fortsättning på Penn

Medlem
fortsättning på Penn

Genom övning lär man sig. Förhoppningsvis blir man också lite duktigare av allt slit. Så jag gav mig helt enkelt samma uppdrag i kväll som jag gjorde igår. Jag tänkte att med omständigheterna som rådde igår då jag var rent slut i huvudet så kunde slutresultatet bara bli bättre.

Fram med blixtar, trådutlösare, stativ och hela fadderullan. Nu tänkte jag till lite extra och ville få pennan att förmedla olika saker genom att använda mig av olika typer av rekvisita. En kniv, ja varför inte, ett par glasögon från Swiss Arms, min leatherman multi tool och sen var det bara att flytta hit och flytta dit, tills jag var nöjd med hur det såg ut. Det är lättare sagt än gjort och vad som ser okej ut med ögonen kan i kameran se helt muppigt ut. Enklast är att använda sig av live view i kameran för att på så vis direkt på skärmen utan att behöva trycka på avtryckaren se "bilden".

Att jobba med stativ har sina fördelar men jag brottas ändå med att känna mig helt bekväm och kreativ då jag använder mig av det. Det är tidsödande att ändra vinkel och rätt snabbt monterade jag av allt och körde handhållet istället.

Första bilden är tagen på stativet och den andra är handhållen. Det spelar ju inte så värst stor roll med tanke på att jag använde mig av blixten. Det blev helt okej slutartider handhållet och någon skakningsoskärpa var det inte tal om. Vad som däremot är enklare då man kör med stativ är ju att ta om bilden och få exakt samma utsnitt igen, kameran rör sig ju inte om jag inte börjar skruva på stativet. Handhållet däremot kan det vara svårt att hitta exakt samma bildvinkel igen om man har tagit ner kameran för att till exempel kolla på skärmen.

Nåja, för och nackdelar. Ni får själva avgöra vilken av bilderna ni gillar bäst... men jag tror inte det kommer handla om utifall kameran var monterad på stativet eller inte.

Första bilden är redigerad på så vis att jag ville få det att se ut som taget ur en gammal reklam från en tidning. Ja döm själva om jag lyckades eller inte.

Bild nummer två ville jag köra en lite hårdare stil på. Armé-goggles och min leatherman i bakgrunden gav en känsla jag gillade. Eventuellt kunde bordet ha varit utbytt mot något skitigare.. kanske sand. Det fick duga då jag inte ville ut och gräva i sandlådan klockan tio på kvällen...

Ha en riktigt bra kväll.

#blogg

Medlem
fortsättning på Penn

Två riktiga höjdarbilder. Well done


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

Riktigt snygga exponeringar måste jag säga

Medlem

Jättesnyggt


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar