Flakmonkey
Aeris...

Få ögonblick i spelhistorien har varit lika omtalade som den sekvens i #Final Fantasy VII då Aeris, en av spelets viktigaste karaktärer, dör av ett långt svärd i ryggen levererat av antagonisten Sephiroth. Den bevisade en gång för alla att spel inte bara kan locka fram känslor som glädje och frustration utan också sorg. Att påstå att jag grät är att ta i men jag fick rejält fuktiga ögon och ännu ett spelögonblick jag sent (om någonsin) kommer glömma.

#blogg

Medlem
Aeris...

Spoilervarning!!

Från och till är jag lite sugen att spela FF7 igen. Sen tänker jag tillbaka på det och minns hur mycket jag hatar random encounters och hur tråkiga striderna egentligen är i Final Fantasy. Och då får jag känslan att storyn troligtvis inte kommer väga upp för bristerna i gameplay. Så det blir aldrig av. Jag får helt enkelt känslan att FF7 inte har åldrats med värdighet och att det är bättre att leva med mina fina minnen av spelet. Sorgligt men sant.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bennii:

Spoilervarning!!

Från och till är jag lite sugen att spela FF7 igen. Sen tänker jag tillbaka på det och minns hur mycket jag hatar random encounters och hur tråkiga striderna egentligen är i Final Fantasy. Och då får jag känslan att storyn troligtvis inte kommer väga upp för bristerna i gameplay. Så det blir aldrig av. Jag får helt enkelt känslan att FF7 inte har åldrats med värdighet och att det är bättre att leva med mina fina minnen av spelet. Sorgligt men sant.

Mycket synd du tycker så. Själv gillar jag turbaserade strategi spel i nästan alla former.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Mjo, jag är nog inne på Benniis linje. Har aldrig gillat random encounters på det sättet, iaf inte med hur många av FF-spelen fungerar, väldigt monotona strider då man väljer samma abilities nästan varenda turn och ändå vinner.

Däremot har jag alltid varit svag för litet känslostory även om det kan bli frustrerande japanskt ibland, så man har många fina minnen från FF-serien. Dock inte många av spelens combat - men har inte spelat de 3 nyaste så kan inte uttala mig där.

Håller faktiskt på att spela igenom FF7 vid sidan av andra spelprojekt, då jag köpte det genom steam för billig peng så jag slipper leta igen skivorna. Blir nog känslor då man kommer till det långa svärdet...

Medlem
Skrivet av toern:

Mjo, jag är nog inne på Benniis linje. Har aldrig gillat random encounters på det sättet, iaf inte med hur många av FF-spelen fungerar, väldigt monotona strider då man väljer samma abilities nästan varenda turn och ändå vinner.

Sant. Jag har aldrig spelat FF för gameplayet. Det är storyn som lockar. Det finns mycket bättre sätt att göra omgångsbaserade strider på än att rada upp karaktärerna på fasta positioner och turas om att välja attacker.

Medlem

Märks att ni som tycker att gameplayet är tråkigt aldrig har försökt ge er på Ruby Weapon på fjärde discen...

Om man inte nu inte har orkat grinda sig till master W-summon, KOTR och 2x mime så är fighterna väldigt mycket planerande och micro-manage:ande.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Märks att ni som tycker att gameplayet är tråkigt aldrig har försökt ge er på Ruby Weapon på fjärde discen...

Om man inte nu inte har orkat grinda sig till master W-summon, KOTR och 2x mime så är fighterna väldigt mycket planerande och micro-manage:ande.

Jo, det har jag faktiskt.

Men någon enstaka intressant strid väger inte upp för det faktum att 98 procent av alla random encounters är totalt urtråkiga.

Och missförstå mig inte, jag gillar FF7. Jag håller det som en av Playstations höjdpunkter. Men inte för dess gameplays skull.

1
Skriv svar