Sagan om Guran och Vildstjärnan

Medlem
Sagan om Guran och Vildstjärnan

Det är inte Fantomens Bengaliska vän och rådgivare som jag tänkt att skriva om i detta inlägg, den nostalgitrippen sparar jag till en annan gång.

Nej, idag tog jag äntligen tummen ur ändalykten och köpte strängar till min gamla Fender cutaway-modell. Inte spelat flitigt på den på eoner, och därför inte heller bytt strängar på lika evighetslång tid. Nästintill. Men de få gånger jag småplingat på den under denna period har jag märkt att den skorrat, och efter många om och men lokaliserade jag ljudet till stallet. Men då jag inte haft gitarrgnistan så har jag inte heller orkat ta tag i det.

Men så idag när jag tog loss de gamla strängarna (som förövrigt kändes som sandpapper), märkte jag att stallbenet glappade, och drog slutsatsen att det var därför som strängarna skorrade. Men jag är fortfarande osäker, så det blir väl att kontakta lokala musikaffären och se vad de kan bidra med, då jag hört lite olika ang. den där lilla elfenbensfärgade biten. Vissa menar att den ska vara styv, andra menar att den minsann ska ha lite utrymme att röra sig på och att den ändå sätter sig fast när strängarna väl är på plats.

Någon av alla eminenta FZ:are som kan komma med råd kring detta?

Sedan såg jag i min inkorg denna morgon en oerhört överraskande notifikation. Trots att jag missade FZ:s give-away av betanycklar till Wildstar igår med nästan två saftiga timmar, så klickade jag på den där länken. "Varför inte, liksom?" tänkte jag... och det visade sig att det var ett klokt (fast mest turligt) beslut! För vad låg inte i inkorgen i morse om inte en beta-inbjudan inkluderat en nyckel! Då vet jag vad jag gör till helgen i vilket fall.

Gott mos.

#blogg

Medlem
Sagan om Guran och Vildstjärnan

Skorrande strängar kan bero på en del saker. I vissa fall kan det även vara de urgröpta "stränggångarna" som går över första bandet, där huvudet möter halsen på gitarren. Detta händer rimligtvis när man har köpt för stora strängar, men går lätt att fila till själv.

Annars kan det vara stallet som du säger, men det är svårt att säga utan att se och höra det själv. Har du tryckt ner strängbottnarna ordentligt i stränghålen?

Medlem

Menar du "stränghållaren" eller "sadeln" som den ibland kallas? I sådant fall tror jag inte det är fallet, då jag använt 0.10 - 0.47-strängar ett tag nu, och innan dess använde jag 0.11. De har alltid suttit väl inkilade där de ska när jag bytt strängar förr så tror inte att detta är ett problem.

Strängpluggarna som jag brukar kalla dem ser jag också alltid till så att de sitter hårt. här är en gammal guide jag brukade följa, men nu sitter det ju i ryggmärgen. Som de skriver där känner man ju när pärlan "ploppar" in under locket.

Så det enda jag kan komma på nu är helt enkelt att det är stallbenet, då jag aldrig märkt förr att det suttit löst. Men då jag inte heller tänkt på det så värst mycket innan är jag osäker på om jag kanske missat något annat.

Medlem

Precis.

Man brukar kunna se/höra relativt lätt vart det tar emot. Det kan också vara en inspelningsfråga, men det låter konstigt om du har gått ner dig i strängtjocklek. Annars är det väl stallbenet som du säger.

Skorrar strängarna bara på vissa band eller anslagna överallt?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Skorrar strängarna bara på vissa band eller anslagna överallt?

Inte tänkt på det, men nu när du nämner det tror jag inte de skorrar mer vid något specifikt band, då jag märkt av och stört mig på skorrandet både vid vanliga visackord högt upp på halsen och t.ex melodi/solospel längre ner på halsen.

Skrivet av Xzander:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Skorrar strängarna bara på vissa band eller anslagna överallt?

Inte tänkt på det, men nu när du nämner det tror jag inte de skorrar mer vid något specifikt band, då jag märkt av och stört mig på skorrandet både vid vanliga visackord högt upp på halsen och t.ex melodi/solospel längre ner på halsen.

Ok, det jag tänkte på var att halsen kanske hade böjt sig så strängarn blir för låga över banden. Men då skulle det nog bara låta på en del band och inte överallt, om den nu inte är jättemycket banan böjd


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Xzander:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Skorrar strängarna bara på vissa band eller anslagna överallt?

Inte tänkt på det, men nu när du nämner det tror jag inte de skorrar mer vid något specifikt band, då jag märkt av och stört mig på skorrandet både vid vanliga visackord högt upp på halsen och t.ex melodi/solospel längre ner på halsen.

Ok, det jag tänkte på var att halsen kanske hade böjt sig så strängarn blir för låga över banden. Men då skulle det nog bara låta på en del band och inte överallt, om den nu inte är jättemycket banan böjd

Jaha du tänkte på böjd hals, nej det har jag kollat och det ska inte vara något problem. Den hade lite bananhals när jag köpte gitarren för en herrans många år sedan men det såg jag till att justera.

Blir nog att köpa nytt stallben och slipa till det så att det sitter rätt, förhoppningsvis slutar det skorra då.

1
Skriv svar