Med enkla medel

Medlem
Med enkla medel

Sedan jag köpte min Fuji XPro1 har jag älskat bildfilerna jag får ur denna kameran och jag har länge suktat efter att plåta lite riktiga närbilder med den. Med optiken jag har till den i dagsläget, som är en 35mm lämpar sig inte riktigt till macro-foto även om närgränsen är hyffsad.

I dagarna fick jag hem en adapter som gör att jag kan köra Nikon-optik på Fuji-kameran och idag var det dags för hårdtest. Jag monterade på ett av de skarpaste objektiven jag äger vilket är mitt Nikkor 50/1.8D tillsammans med några mellanringar och den nya adaptern. Vad adaptern tyvärr har som nackdel är att den bara är en bit metall, helt utan kontakter eller kopplingar mellan optiken och kamerahuset. Detta gör att jag får ställa bländare, slutartid och fokusera manuellt. Inget större problem men värt att tänka på då man köper adapter. Det finns vissa dyra adaptrar som erbjuder t ex autofokus eller att annan information går vidare till kameran från optiken, men det tycker jag är lite over kill.

Så här ser hela skapelse ut :

och så här kan resultatet bli

Det var väldigt kul att krypa runt i trädgården med en pyttekamera och ändå få gjort lite avancerad fotografering. Det råder ingen tvekan om att Fuji'n presterar riktigt bra, även med mellanringar och adapter. Bildfilerna är finfina med kontrast, skärpa och en rätt trevlig bakgrundsoskärpa eller bokeh med ett finare namn.

Jag gjorde ett ytterst ovetenskapligt test samtidigt med min D800E och Tamron 90 macro och ja de filerna är inte heller fy skam... men de saknar känslan som Fuji-kameran ger mig. Jag vet inte om det är för att Nikon-kameran är bland det bästa man kan hitta och jag därför har superhöga förväntningar på den och att Fujin slår lite från underläge och därför imponerar mer... Jag kan bara konstatera att jag inte redigerade några av bilderna tagna med Nikon-kameran utan störde mig mest på att jag hittade en massa skräp på sensorn (syns genom små svarta prickar på bilderna, särskilt då man bländar ner).

Fuji har precis släppt en ny modell som liknar en mer normalstor digital systemkamera, samma sensor som i min XPro1 och därmed samma fina bildresultat. Jag är ruskigt sugen på att köpa den och kanske rent av sälja min stora klumpiga Nikon. Vad jag är rädd för är att autofokushastigheten inte ska vara tillräcklig och det är jag på grund av att XPro1'an är rätt långsam. X-T1 som den nya modellen heter ska vara kraftigt förbättrad på denna punkten men jag ska först prova den innan jag tar några överilade beslut.

Hoppas ni gillar bilderna. Jag är så glad att jag hunnit plåta och skriva ett inlägg, vardagen består annars av rätt mycket blöjbyten, nappflaskor och sömn. God natt

#blogg

Medlem
Med enkla medel

Kul att Fujin presterar så bra, fina bilder som alltid!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Sjukt nice bilder. Skulle framför allt säga att skärpan kontra oskärpan i skärpedjupet är iögonfallande fin, och det med helt manuellt inställd fokus. Imponerande!

Medlem

Vad kostar det att hålla på så här, köpa kameror och sådant?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad kostar det att hålla på så här, köpa kameror och sådant?

Dyyyyrt. Speciellt när man växlar "familj" som Manuel gjorde förut, från Canon till Nikon. Kamerahusen är en sak, men alla objektiv och kringutrustning är nått annat.

Att köpa ett kamerahus beggat kan dessutom vara lite risky, men jag misstänker att Manuel etablerat ett såpass bra rykte i den portal han tradar i så han får till bra försäljningar.

Men visst är det ett dyrt nöje. Vi besökare kan dock inte klaga som får njuta av fantastiska bilder titt som tätt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad kostar det att hålla på så här, köpa kameror och sådant?

Det är som jonis säger rätt dyrt. Ska man köpa på sig det jag har idag så får man räkna med att punga ut mellan 40-50 000:-
Då köper man sakerna begagnat. Nypris skulle vara betydligt mer.

Att byta system är inte någon ekonomisk vinst direkt men kan vara till fördel då man ibland behöver lite ny teknik om den gamla har några år på nacken. Det kan vara värt det på andra sätt än ekonomiskt. Jag är på väg med ett ytterligare byte eventuellt då jag funderar på att hoppa över till Fujifilm helt och hållet.

Har inte riktigt bestämt mig ännu men räknar på det.

Medlem
Skrivet av jonis:
Skrivet av Hipshot:

Vad kostar det att hålla på så här, köpa kameror och sådant?

Dyyyyrt. Speciellt när man växlar "familj" som Manuel gjorde förut, från Canon till Nikon. Kamerahusen är en sak, men alla objektiv och kringutrustning är nått annat.

Att köpa ett kamerahus beggat kan dessutom vara lite risky, men jag misstänker att Manuel etablerat ett såpass bra rykte i den portal han tradar i så han får till bra försäljningar.

Men visst är det ett dyrt nöje. Vi besökare kan dock inte klaga som får njuta av fantastiska bilder titt som tätt.

Tack

1
Skriv svar