Robot
Mafia II

I höst är det återigen dags att ta på sig rocken, fetta in sin Tommygun och kladda Brylcreem i håret - vi återvänder till gangstrarnas värld i Mafia II.

#illusion-softworks, #2k-czech, #hidden-dangerous, #vietcong, #mafia-the-city-of-lost-heaven, #grand-theft-auto-iii, #grand-theft-auto-iv, #nvidia


Medlem
Mafia II

Looking good!

Härligt om fysiken sköts igenom PhysX istället för processorn!
Trött på konsollportar som använder processor för att göra precis allting, fan ska man ha ett grafikkort för. Ta portningen Bad Company 2 t ex. både fysik och ljud sköts med processorn.

Medlem

Det här kommer bli det bästa spelet på bra länge. Ettan ligger fortfarande i min topp 10 lista. Riktigt imponerande och gripande story.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Precis som Assassins Creed alltså... Personligen är jag trött på de här sandboxspelen...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Härlig artikel! Kan bara hålla med om att storyn och miljön var det som gjorde Mafia, det är något de DEFINITIVT inte får glömma bort i tvåan.

Jag gillade också fysiken i bilarna i ettan, de var svåra att bemästra men skapade otrolig känsla i spelet. Skönt att höra att de behåller läget för de som vill.

Bara försöka hålla ut tills det släpps! Längtar som fan!


signatur

- r4z0r -

Vietcong? Det är ett vidrigt jävla skitspel.

Medlem

Om du tycker Physx äe onödigt ögon godis så är de bara för att du har för klen dator.

Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Om du tycker Physx äe onödigt ögon godis så är de bara för att du har för klen dator.

Ok, men du vet väl att det bara är dom som har nvidia grafikkort som kan köra med physx eller ja det går med ati också men mycket krims krams för lite delar som flyger, varför inte bara använda havok eller euphoria motorn så att alla kan använda det där ögongodiset :S Ibland förstår jag mig inte på spel utvecklare!

Medlem

"Utvecklarna har beskrivit det första spelet som mer troget den romantiska och klassiska bilden av gangstergenren, medan Mafia II har en djupare, mörkare och mer tragisk berättelse."

Kan det bli mer tragiskt än ettan? han blev ju dödad till slut.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Bra artikel, har sett fram emot detta spel. Lite for manga"Jag personligen" kommentarer. Jag kande mig lite utanfor...


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem

Många stavfel i förhandstitten.. kändes ganska ihophafsat? Varför först kritisera och sia om något som du sedan beskriver som "omöjligt att sia om" (storleken på världen)?
Håller inte alls med om att det var en bra artikel.. FZ brukar vara mycket bättre.


signatur

Have a good time!

Skrivet av comkri:
Skrivet av cat_fish_1:

Om du tycker Physx äe onödigt ögon godis så är de bara för att du har för klen dator.

Ok, men du vet väl att det bara är dom som har nvidia grafikkort som kan köra med physx eller ja det går med ati också men mycket krims krams för lite delar som flyger, varför inte bara använda havok eller euphoria motorn så att alla kan använda det där ögongodiset :S Ibland förstår jag mig inte på spel utvecklare!

Vadå alla med sunt förnuft som använder datorn till att spela sitter ju med ett eller två nvidia kort. :P8)


signatur
Medlem

Då blir det till att beställa ett billigt Nvidia kort att köra fysiken på, hur mycket kräm behöver man? Räcker ett GT240?


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av v1ctory:

Då blir det till att beställa ett billigt Nvidia kort att köra fysiken på, hur mycket kräm behöver man? Räcker ett GT240?

ska du bara ha det till fysiken borde väl ett kort ur 9000 serien räcka


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Inaktiv
Skrivet av cat_fish_1:

Om du tycker Physx äe onödigt ögon godis så är de bara för att du har för klen dator.

Det är onödigt, lite flygande papper på marken. Nej tack kan man fixa från annat håll. Behövs inget nvidia only kort för sånt.

Men snart är det öppen standard så.

Medlem

Tack för artikeln, gillade allt jag läste!

Medlem
Skrivet av comkri:
Skrivet av cat_fish_1:

Om du tycker Physx äe onödigt ögon godis så är de bara för att du har för klen dator.

Ok, men du vet väl att det bara är dom som har nvidia grafikkort som kan köra med physx eller ja det går med ati också men mycket krims krams för lite delar som flyger, varför inte bara använda havok eller euphoria motorn så att alla kan använda det där ögongodiset :S Ibland förstår jag mig inte på spel utvecklare!

Vad bra att du inte själv är spelutvecklare då. Du verkar ha en hel del att lära.

För det första så är physx hårdvaruaccelererad fysik, vilket öppnar för betydligt mer avancerade effekter.

För det andra kan jag försäkra dig om att nvidia slänger en hel del pengar i projektet. Man bör tänka efter både en och två gånger innan man struntar i sådana erbjudanden bara för rättvisans skull.

För det tredje kommer en väldigt liten del av alla användare att köra med ATI-kort. Merparten spelar på konsoll, och av de få pc-användarna som finns kvar är det nog ungefär 50% som använder ATI. Det är förhållandevis få köpare, speciellt jämfört med en pc-exklusiv titel.

Förstår du mer nu kanske?

Medlem
Skrivet av realin:
Skrivet av cat_fish_1:

Om du tycker Physx äe onödigt ögon godis så är de bara för att du har för klen dator.

Det är onödigt, lite flygande papper på marken. Nej tack kan man fixa från annat håll. Behövs inget nvidia only kort för sånt.

Men snart är det öppen standard så.

Physx kommer aldrig bli öppet, nvidia kommer hålla hårt i de då de är enormt överlägset havok och andra liknande, just med tanke på att du kan dedikera ett eget kort till just Physx beräkning gör ju att de tveklöst är bäst.

Medlem
Skrivet av comkri:
Skrivet av cat_fish_1:

Om du tycker Physx äe onödigt ögon godis så är de bara för att du har för klen dator.

Ok, men du vet väl att det bara är dom som har nvidia grafikkort som kan köra med physx eller ja det går med ati också men mycket krims krams för lite delar som flyger, varför inte bara använda havok eller euphoria motorn så att alla kan använda det där ögongodiset :S Ibland förstår jag mig inte på spel utvecklare!

mycket medveten om att de bara är nvidia som kan nytja physx, ännu en anledning till varför de är så bra.
å andra sidan är de ju inte så svårt för ATI fanboys att skaffa ett GT 240 och dedikera de till physx med en liten hack heller.

Verkar märkligt att det har tagit så lång tid att utveckla, dålig planering; märklig story, whaddisap!?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag har längtat som fan efter Mafia 2 sen 2008, så efter flera förseningar så får det ta och leva upp till sina förväntningar Fast man blir ju lite orolig över den lilla spelytan som nämndes :/


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av cat_fish_1:
Skrivet av realin:
Skrivet av cat_fish_1:

Om du tycker Physx äe onödigt ögon godis så är de bara för att du har för klen dator.

Det är onödigt, lite flygande papper på marken. Nej tack kan man fixa från annat håll. Behövs inget nvidia only kort för sånt.

Men snart är det öppen standard så.

Physx kommer aldrig bli öppet, nvidia kommer hålla hårt i de då de är enormt överlägset havok och andra liknande, just med tanke på att du kan dedikera ett eget kort till just Physx beräkning gör ju att de tveklöst är bäst.

http://www.idg.se/2.1085/1.323358/physx-grundare-gar-till-amd

btw, jag tycker att ögongodis, är onödigt överlag och inte bara physx. sen gillar jag inte crysis heller, som är ett rent grafik demo.

Medlem
Skrivet av Javas:

Jag har längtat som fan efter Mafia 2 sen 2008, så efter flera förseningar så får det ta och leva upp till sina förväntningar Fast man blir ju lite orolig över den lilla spelytan som nämndes :/

Själv tycker jag det är bra med mindre yta... GTA4 i all ära, grymt bra spel... men det var riktigt drygt när man körde bil i 20 minuter för att komma till ett uppdrag typ. Sen dog och fick köra samma jävla sträcka en gång till i 20 min för att göra ett nytt försök...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Medlem
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av Javas:

Jag har längtat som fan efter Mafia 2 sen 2008, så efter flera förseningar så får det ta och leva upp till sina förväntningar Fast man blir ju lite orolig över den lilla spelytan som nämndes :/

Själv tycker jag det är bra med mindre yta... GTA4 i all ära, grymt bra spel... men det var riktigt drygt när man körde bil i 20 minuter för att komma till ett uppdrag typ. Sen dog och fick köra samma jävla sträcka en gång till i 20 min för att göra ett nytt försök...

Instämmer.
Det är verkligen inte storleken som gör dessa spel - det är detaljrikedomen och friheten i en perfekt blandning. Är det för litet försvinner friheten och är det för stort försvinner detaljrikedomen. Mafia hade en perfekt stolek på sin yta och det gör mig glad att dom inte tänker ändra på ett vinnande koncept (som egentligen är aningen bättre än GTA:s koncept även fast de två nästan är tvillingar).


signatur

Have a good time!

Inaktiv

Älskar första mafia och håller comkri funderar på ett 5970 men vill ha physx till mafia.......

ett ord " HAVOK ",era dumma jävla pengakrävande spelutvecklare idag.....

" WOW vi får extra betalt om vi använder Physx" jo det går precis o göra allt det där med havok.....

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av nudelsdesign:

Själv tycker jag det är bra med mindre yta... GTA4 i all ära, grymt bra spel... men det var riktigt drygt när man körde bil i 20 minuter för att komma till ett uppdrag typ. Sen dog och fick köra samma jävla sträcka en gång till i 20 min för att göra ett nytt försök...

Instämmer.
Det är verkligen inte storleken som gör dessa spel - det är detaljrikedomen och friheten i en perfekt blandning. Är det för litet försvinner friheten och är det för stort försvinner detaljrikedomen.

Håller med om att vissa sträckor i GTA kunde bli lite väl långa, men problemet när spelytan är för litet är att den blir gammal så fort - man har sett allting efter bara en kort stund. Det är en avvägning som de förhoppningsvis lyckats bra med. Har gått för länge för att jag ska komma ihåg hur jag uppfattade världen i Mafia, men jag minns att jag älskade spelet vilket tyder på att kartan inte var alltför dålig.

Medlem

Jag gillar stor spelyta. Om man får köra 20 minuter till ett uppdrag så är det ett dåligt skrivet uppdrag, dvs, inte storleken på stadens fel. Liberty City är en helt otrolig stad och jag kan trots att jag spelat fyran två gånger och båda expansionerna fortfarande häpnas över vissa platser och detaljrikedomen som finns där. Så inget fel med storlek. Däremot känns Liberty City inte så levande då man inte kan gå in i särskilt många byggnader.

Om Mafia II använder sig av hela världen, både inom- och utomhus på ett bättre sätt är inte stadens storlek särskilt avgörande.

Något som också var väldigt skönt med Mafia I var landsvägarna. Det fanns ju en hel bro över en ravin som knappt användes i spelet förutom en gång. Det gav en känsla av rymd. Förhoppningsvis lyckas Mafia II återskapa detta trots sin mindre yta.

Medlem
Skrivet av luiga:

Däremot känns Liberty City inte så levande då man inte kan gå in i särskilt många byggnader.

Detta gör mycket! Blir en helt annan sak om man faktiskt kan gå in i hus.

12
Skriv svar