Morgonbio med Dredd

Flakmonkey
Morgonbio med Dredd

Att se på film på morgonen är inget jag brukar göra men imorse fick jag en liten knäpp och satte igång Dredd. Måste erkänna at jag inte hade några större förhoppningar trots att jag har kamrater som rekommenderat den. Jag menar har man kalkonen med Stallone i huvudet så är det lätt att hålla entusiasmen under kontroll. Därför blev jag glatt överraskad när det visade sig att den var riktigt bra.

Nej det är ingen film som kommer tala till dig på ett djupare plan men filmen behöver ju inte göra det för att vara underhållande och bra. Karl Urban spelar Dredd som ska utvärdera en rookie som inte når upp till rättsväsendets krav men som tack vare sin förmåga att läsa tankar får en chans ändå. Deras första uppdrag tar dem till ett megacomplex där ett kriminelt gäng styr och ställer med Lena Heady (game of thrones) som deras synnerligen osympatiska ledare.

Givetvis utvecklar detta sig till ett actionskådespel där regissören Pete Travis faktiskt lyckas bra med att förmedla den mörka och dystra stämning som genomsyrar serien. Det är hårt, smutsigt våldsamt och exremt blodigt. Det finns en viss förkärlek för slowmotion när någon skjuts i ansiktet som balenserar farligt nära till att bara bli irriterande men i stort så är det ett snyggt hantverk på vad jag antar är en rätt begränsad budget.

Väl värt att titta på är den i varje fall. Inte är den särskilt lång heller med sin drygt 90 minuter så går perfekt att klämma in när su har lite tid över

#blogg

Medlem
Morgonbio med Dredd

Snygg recension. Har velat se den här filmen länge men har problem med att få med frugan på båten. Förmodligen på grund av ovan nämnda kalkon.

Medlem

Tycker dock att miljön, kostymen och hojen är mycket bättre i gamla kalkonen med Stallone.
Mega City 1 ser i nya filmen bara ut som *valfri amerikansk jättestad* med en inklistrad jättebyggnad här och där, ingen "framtidskänsla" alls.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

1
Skriv svar