Sommaren hallåå

Medlem
Sommaren hallåå

Regn regn regn... att jag ens blir förvånad?!
Men varmt är det i alla fall ut och det är något att glädjas åt.

Idag har varit en hektisk dag till en början, sjukgymnast inbokad redan 08.45 och tanken var att få lite övningar för att motverka min sjuhelsikes benhinneinflammation som jag dragits med en evighet nu.

Efter att ha konstaterat det ena och det andra så avslog dock sjukgymnasten att det skulle röra sig om någon benhinneinflammation utan han misstänker Compartment syndrome. Detta är väl något liknande och hinnorna som omsluter muskelfästen och annat i underbenet är för trånga. Detta resulterar i smärta, svullnad, domningar osv... vilket jag upplever alltihopa.

Så nu är det remiss skickad till idrotts-skade-avdelningen på sjukhuset och därifrån tar vi det vidare. Gissningsvis blir det operation där man går in och delar på hinnorna i syfte att ge mer utrymme under. Blir väl tidigast till hösten gissar jag.

Igår passade jag på att grilla med vänner, trots regn! Det var en mycket trevlig tillställning med Jack Daniels-glazed fläskfilé. Mumma!
Tur att vi har uthus som man kan stå och grilla i vid oväder

I förrgår blev det omplantering av mina Bonsaier. Har ju samlat på mig ett gäng nu och dessa behövde lite nya krukor att växa till sig i.

Före omplantering

Efter omplantering

Nu ska jag rulla iväg lilltjejen till Busfabriken för några timmars lek och stoj i bollhav och studsmattor. Ha en go dag vänner

#blogg

Medlem
Sommaren hallåå

Usch då, hoppas det löser sig för dig med benhinnorna. Sånt där är inte kul!

Jag har förresten en bonsai som påminner väldigt mycket om den längst till vänster i första bilden. Fick den med kruka för 5kr på Konsum i början på juni. Den såg helt tvärdöd ut (bara ett blad kvar), och personalen ville ge den en chans. Jag köpte den och chansade. Nu mår den hur bra som helst och blommar dessutom med små vita blommor! Har du bra koll på vilken typ det är och hur den bör skötas?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Usch då, hoppas det löser sig för dig med benhinnorna. Sånt där är inte kul!

Jag har förresten en bonsai som påminner väldigt mycket om den längst till vänster i första bilden. Fick den med kruka för 5kr på Konsum i början på juni. Den såg helt tvärdöd ut (bara ett blad kvar), och personalen ville ge den en chans. Jag köpte den och chansade. Nu mår den hur bra som helst och blommar dessutom med små vita blommor! Har du bra koll på vilken typ det är och hur den bör skötas?

Vet faktiskt inte vad det är för art. Men vad jag hunnit lära mig så här i början är att man ska hålla koll på vilken jord det är då man köper Bonsai. Ofta är de importerade och man har då använt jord som inte riktigt fixar vårt torra klimat. Plantera om med blomjord/kattsand som inte klumpar 50/50. Detta behöver ju inte du göra eftersom den du har verkar må bra igen

Annars är det ju som alltid eftersom man har Bonsai i så små krukor så gäller det att se till att de inte torkar ut, eftersom rotsystemet är så litet så är trädet känsligt för uttorkning.

Medlem

Sant, det där med jorden har jag hört. Lät bli att byta jord när den väldigt abrupt började må bra igen hehe. Tack för bra tips!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar