Inaktiv
1,83

Har genom hela mitt liv fått höra av släktingar och föräldrar att det är "så fint" att vara lång. Kommentarerna har praktiskt taget haglat in under tonåren, och att jag skulle sträcka på mig för att visa min längd. Nu vet jag inte exakt vad medellängden är för tjejer, men kan lätt konstatera att den inte är 1,83!

Under första delen av högstadiet var jag längre än både killarna och tjejerna, tills killarna i mitten av årskurs 8 började växa om mig. I skolan var inte kommentarerna lika som hemma, där var det inte komplimanger eller uppmuntran. Istället fick jag alltid bli kallad flaggstång, skyskrapa, Lång-Emma etc. Det var en tuff period, det ska jag inte sticka under stolen med. Men tack vare all uppmuntran hemifrån så slutade jag aldrig sträcka på mig. Har sett en del långa tjejer som försöker kompensera sin längd genom att sjunka ihop och böja både rygg och axlar, hållningen kastas ut genom fönstret.

Längden har inte bara varit ett problem i sociala sammanhang, det har inte varit till en fördel när det kommer till kläder och dylikt heller. Kommer ihåg när jag skulle åka till Kina för några år sedan, Alla sa till mig att jag inte skulle packa med mig så mycket kläder, för det gick ju att köpa på sig en helt ny garderob för knappt några pengar alls. Ja, jo, tjena! Jag lyckades hitta ett par byxor som passade, och det var ett par shorts (syntes inte om dom var för korta eller inte). Utöver det så var det tjocktröjor och t-shirts som egentligen var för killar. Kan ju visserligen tänka mig att medellängden är ännu kortare i Asien, men ändå.

Men lika tufft som det varit under barndomen och tonåren, lika lite stör det mig idag. Längden är vad den är, och jag är extremt glad över att jag inte går som en hösäck. Jag har en fästman som jag kan ha högklackat tillsammans med (det har inte alltid varit så när jag var yngre) utan att se ut som en mutant.

Och som med det mesta så vill man ha det man själv inte har. Jag har alltid velat vara kort, och mina korta kompisar har alltid velat vara lika långa som mig. Men man kan väl påstå att gräset är inte grönare på andra sidan, båda sidor har sina bruna fläckar. Idag är jag till freds med "min gräsmatta", äntligen.

#blogg


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem
1,83

Trevligt att höra att du är glad för din längd (igen). Själv har jag alltid undrat varför det är så många som vill vara annat än just det som dom är. Jag kan inte låta bli att notera alla ljusa tjejjer som solar för att bli bruna och färgar håret brunt/svart. Samtidigt så ser man invandrarbrudar som är bruna och svarthåriga naturligt som blonderar håret och sminkar sig för att bli ljusare...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hm, titeln på din blogg är... och din längd.. Hänger det ihop?

Inaktiv

Haha! Kan ha nåt med det att göra


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

1
Skriv svar