Teknikprogrammet (spelutveckling)

Medlem
Teknikprogrammet (spelutveckling)

För att börja med att utveckla (Det händer väl inte så mycket att man utvecklar spel på gymnasiet, kanske slutgrejen i 3an?).

Men ja, kan man börja där utan någon alls erfarenhet av spelutveckling?.
Sen så är det stor skillnad mellan att spela och göra antar jag..

Medlem

Klart du kan börja, men förvänta dig att spendera varje dag med att komma ikapp dom som har det som intresse redan.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Det är ju bara gymnasiet, kan inte tänka mig att det är speciellt svåra grejer där?

Sen beror det väl på om du siktar på grafiker eller mer åt programmeringshållet. Och ska du jobba med det efter gymnasiet så skulle jag gissa att du antagligen kommer behöva en civ. ing i datateknik eller liknande, i alla fall för programmeringsbiten och då blir inte gymnasiet så viktigt i vilket fall.

Medlem

Det är grafiker jag siktar på. Varken manus eller programmering.. Sen så är det tänkt efter gymnasiet komma in i en högskola i gävle, kommer inte ihåg namnet på den. Menmen.

Medlem

Jag kan ju dela med mig om hur det har sett ut med sådant så skolorna jag gått på Lugnetgymnasiet i Falun har en Mediautbildning som jag gick på (jag gick inriktning Rörlig Bild) som förra året lade till Spelutveckling på sin lista över inriktningar. Kan tyvärr inte säga om hur bra den är, men jag känner läraren som har hand om det och han är satans bra på att inspirera och att lära ut, dock vet jag inte om det han lär ut är korrekt

Dem ska arbeta väldigt nära Playground Squad, som är en eftergymnasial utbildning i Falun med inriktning på spelutveckling. Enligt dem själva så ska dem i sin tur arbeta nära branschen, men ingen aning om hur det funkar.

Sidospår då det inte är Teknik, men det kanske hjälper ändå.

Edit: Här fanns info: http://www.falun.se/www/falun/skola/lugnet.nsf/doc/B0DB9E5ACB...


signatur

Videomupp

Medlem

Har också funderat på sånt här, är mågon av dom här linjerna bra grund för att jobba med spelutveckling?

http://www.helsingborg.se/upload/Fsk%20skola%20vuxutb/Gymnasi...


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Avstängd
Skrivet av Vad Var Mitt Namn?:

För att börja med att utveckla (Det händer väl inte så mycket att man utvecklar spel på gymnasiet, kanske slutgrejen i 3an?).

Men ja, kan man börja där utan någon alls erfarenhet av spelutveckling?.
Sen så är det stor skillnad mellan att spela och göra antar jag..

Du blir ingen färdig spelutvecklare (iaf inte programmerare) efter gymnasiet, det är ett som är säkert -- såvida du inte redan har digra kunskaper.
Jag skulle kunna tänka mig att du gjorde ett spel som projektarbete, men inte mycket mer.

Vill du bli spelutvecklare måste du läsa på högskola/universitet (eller liknande). Kan rekommendera Datorspelsutveckling på LTU i Skellefteå. En av de bästa i Sverige, då man blir ingenjör också, vilket är ett plus på marknaden. Formellt går jag den linjen men med egen studieplan. Det vara bara jag och tre till som ville läsa Datateknik (vilken i grund och botten är samma utbildning), så de gjorde en speciallösning.

I vilket fall så är det en otrolig skillnad på att spela spel och att skapa spel. Förutsätt inte att du tycker att skapandet är roligt bara för att du gillar spelandet. Kan ge som exempel att jag och min bästis båda älskar att spela spel. Vi hade båda som dröm att bli spelutvecklare innan gymnasiet och vi gick samma linje. Jag blev förälskad i programmering (tror dock inte jag ska bli en spelutvecklare av olika skäl, utan istället en "vanlig" programmerare), medan min kompis insåg att det inte alls var hans grej.

Sedan ska du inte ta för mycket på allvar det folk säger om att man måste kunna en massa redan och att om man är intresserad på riktigt så har man redan lärt sig mycket hemma. Det är alltid en fördel, men absolut inte nödvändigt att ha lärt sig en del själv.
Jag kunde t.ex. mycket lite programmering innan jag började på gymnasiet, och inte ens på högskolan förutsatte de att man hade några förkunskaper.

Anledningen till att jag egentligen aldrig lärde mig någon programmering på egen hand var för att det inte är en helt enkel grej att göra. Dels måste man ha en bra bok (eller bra sidor på internet) och dels måste man ha något att programmera. Tyvärr går det ganska dåligt att bara sätta sig och leka (i min mening).

I alla fall, så kan jag säga dig att det är några saker som du bör tycka om för att du ska tycka om programmering: problemlösning och matte. Programmering består av att lösa problem och ofta en del matte.
Om det nu är så att du inte gillar matte går det nog att lösa ändå, men du bör gilla problemlösning.

Programmering är mycket kul och du borde absolut pröva på det!

Medlem

Matte är inte min älskninggrej precis. Men då jag ändå gör något vettigt enligt min mening så kan det bli roligt att göra allt det för att lyckas..

Men jag förstår ju att jag inte blir en färdig utvecklare, men lite på grund iaf. Och det jag menade med "slutgrejen 9 3an" var projektarbetet

Medlem

All form av teknisk utbildning på högskolenivå innefattar rätt tuff matte. Inte omänskligt tuff, men tuff.

Du kan ju iskallt räkna med att det ska till rätt häftiga matematiska system för att te.x skapa grafikmotorer.


signatur

Dryg och bitter.

Avstängd

Ja. Egentligen läser man mer matte än man behöver (inom spelutveckling är dock linjär algebra och sånt mycket välanvänt). Varför? En principsak, antar jag, samt för att kunna gallra ut dem som inte kan satsa på sin utbildning.

Jag hade tre mattekurser i rad (Differentialkalkyl, Linjär algebra och Linjär algebra och differentialekvationer). Som Nestor säger är det inte omänskligt tufft, men det var en hel del arbete.

Sedan är det alltid så, att finns viljan och motivationen så kommer man med all säkerhet att klara det.

Kan ju tillägga att min egen relation till matematik som sådan är tämligen sval. Det har aldrig varit mitt favoritämne (och inte blev det bättre av mattekurserna jag hade förra året), men jag har alltid varit ganska bra på det.

Inaktiv

"Vill du bli spelutvecklare måste du läsa på högskola/universitet (eller liknande)"
Man behöver faktiskt inte alls ha någon högskole utbildning i spelprogramering för att jobba på flera svenska studios. Bara man kan programmera (vilket går alldeles utmäkrt att lära hem ifrån) och har en fin demo eller något man kan visa upp så lär det räcka. Tvinga mig inte att länka det


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Man behöver inte vara speciellt bra eller intresserad av matte för att klara av vanliga applikationsprogrammering. Alla ingenjörs-utbildningar verkar dock gå ut på det, men jag tror det är dålig fantasi. Jämför dessa med systemvetare-utbildningar (som också blir programmerare) så märker du skillnaden.

Medlem

Vad finns det för bra program där man kan träna på programering?


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Inaktiv
Skrivet av Ellehbg:

Vad finns det för bra program där man kan träna på programering?

Gymnasie- universitetsprogram menar du?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Jag valde att läsa Tekniskt program med inriktning digital produktion, det var det sämsta valet jag gjort i mitt liv hittills. Det intresset jag hade när jag började försvan lika snabbt som jag slutade med keps och sportbyxor.
Gymnasievalet betyder mer för framtiden än vad många verkar tro.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Man behöver inte vara speciellt bra eller intresserad av matte för att klara av vanliga applikationsprogrammering. Alla ingenjörs-utbildningar verkar dock gå ut på det, men jag tror det är dålig fantasi.

Själva grejen är med (civil)ingenjörsutbildningar är just att matematik ska genomsyra hela utbildningen. Ingen matte, ingen ingenjör.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Ellehbg:

Vad finns det för bra program där man kan träna på programering?

Gymnasie- universitetsprogram menar du?

Nä jag tänkte mer datorprogram, jag ska ju snart välja linje och funderar på teknik med programering och virtuell design.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Jadu Brain. Tillräckligt bra blir man iaf. Det går att lösa problem utan att tycka att matte är roligt eller kul eller ens ha studerat det i någon större utsträckning.

Om du brydde dig om att läsa vad jag skrev kanske du kunde ha kommit med ett lite klyftigare inlägg. Det är möjligt att ett mattesnille har lätt för programmering. Jag har inte påstått nåt annat. Vad jag skrev var "Man behöver inte vara speciellt bra eller intresserad av matte för att klara av vanlig applikationsprogrammering". Programmering handlar mycket om problemlösning, men problemlösning är inte == matematik. Programutveckling handlar mycket om att lära sig strukturera, lära sig API:er, lära sig lyssna på kunder, lära sig vad det är kunder vill ha, lära sig göra saker tillräckligt bra, vara kreativ osv. Jag har träffat ett par mattegenier och det var vissa av det uppräknade sakerna dom inte var bra.

Men som svar på din fråga, man kan bli en helt duglig programmerare utan att vara intresserad av matte. Det beror alldeles på vilka områden man rör sig i. Ska man koda grafikmotorer är det en god idé att vara bra på matte, ska man koda Facebook finns det annat som är viktigare, anser jag. Jag har jobbat som utvecklare i sju år nu så jag tror jag vet vad jag pratar om.

Medlem
Medlem

Finns de någon bra sida man kan kolla på om man inte riktigt vet vad man vill bli, går i 8an och har funderat på vad jag vill bli har kollat runt lite på att bli spel designer men har kollat runt och har inte hittat nåt.Vet ej vad för jobb som finns och vad för kurser man ska ta och vart man kan ta dom.Vore tacksam för svar.


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Inaktiv
Skrivet av Ellehbg:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Ellehbg:

Vad finns det för bra program där man kan träna på programering?

Gymnasie- universitetsprogram menar du?

Nä jag tänkte mer datorprogram, jag ska ju snart välja linje och funderar på teknik med programering och virtuell design.

Du menar alltså en IDE(ett program som underlättar program kodandet)? Jag skulle säga att det beror på vilket språk du vill skriva i. MS visual studio täcker visserligen många språk men det är svin dyrt och onödigt om man bara ska hålla sig till ett språk. Dessutom finns det säkert bättre som jag inte har hört talas om. Vilket språk tänkte du på?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Ellehbg:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Ellehbg:

Vad finns det för bra program där man kan träna på programering?

Gymnasie- universitetsprogram menar du?

Nä jag tänkte mer datorprogram, jag ska ju snart välja linje och funderar på teknik med programering och virtuell design.

Du menar alltså en IDE(ett program som underlättar program kodandet)? Jag skulle säga att det beror på vilket språk du vill skriva i. MS visual studio täcker visserligen många språk men det är svin dyrt och onödigt om man bara ska hålla sig till ett språk. Dessutom finns det säkert bättre som jag inte har hört talas om. Vilket språk tänkte du på?

Visual C++ Express
Visual C# Express
Visual Web Developer

pris: gratis.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv
Skrivet av yoyisy:

Finns de någon bra sida man kan kolla på om man inte riktigt vet vad man vill bli, går i 8an och har funderat på vad jag vill bli har kollat runt lite på att bli spel designer men har kollat runt och har inte hittat nåt. Vet ej vad för jobb som finns och vad för kurser man ska ta och vart man kan ta dom.Vore tacksam för svar.

Det här var inte den jag leta efter men det kanske kan hjälpa dig på traven http://www.fz.se/artiklar/?id=1238 . Jag minns att jag läst en annan artikel här på fz där de stora svenska företagen GRIN, DICE och Massive alla vara med. Men jag hittar den inte längre. Någon annan kanske gör.

Jag vet ingen sida men jag kommer ihåg att vi iaf fick göra många(två) sånna tester i nian men kommer inte ihåg vad jag blev. Nu är det visserligen för tidigt för mig att säga att det här var ett bra val men om du inte absolut vet vad du vill bli, välj NV eller SP i gymnasiet. De ger bredast val till univeristet högskola. Eventuellt finns det några tekninska utbildningar som kräver NV också.

Skrivet av SuperTank:

Visual C++ Express
Visual C# Express
Visual Web Developer

pris: gratis.

Express är ju en crippled utgåva. Ungefär som en trail. Det finns bättre gratis.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Sen finns Eclipse om man vill köra Java eller python eller ruby osv osv osv.

Vilket språk du ska börja med beror på vad du vill göra skulle jag säga.

1
Skriv svar