FML...ovley boat

Medlem
FML...ovley boat

Ledig tisdag, strålande sol och blå himmel om än lite för blåsigt. Men vad gör det för idag ska jag sjösätta båten...

Så härligt lät det imorse...
Nu är det mer helvetes jävla fanskap och liknande, varför har vi träd, dom gröna helvetena står bara och flinar och alla dessa förbannade blommor och annat gulligull...

Så vad är mitt problem, förutom dom vanliga?
Enkelt, efter att ha proppat bilen full med alla båtsaker som bensindunkar, bord, flytvästar, dynor och allt det där så sätter dag tillbaka batteriet som jag för en gångs skull faktiskt kommit ihåg att ladda inför säsongen. Utombordaren har stått nedtiltad hela vintern och nu skulle den bara höjas upp, släpet häktas på dragkroken och off we go...
Trycker på tiltkontrollen och det där vanliga surret ljuder ut från aktern...men motorn rör sig inte...

Många svordomar och annat censurerat senare hittar jag den manuella override-skruven, som sitter ganska dåligt till men inte omöjligt att skruva den dock.
Problemet är valet av material som chefdesignern hos Mercury har gjort. Båtmotor, vatten, välanvända saker, hålla i ur och skur och så vidare är väl vad man egentligen förknippar med motorer och sånt men inte i det här fallet. Här har man tydligen fått den briljanta idén att sätt dit en skruv i renaste...plast, en mjuk plast som ger med sig dessutom. Som självklart sitter som gjuten...

Denna lilla skruv, som ser ut som sådan

Denna lilla fanskapshelvete kostar ynka 410 kr...på nätet...till reapris...i USA...

Imorgon återstår att ta reda på dels hur lång tid det tar för den lokala båtfirman att få fram fanstyget, dels hur jävla mycket mer dom kommer att ta för skiten och sist men knappast minst, hur i helvete får jag bort resten av skruven som sitter kvar i powertrimmet!

Så mina två lediga dagar på sjön blev till något helt annat...

#blogg

FML...ovley boat

Det ser ut som en buttplug, eller, jag har hört att de ska se ut så, eller rättare sagt, hmm, det liknar något sådant.

Varför frågar du mig!? Herregud rena förhöret!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

....okej

Inte en helt felaktig iakttagelse dock, den är formad som en plugg och sitter i aktern...

Skrivet av MakkeK:

....okej

Inte en helt felaktig iakttagelse dock, den är formad som en plugg och sitter i aktern...

Precis, det var något åt det hållet jag tänkte.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

För att få bort den kan du ju testa med att borra några hål "vägg i vägg" så att säga så att du får ett spår där du kan sticka in en bred skruvmejsel och skruva loss den.
Om den sedan fortfarande sitter fast då du skruvat ut hela gängan så kan du ju dra i en vanlig träskruv i den så att du har något att grabba tag med en tång i o dra.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

1
Skriv svar