Två människor gav mig just nytt hopp för framtiden.

Två människor gav mig just nytt hopp för framtiden.

Satt på Gräsmattan utanför Filmhuset på gärdet, bara njöt av solen. Men ändå, jag har en klump i magen orsakad av någon oidentifierad stress. Jag vet inte varför men det kändes bara segt och tråkigt.

Då hände det som jag för stunden minst hade väntat mig, Ett äldre par, två pensionärer med fler fåror i ansiktet än det finns flodmynningar i Amazonas, satte sig på en bänk ett par meter ifrån mig. Tillräckligt nära för att kunna höra vad som sades. Men jag tänker inte avslöja något utav respekt för dessa underbara människor.

Men vad och sättet de pratade med varandra var så kärleksfullt, så respektfullt, och det stod klart att de för stunden var i den där sfären där inget annat räknas än personen som sitter bredvid en. Vinden gav en öm svalkan i solen, och gubben och gumman lutade sina huvuden mot varandra, de var rena sinnesbilden av kärlek och lugn.

I mitt huvud dök melodin "As time goes by" från filmen Casablanca upp och satte en förgylld ram runt hela stunden. Jag fann mig själv bortkopplad från resten av omvärlden, för den lilla stunden bjöd dessa två på en sådan positiv och lugn energi att min stress blåstes obemärkt bort.

Så jag vill ge två tusen röda rosor åt detta par för att de sprider sådan positivism och för att de gav tillbaka ett perspektiv jag i all ärlighet hade glömt. '

På vägen hem omringades jag av stressade människor, folk som är i tiden och ändå aldrig har nog med tid. Det fanns fler telefoner på spårvagnen än konversationer öga mot öga.
Men för mig kändes det som om den sköna brisen fortfarande smekte min kinder, och lugnet regerade.

Allt tack vara två underbara människor.

Så för att förmedla känslan som jag känner, tänker jag nu be er föreställa er en grön äng med en rofylld blå himmel ovanför, på en bänk framför er sitter två människor som du inte känner, men bara blicken av dem drar tillbaka alla glada minnen av människor du älskar eller har älskat. Det är som om du känner dessa två och du vill bara ge dem en kram. Musiken är rofylld och meningsfull. Men den behöver ni inte fantisera fram, den bjuder jag på här under.

#blogg


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Två människor gav mig just nytt hopp för framtiden.

Det låter härligt att ha hittat lugnet och kärleken på ålderns höst; en fin metafor för lycka.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det finns inget bättre än dom stunderna med flickvännen, känslan av totalt lugn och stillhet.

1
Skriv svar