Ensam Mario Söker

Skribent
Ensam Mario Söker

Jag började skruva lite nervöst på mig när flertalet skribenter rapporterade att #Super Mario 3D World är som roligast i goda vänners lag. Antalet vänner i den här staden är lika med noll, likaså antalet polare som har en Wii U överhuvudtaget. (Och hade mina kompisar haft Wii U hade jag ju inte kunnat spela med dem ändå, eftersom Nintendo valt att göra ett co-op-spel utan onlinestöd. Men det är en helt annan diskussion.)

Jag fick min fru att testa spelet med mig. Efter 45 minuter kunde hon konstatera att "hon hatar plattformsspel", och så var det med den saken.

Ett svidande nederlag, förstås. Men precis som Torsten Flinck så reste jag mig igen.

Och kunde konstatera att Super Mario 3D World är förbaskat kul även som ensam seriemördare av goombas.

En liten del av det har säkert att göra med att spelet i stor utsträckning baseras på Super Mario Bros. 2 – en av mina absoluta NES-favoriter. Det var det första spelet jag varvade helt på egen hand, utan hjälp av guider, fuskkoder eller föräldrar. Ibland brukade de andra ungarna följa med mig hem efter skolan bara för att se mig speedrunna (fast vi kallade det inte så på den tiden) genom spelet. Ja, jag var helt tokig i Super Mario Bros. 2.

Men den största anledningen är ändå att Nintendo hittat tillbaka till någon form av kreativitet, mitt bland alla förbaskade uppföljare. Spelet känns så lekfullt och spännande – jag blir nyfiken på vad som kommer härnäst och längtar efter nästa spelpass.

Ett sånt omdöme måste tillskrivas en visst tyngd när det kommer från någon som jag, som mer eller mindre avskyr vad 2D-Mario sysslar med i den ack så slätstrukna #New Super Mario Bros.-serien.

Dessutom berikas Super Mario 3D World av den kanske skönaste Mario-låten någonsin. Tillåt dig att fresta öronen:

FZ-recension – Super Mario 3D World

#blogg


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Moderator | Testpilot
Ensam Mario Söker

Ska man spela Mario som man "alltid gjort" tycker jag att det är lättast och bäst ensam, när man spelar med andra så känns det inte som att det handlar lika mycket om att klura ut och klara banan utan att jävlas samtidigt som man samlar poäng.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ska man spela Mario som man "alltid gjort" tycker jag att det är lättast och bäst ensam, när man spelar med andra så känns det inte som att det handlar lika mycket om att klura ut och klara banan utan att jävlas samtidigt som man samlar poäng.

Håller med. Har till exempel försökt samarbeta med folk i #LittleBigPlanet-spelen, men det slutar alltid i tragedi.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Kommer definitivt köpa ett Wii u För att lira alla mario spel med sambon. Och det kan jag tala om vi klurar som faen för att hitta allt. Ett bevis på det är 100% i de flesta lego spel + Rayman


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Den där nya Mariolåten var lite blandning mellan hissmusik och karaokemaskinen i en risig kinakrog. Not my cup of tea, men spelet är säkert superkul.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar