

Sedan tror jag 'ven att det är för att det är just massan som inte har koll, som inte vet skillnaden på Nintendo, Sony och Microsoft och kanske bara vill spela lite Fifa, det är dem man framförallt måste locka. Jag vet redan att det blir PS4, då jag haft Sony sedan PS1.

Inaktiv

Blir säkert bra i slutändan... men gillar inte när man inte får använda produkter på det sätt man själv vill. Därför jag aldrig skaffat iPhone exempelvis, pallar inte när tillverkarna låser allt till sina egen fördel som ställer till det för "kunden".

Sen förstår jag också att dom med alla medel vill göra det svårare med begagnathandeln, men förstår egentligen inte varför. Att strypa begagnatmarknaden är ju lite som att skjuta sig själv i foten. Återstår att se vad som händer, men som sagt... inte positiv till det just nu :/


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

1
Skriv svar