Cloudspara med dropbox eller något...

Medlem
Cloudspara med dropbox eller något...

När jag ändå håller på att skriva, så tänkte jag tipsa om en sak jag började använda för några år sedan, när jag ville spela samma spel hemma som på kontoret, det var för jobbigt och oklart att flytta save-games med USBminne. Eftersom jag spelar mycket gamla spel i SP (bara?) så fanns det ju inte alltid steam clouds och så.

Man kan skapa mjuka och hårda länkar i Windows, det är ungefär som att säga att en genväg är den "riktiga" mappen och inte en genväg - även om den är det. Det gör att man så klart kan ersätta en mapp i ett spel med en genväg till ett annat ställe, t ex, lägga en save-mapp i Dropbox eller om Google Drive antar jag, sedan när du sparar spelet eller autosparar så kommer det sparas till nätet i stället för på din disk, sedan sätter du upp samma system på en annan dator och vipps så syncas alla saves, mycket bra! För allt du gör, gamla som nya spel, eller vad man nu vill.

Detta är vad man skriver för att synca en mapp:

mklink /d "D:\Games\Games\Heroes of Might and Magic 2 (Win)\GAMES" "C:\Users\Snap!\Dropbox\SaveGames\Homm2"

Nu kommer mappen "GAMES" i Homm2 att sparas på nätet och lägga en genväg på din disk, man måste ta bort den gamla "GAMES" först och låta kommandot skapa en ny, sedan är det bara att spela på. Jag har massa spel så, Quakes, Unreals, Majesty, Civ4, Homm2, Homm3, listan kan bli lång...

Det bästa är att göra en backup på sina saves tills man sett att det funkar, men det är som vanligt.

#blogg


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Cloudspara med dropbox eller något...

Ganska fiffigt ändå, man vet ju aldrig när katastrofen kan vara framme. Eller om man spelar på olika datorer, förstås.

(Kan påpeka att det bara fungerar i Windows Vista och framåt.)


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

1
Skriv svar