Cupcakes for the win

Medlem
Cupcakes for the win

När min fru bakar, det gör hon rätt ofta, så väntar jag alltid med spänning på slutresultatet. Förutom att de är fantastiskt goda att äta så är det riktigt roligt att fotografera dem också!

Men när jag själv inte hinner så är det faktiskt min fru som håller i kameran. Jag finputsar sedan bilderna i Photoshop för det tycker inte hon är så roligt.

Resultatet kan bli så här vackert

Som vanligt är bilderna plåtade i naturligt ljus, det vill säga ljus från ett fönster. Det är extremt sällan vi använder oss av blixtljus. Bara i nödfall.
Något som däremot är användbart vid fotografering med naturligt ljus är en reflektor av något slag. På så vis kan man styra ljuset och lätta upp eventuella skuggor på den sidan som inte står direkt mot ljuset.
Här kan man vara lite kreativ och använda sig av ett vitt papper t ex en rulle hushållspapper om man inte har en "riktig" reflektor avsedd just för foto.

Ett litet fototips på vägen
Hoppas det smakar

#blogg

Medlem
Cupcakes for the win

Skäms! Inga bilder jag vill se när jag försöker sluta med gotta.

Riktigt läckra bilder och lika läckra bakelser, kudos!
Kul att du fått till ljussättningen så bra med "bara" naturligt ljus, proffsigt.

Medlem

Snyggt! Jag brukar inte gilla rosa, men den nedre är ju riktigt fin. Bra gjort av både dig och fru Ek


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av trasapa:

Skäms! Inga bilder jag vill se när jag försöker sluta med gotta.

Riktigt läckra bilder och lika läckra bakelser, kudos!
Kul att du fått till ljussättningen så bra med "bara" naturligt ljus, proffsigt.

Inte lätt att hålla sig undan sockret när det gömmer sig i så här fina former
Kul att ljussättningen gillas, det är en utmaning att jobba med naturligt ljus, särskilt under vinterhalvåret när det inte finns så mycket att tillgå.

Skrivet av conthox:

Snyggt! Jag brukar inte gilla rosa, men den nedre är ju riktigt fin. Bra gjort av både dig och fru Ek

Tack conthox, rosa gör sig i vissa sammanhang helt enkelt

1
Skriv svar