Microsoft: Vänskap = 30 dagar på Live

Medlem
Microsoft: Vänskap = 30 dagar på Live

Som ni kan se i en nyhetspost här på FZ idag, har Microsoft gått ut och förklarar närmare hur Xbox One kommer att fungera rättighetsmässigt. Och det verkar inte som om den kommer att fungera alls.

Din Xbox One måste koppla upp sig minst en gång var 24:e timme för att fungera. En gång i timmen om du använder någon annans konsol för att spela spel ur ditt online-bibliotek. Om du inte har någon internetuppkoppling, eller om den av någon anledning inte funkar, har du alltså bara köpt världens fulaste, dyraste fjärrkontroll. Du köper alltså en plastbytta med elektronikprylar för (gissningsvis) 5000 spänn, men Microsoft förbehåller sig ändå rätten att bestämma om du får använda den eller inte.

En god nyhet är att upp till tio familjemedlemmar kan dela på ett spelbibliotek (vilket jag antar är något slags Steam-klon, som - gissar jag - kommer att heta något i stil med "Xbox LiveOn"). Hushåll med elva medlemmar göre sig icke besvär. Du kan inte heller dela spel med vänner, eller ens låna ut spel till vänner.

Nej, vänta, du KAN låna ut spel till vänner. Om Microsoft har bestämt att de är dina vänner, förstås. Det är nämligen inte du som avgör vilka dina vänner är längre, det är Microsoft. Om någon varit på din vänlista på Xbox One i minst 30 dagar, är ni officiellt MS-buddies och då kan du ge bort ditt spel till personen ifråga. En gång. Vilket innebär att du inte kan låna ut ett spel, för när du får tillbaka det är det i sådana fall en obrukbar plastbit som du möjligen kan använda som glasunderlägg.

Observera språkbruket. Du kan GE BORT ett spel. Du kan inte låna ut spel. Du kan inte kopiera spel, och även om det går att krångla sig runt det (med en 30-dagars väntetid, då) så gör Microsoft allt som står i deras makt, plus en del som egentligen INTE står i deras makt, enligt svensk lagstiftning, för att förinta begagnatmarknaden. Intressant nog är det enligt svensk lag tillåtet att göra de modifieringar som krävs för att man ska kunna använda en produkt på avsett sätt. Den första som knäcker ett Xbox One-spel lär bli rik!

Om du köper en Xbox One ger du alltså Microsoft rätten att bestämma följande:
- Vilka dina familjemedlemmar är.
- Huruvida din hemelektronik fungerar eller inte.
- Vilka dina vänner är.
- Att ett spel är en engångsartikel som bara funkar två gånger.
- Att svensk lagstiftning inte gäller Microsoft.

Jag har tidigare klagat på Sonys helt sinnessjuka marknadsavdelning, och Nintendos oförmåga att få allmänheten att förstå att de släppt en ny konsol (jag lovar att din mamma fortfarande tror att Wii U är en sorts iPad). Men det här, det här är en helt ny nivå av självgodhet, ren idioti och arrogans.

Ingen kommer givetvis att orka driva något mål om det här mot Microsoft, de kommer bara att skita i att köpa Xbox One istället. Vilket Microsoft borde inse. Men då deras marknadsföringsstrategi verkar vara att rikta sin nya, fantastiska spelkonsol mot folk som inte vet vad spel är, och inte är intresserade, så är det nog helt enkelt så att de inte har alla hästar i stallet. Ett par myror ifrån en komplett picknick. Hissen går inte hela vägen upp i Redmond. Ja, du fattar.

#blogg

Medlem
Microsoft: Vänskap = 30 dagar på Live

Hoppas verkligen det kommer mera information om familjedelen. Så som det ser ut, så kan 10 personer komma åt ditt delade bilbliotek med vilken xbox one enhet som helst från vilken ip som helst och dom kan spela sp spel samtidigt som dig. Och stämmer detta så är ju det bättre än att låna skivan till kompisen.

Sedan när det kommer till begagnathandeln, så tycker jag det är bra att någon iaf försöker göra något bättre av den (även om dom inte lyckas fullt ut). För så som det fungerar idag så är ju köp av begagnade spel i teorin detsamma som att ladda ner illegalt,då inga pengar går till varken utvecklare eller utgivare. Samt att låsa spel till konto är ju standard för pc-spel så varför inte konsol också?

Medlem

Begagnat handel har i dag en stor svaghet : inga pengar går till varken utvecklare eller utgivare om man säljer sitt spel vidare.
Så jag tycker det är ok att det blir en avgift på sålda spel.
Men det ska inte ge pengarna till butiker de ska gå till utvecklare och utgivare för att hantera köp och registrering på ditt konto.

Att låna kompisars spel är dumsnålt anser jag och naturligtvis gör marknaden vad de kan för att stoppa detta.
Har du inte betalt för användandet så spela det inte !
Stackars fattiga studenter gnäller mendet är inte synd om er gör som andra betala för ditt användande.
Tiden då mycket var gratis är tydligen över för oss gamers.
Bra eller inte det är så det är i dag.
Men om vi ska foga oss till nya/hårdare regler så ska priserna på spel verkligen vara lägre än de är i dag.
Både vid nylansering och vid beg försäljning ska priserna vara lägre det är det enda rätta mot oss kunder.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Det är ju märkligt att spel,film och skivbranchen ska ha betalt flera gånger om, (en till billiknelse, jag vet) säljer du en bil så kräver inte tillverkarna pengar för den transaktionen eller för den delen vilken annan vara som säljs begagnat. Mycket vill ha mer und so veiter.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

För så som det fungerar idag så är ju köp av begagnade spel i teorin detsamma som att ladda ner illegalt,då inga pengar går till varken utvecklare eller utgivare.

Skrivet av chopper:

Begagnat handel har i dag en stor svaghet : inga pengar går till varken utvecklare eller utgivare om man säljer sitt spel vidare.
Så jag tycker det är ok att det blir en avgift på sålda spel.
Men det ska inte ge pengarna till butiker de ska gå till utvecklare och utgivare för att hantera köp och registrering på ditt konto.

Självfallet går inga pengar från begagnathandeln till utvecklare eller utgivare. Det vore befängt. De har redan fått betalt.

Medlem
Skrivet av chopper:

Begagnat handel har i dag en stor svaghet : inga pengar går till varken utvecklare eller utgivare om man säljer sitt spel vidare.

Vad är det för fel på pengarna de fick för den första försäljningen ?

Skrivet av chopper:

Att låna kompisars spel är dumsnålt anser jag och naturligtvis gör marknaden vad de kan för att stoppa detta.
Har du inte betalt för användandet så spela det inte !

Du missar helt att det kan vara så att någon lånar ett spel de inte hade några som helst planer på att köpa, testar det, gillar det och sedan köper en egen kopia för att de kanske gillade det. Eller låter bli att köpa det för att de helt enkelt hade rätt från början och inte gillade spelet. Det är ju en del av nästan alla kretsar att testa något som de andra gillar. Filmer, musik, spel, konst, whisky, bilar, resor, vad som helst.
Det handlar inte enbart om att åka snålskjuts (vilket jag i det här fallet inte anser att det är i och för sig men det är det det).

Skrivet av chopper:

Men om vi ska foga oss till nya/hårdare regler så ska priserna på spel verkligen vara lägre än de är i dag.

Ska eller inte ska, det lär ju inte hända med minskad konkurrens direkt. EA med sitt Origin är ett bra exempel.
"Spel måste vara billigare än $60." säger de -> lanserar sin egna digitala tjänst Origin och har därmed monopol på sina egna spel -> säljer spelen för $60.

Hur som, jag lär inte ta i varken Xb1 eller PS4 ens med tång under lanseringsperioden. Får se hur det blir något år eller så efter de släppts. På PC är väl begagnatmarknaden i princip död, förutom äldre spel, på grund av att allt är digitalt men det finns i alla fall lite konkurrens. På konsollerna ser det inte ut att bli så mycket av den varan. Konkurrens alltså.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Chopper: Ja, men borde man inte kunna lösa begagnatproblemet för digitala nedladdningar genom att göra dem flyttbara för en smärre summa. Typ att du måste föra över serienumret till en ny ägare och detta kostar 5 spänn eller så. Då får ju utgivaren en del av kakan, och blir nöjd... Men det är antagligen en både elegant och tekniskt svårgenomförbar lösning, tyvärr.

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Självfallet går inga pengar från begagnathandeln till utvecklare eller utgivare. Det vore befängt. De har redan fått betalt.

Så om min kompis köper ett pc-spel, så kan jag ladda ner det illegat med gott samvete, för dom har ju redan fått betalt en gång? Eller om man fortsatte med din idé så skulle första försäljningen av spel kunna gå ner enormt, för att alla bara skaffade spelen via andra sedan, och då skulle inte det gå runt för utvecklarna som i månfa fall redan har det svårt.

Skrivet av JimmyJazz:

Det är ju märkligt att spel,film och skivbranchen ska ha betalt flera gånger om, (en till billiknelse, jag vet) säljer du en bil så kräver inte tillverkarna pengar för den transaktionen eller för den delen vilken annan vara som säljs begagnat. Mycket vill ha mer und so veiter.

Fast det går j uinte att likna film\spel\musik industrin, framförallt den digitala med bilindustrin då inte värdet minskar som med bilar.

Medlem

Eller så låter man helt enkelt bli att köpa dessa varor? Så kan de stå där med sina slav"kontrakt" och osålda maskiner.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av gundemannen:
Skrivet av Fairfax:

Självfallet går inga pengar från begagnathandeln till utvecklare eller utgivare. Det vore befängt. De har redan fått betalt.

Så om min kompis köper ett pc-spel, så kan jag ladda ner det illegat med gott samvete, för dom har ju redan fått betalt en gång? Eller om man fortsatte med din idé så skulle första försäljningen av spel kunna gå ner enormt, för att alla bara skaffade spelen via andra sedan, och då skulle inte det gå runt för utvecklarna som i månfa fall redan har det svårt.

Skrivet av JimmyJazz:

Det är ju märkligt att spel,film och skivbranchen ska ha betalt flera gånger om, (en till billiknelse, jag vet) säljer du en bil så kräver inte tillverkarna pengar för den transaktionen eller för den delen vilken annan vara som säljs begagnat. Mycket vill ha mer und so veiter.

Fast det går j uinte att likna film\spel\musik industrin, framförallt den digitala med bilindustrin då inte värdet minskar som med bilar.

"gundemannen" Det är ingen ide att försöka prata med de som inte vill förstå.De vill bara ha allt gratis och ha en patetisk ursäkt för att fortsätta ful ladda spel. Dum snåla idioter som tycker det är ok att andra betalar för dem.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Chopper, tack för det tillmälet, vart står det i det jag skrev att jag tycker det är ok att ladda ner illegalt?

Medlem
Skrivet av gundemannen:
Skrivet av Fairfax:

Självfallet går inga pengar från begagnathandeln till utvecklare eller utgivare. Det vore befängt. De har redan fått betalt.

Så om min kompis köper ett pc-spel, så kan jag ladda ner det illegat med gott samvete, för dom har ju redan fått betalt en gång? Eller om man fortsatte med din idé så skulle första försäljningen av spel kunna gå ner enormt, för att alla bara skaffade spelen via andra sedan, och då skulle inte det gå runt för utvecklarna som i månfa fall redan har det svårt.

Jag har lite svårt att se hur du kan sätta ett likhetstecken mellan en illagal nedladdning och en (privat) försäljning. Den hela förutsättningen med begagnathandeln är ju att den som säljer spelet inte längre kan spela det. Vid en illegal nedladdning blir ingen av med den möjligheten utan det skapas helt enkelt en ny. Så förklara gärna hur du får ihop det.

Skrivet av gundemannen:
Skrivet av JimmyJazz:

Det är ju märkligt att spel,film och skivbranchen ska ha betalt flera gånger om, (en till billiknelse, jag vet) säljer du en bil så kräver inte tillverkarna pengar för den transaktionen eller för den delen vilken annan vara som säljs begagnat. Mycket vill ha mer und so veiter.

Fast det går j uinte att likna film\spel\musik industrin, framförallt den digitala med bilindustrin då inte värdet minskar som med bilar.

Bilar åsido, vilket jag till viss del kan hålla med om, vad är det för gigantisk skillnad på en musik-CD och en spel-DVD ? Jag menar, musik-CD's är det bara att sälja begagnat hej vilt utan restriktioner men spel-DVD's är det skillnad på ? Av vilken anledning ? Samma med DVD/Bluray-filmer, de kan också säljas begagnat utan problem.

Skrivet av chopper:

"gundemannen" Det är ingen ide att försöka prata med de som inte vill förstå.De vill bara ha allt gratis och ha en patetisk ursäkt för att fortsätta ful ladda spel. Dum snåla idioter som tycker det är ok att andra betalar för dem.

Anklagelser är lätt att kasta ur sig tydligen men motiveringar är svårt ser jag. Sällan jag ser din första mening så passande som på ditt egna inlägg.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av gundemannen:
Skrivet av Fairfax:

Självfallet går inga pengar från begagnathandeln till utvecklare eller utgivare. Det vore befängt. De har redan fått betalt.

Så om min kompis köper ett pc-spel, så kan jag ladda ner det illegat med gott samvete, för dom har ju redan fått betalt en gång? Eller om man fortsatte med din idé så skulle första försäljningen av spel kunna gå ner enormt, för att alla bara skaffade spelen via andra sedan, och då skulle inte det gå runt för utvecklarna som i månfa fall redan har det svårt.

Parzec har visserligen redan svarat på detta men för att vara övertydlig; begagnathandel kan inte likställas med piratkopiering. I det ena fallet finns endast ett exemplar tillgängligt. I det andra finns två exemplar, originalet och kopian. När det bara finns ett exemplar så kan följaktligen bara en part nyttja det. Vem det är borde inte spela någon roll för varken utgivare eller utvecklare.

Dessutom kräves en mängd initiala försäljningar för att det ska finnas en begagnathandel överhuvudtaget.

Skrivet av gundemannen:
Skrivet av JimmyJazz:

Det är ju märkligt att spel,film och skivbranchen ska ha betalt flera gånger om, (en till billiknelse, jag vet) säljer du en bil så kräver inte tillverkarna pengar för den transaktionen eller för den delen vilken annan vara som säljs begagnat. Mycket vill ha mer und so veiter.

Fast det går j uinte att likna film\spel\musik industrin, framförallt den digitala med bilindustrin då inte värdet minskar som med bilar.

Om man bortser från att fysiska kopior av media också slits (skivor kan repas, manualer och annat som ingår kan försvinna) så minskar även värdet på det digitala. Tar man spel som exempel så föråldras saker som grafik och spelmekanik. Mycket av värdet för media bygger på nyhetens behag. När den falnar så sjunker också värdet.

Skrivet av chopper:

"gundemannen" Det är ingen ide att försöka prata med de som inte vill förstå.De vill bara ha allt gratis och ha en patetisk ursäkt för att fortsätta ful ladda spel. Dum snåla idioter som tycker det är ok att andra betalar för dem.

Ingenstans har jag sagt att det ska vara gratis. Däremot ska pengarna gå till rätt person. Om jag köper ett spel och sedan väljer att sälja det så ska jag ha betalt. Inte de som ursprungligen gjorde spelet.

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Ingenstans har jag sagt att det ska vara gratis. Däremot ska pengarna gå till rätt person. Om jag köper ett spel och sedan väljer att sälja det så ska jag ha betalt. Inte de som ursprungligen gjorde spelet.

Fast det dom försöker göra är ju att 1. Du får betalt när du säljer in det till butik som vanligt och 2. När butiken sedan säljer det så får dom dela den inkomsten med utgivare\ utvecklare, och iom att det säljs av en återförsäljare som även sitter på nya ex så är det bara logiskt att dom som skapat den produkten även skall ha en liten summa. Sedan går ju detta självklart ut över de få (i den stora kontexten) som säljer direkt till andra, via tex tradera.
Men där står jag fortfarande fast vid att digitala-spel inte har en värdeminskning över åren. Samt att dom fortfarande stöds av uvecklarna med patchar etc, vilket är något som inte någon annan produkt har. Isf borde ju bara dom som köper spelet först vara dom som får tillgång till extra innehåll, men även fixar som dyker upp efteråt, för varför skulle någon som inte betalat företaget för spelet, få tillgång till det? Skulle inte spelet funka eller dykligt på personens dator tex, så kan den ju inte klaga till utveckalrna, utan bara till personen den köpt det av.

Medlem
Skrivet av gundemannen:
Skrivet av Fairfax:

Ingenstans har jag sagt att det ska vara gratis. Däremot ska pengarna gå till rätt person. Om jag köper ett spel och sedan väljer att sälja det så ska jag ha betalt. Inte de som ursprungligen gjorde spelet.

Fast det dom försöker göra är ju att 1. Du får betalt när du säljer in det till butik som vanligt och 2. När butiken sedan säljer det så får dom dela den inkomsten med utgivare\ utvecklare, och iom att det säljs av en återförsäljare som även sitter på nya ex så är det bara logiskt att dom som skapat den produkten även skall ha en liten summa. Sedan går ju detta självklart ut över de få (i den stora kontexten) som säljer direkt till andra, via tex tradera.

Jag ser ingen skillnad på om det är en privatperson eller en butik som säljer den begagnade produkten. Det är fortfarande ett exemplar som utgivaren redan fått betalt för. Varför ska de få betalt en gång till utan att behöva lyfta ett finger. För en bransch som är så emot att någon ska tjäna pengar på andras arbete så verkar det som hyckleri att de själva gör det.

Skrivet av gundemannen:

Men där står jag fortfarande fast vid att digitala-spel inte har en värdeminskning över åren.

Och jag står fast vid att föråldringen av innehållet leder till värdeminskning. Det är därför vi inte betalar samma pris för ett flera år gammalt spel, som ett som nyligen släppts. I alla fall inte förän det blivit så gammalt att det uppstått ett samlarvärde.

Skrivet av gundemannen:

Samt att dom fortfarande stöds av uvecklarna med patchar etc, vilket är något som inte någon annan produkt har. Isf borde ju bara dom som köper spelet först vara dom som får tillgång till extra innehåll, men även fixar som dyker upp efteråt, för varför skulle någon som inte betalat företaget för spelet, få tillgång till det? Skulle inte spelet funka eller dykligt på personens dator tex, så kan den ju inte klaga till utveckalrna, utan bara till personen den köpt det av.

Fixar är just det; något som fixar ett problem. I stort sett alla produkter har någon form av garanti. Om något är trasigt eller inte fungerar som det ska så åtgärdas det. På detta område måste jag säga att spelindustrin faktiskt är sämre än många andra.

När det gäller extra innehåll så kan jag visserligen förstå argumentet, men jag håller inte med. Det är något som borde följa exemplaret, inte ägaren. Annars uppstår samma problem igen, att utgivaren får betalt flera gånger för samma vara. Utöver det så är skillnaden för dem minimal oavsett om det är en eller tusen personer som får tillgång till materialet under produktexemplarets existens. Det är fortfarande bara en som kan använda det åt gången.

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Jag ser ingen skillnad på om det är en privatperson eller en butik som säljer den begagnade produkten. Det är fortfarande ett exemplar som utgivaren redan fått betalt för. Varför ska de få betalt en gång till utan att behöva lyfta ett finger. För en bransch som är så emot att någon ska tjäna pengar på andras arbete så verkar det som hyckleri att de själva gör det.

Fast just arbetet i detta fallet är ju inte försäljningen av spelet utan skapandet av det, så jag ser absolut inget hyckleri där, bara olika definitioner.

Skrivet av Fairfax:

Och jag står fast vid att föråldringen av innehållet leder till värdeminskning. Det är därför vi inte betalar samma pris för ett flera år gammalt spel, som ett som nyligen släppts. I alla fall inte förän det blivit så gammalt att det uppstått ett samlarvärde.

Fast en spel\film\musik brukar gå under rubriken underhållningsvärde, och det är något som enligt de flesta definitioner inte kan ändra sig, oavsett hur nytt eller gammalt det är.

Skrivet av Fairfax:

Fixar är just det; något som fixar ett problem. I stort sett alla produkter har någon form av garanti. Om något är trasigt eller inte fungerar som det ska så åtgärdas det. På detta område måste jag säga att spelindustrin faktiskt är sämre än många andra.

Fast här gäller det ju att se skillnad på produkt och produkt, ett spel nuförtiden av ekonomer ses mera som en tjänst där du får innehåll via tjänsten som är spelet och inte en ren och skär produkt. Vilket gör det mera likvärdigt till ett teleabbonemang som du inte kan sälja vidare, utan bara byta ägare som får betala samma summa till bolaget.

Sen är jag även väldigt nyfiken på alla de som inte tänker köpa XboxOne pga begangnathandeln, hur dom står inför pc-spel. För där kan vi verkligen snacka hyckleri isf (även om detta såklart är ett litet sidorspår).

Medlem

Man kan ju lösa det där snyggt från utvecklarens/utgivarens sida också, med en licens som originalinnehavaren får, vilken ger bonusprylar och/eller andra fördelar i spelet. Då är det fritt att sälja det vidare, men vill andrahandsköparen ha allt som följde med i originalpaketet måste hen ändå köpa till ett användarkonto av något slag (som då förslagsvis inte kostar 500 spänn ).

1
Skriv svar