EA vill introducera damfotboll i FIFA

Skribent
EA vill introducera damfotboll i FIFA

Först ska jag säga att jag inte är någon jätte fotbollsfantast. Har aldrig varit så mycket för lagsporter och kampsport har varit vad som intresserar mig. Tittar vi på sportspel så är det nog mest UFC-spelen som jag gillat, eller om det varit andra sport spel så har det varit fotbollspel eller hockeyspel som varit mer casual. Men som jag förstått så vill EA göra ett spel intrikat på damfotbollen, vilket jag tycker verkar som en bra idé. Menar i nya UFC-spelet kommer det finnas damer så varför inte då ta med damdiversionerna i FIFA?

Damfotboll har också vuxit de senaste åren, UFC här i Umeå (inte att förväxla med UFC som i Ultimate Fighting Championship) med sitt damlag har fått väldigt mycket uppmärksamhet. Ser man dessutom till den amerikanska sidan av världen så är "soccer" nästan sett som en tjejsport, men intresset har vuxit väldigt de senaste åren. Så faktum är att EA skulle kunna pitcha en del spel till fotbollspelande tjejer på amerikanska kontinenten, även då killar. Nu vet jag faktiskt inte hur bra FIFA säljer på den sidan över huvud taget. I min enfald så räknar jag nästan med att FIFA främst säljer bra i europa medan NHL och NFL säljer på amerikanska sidan. Jag kan givetvis ha fel där, så rätta mig.

Men egentligen ser jag ingen anledning att inte ha med damer i diverse sportspel. De diversionerna må vara mindre i de flesta fall men det blir nästan diskriminering att inte ha det. Jag vet att golf- och tennisspelen har haft med damer och nu kommer ju som sagt EA UFC ha med det också. Men den förklaringen är ju att Zuffa äntligen har infört damviktklasser i UFC, de hade ju inte det innan. Plus att en av deras största stjärnor (love her or hate her) är Ronda Rousey. Nu förstår jag att det också handlar om utvecklingskostnad och tid. Det är en sak att scana in 1-10 golftjejer men en hel liga tjejer i fotboll tar betydligt mer tid. Men jag tror att i nuläget så skulle finnas en marknad för det. Åtminstonde så skulle det vara good will och EA behöver en del av det med tanke på deras "Sämsta företag nomineringar". Åt andra sidan så ska nämnas att EA blivit prisade för att var ett av spelföretagen med mest jämställt arbetsklimat vad gällande killar och tjejer i företaget.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
EA vill introducera damfotboll i FIFA

Vill ha tjejer i basket.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Ja varför inte, borde väl funnits lite tidigare redan tycker jag.

Medlem

borde inte vara någon big deal enl mig


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem
Skrivet av Voorhees:

Ja varför inte, borde väl funnits lite tidigare redan tycker jag.

Kostar ganska mycket pengar att börja lägga in tjejer och kostnaden kanske inte täcker pengarna dom skulle få in från försäljningen. Redan nu är det många sporter som inte säljer världen över just för att det är för lite spelare och kostnaden för att lansera är högre än möjliga intäkter.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skribent

Det har säkerligen handlat om kostnaden att utveckla, speciellt nu när de har likness på typ alla spelare. Lättare var det väl när det fortfarande var pixlar? Men nu när damfotbollen har lite medvind så är det nog en bra idé

Angående basket. Har EA fortfarande NBA-licensen?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Det har säkerligen handlat om kostnaden att utveckla, speciellt nu när de har likness på typ alla spelare. Lättare var det väl när det fortfarande var pixlar? Men nu när damfotbollen har lite medvind så är det nog en bra idé

Angående basket. Har EA fortfarande NBA-licensen?

NBA 2K14 är rejält mycket bättre än NBA Live 14.

EA har en NBA licens men gör inget vidare spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skribent

Ah, Var länge sedan jag spelade ett NBA-spel, dock vill jag minnas att det var roligt. Men det var i alla fall EA då som gjorde spelet. Men som sagt, det var länge sedan. Var väl där runt när Utah Jazz och "Mailman" Malone var the shit.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Voorhees:

Ja varför inte, borde väl funnits lite tidigare redan tycker jag.

Kostar ganska mycket pengar att börja lägga in tjejer och kostnaden kanske inte täcker pengarna dom skulle få in från försäljningen. Redan nu är det många sporter som inte säljer världen över just för att det är för lite spelare och kostnaden för att lansera är högre än möjliga intäkter.

Ja de lägger väl ner typ 10 spänn per år på fifa serien, händer inte mycket där.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Ah, Var länge sedan jag spelade ett NBA-spel, dock vill jag minnas att det var roligt. Men det var i alla fall EA då som gjorde spelet. Men som sagt, det var länge sedan. Var väl där runt när Utah Jazz och "Mailman" Malone var the shit.

Under Dreamcast som NBA 2K serien kom och började sakta men säkert jobba bort EA.
Malone spelade under den tiden om jag minns rätt. Han körde väl några år in på 2000?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Diggar detta inlägget och tycker det vore en väldigt trevlig uppdatering för EA Sports franschisen.

Lite kritik till bloggaren: För oss lata läsare som inte vill sitta och googla fram dina referenser och källor, länka pls Guldstjärna för primärkällor, silver för sekundär


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

ZF
Medlem
Citat:

I min enfald så räknar jag nästan med att FIFA främst säljer bra i europa medan NHL och NFL säljer på amerikanska sidan. Jag kan givetvis ha fel där, så rätta mig.

football, liksom nationens tredje tråkigaste underhållningsform efter de två andra nationalsporterna förlorar faktiskt sen en tid mark till fotboll som spelas huvudsakligen med fötterna. det lär naturligtvis ta ett tag innan de övriga passeras, men på sikt är det antagligen nästan oundvikligt. ett öppet mål.

ZF
Medlem

ivf, det blir ju intressant att se vilka anpassningar som kommer räknas som nödvändiga för detta. samt hur realistisk grafik det kommer att strävas efter.

Inaktiv

Hur stor andel av de som är konsumenter av FIFA skulle bli mer köpsugen om det är kvinnor med? Det skulle nog inte heller få tjejer att drösa in heller om de inte innan hade ett intresse av fotbolls-spel. Kan inte tänka mig att implementera kvinnor gör så att det blir poppis hos tjejer.

Varför vill någon spela med spelare som har 40 i max stats ;P?

Medlem
Skrivet av bleak:

Hur stor andel av de som är konsumenter av FIFA skulle bli mer köpsugen om det är kvinnor med? Det skulle nog inte heller få tjejer att drösa in heller om de inte innan hade ett intresse av fotbolls-spel. Kan inte tänka mig att implementera kvinnor gör så att det blir poppis hos tjejer.

Varför vill någon spela med spelare som har 40 i max stats ;P?

Det finns ett stort intresse för damfotboll, så det finns ingen anledning att tro att gruppen som skulle vilja spela som damer i FIFA skulle behöva vara särskilt liten. Dessutom är det viktigt ur ett jämställdhetsperspektiv att marknadsföra damfotbollen bättre.

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av bleak:

Hur stor andel av de som är konsumenter av FIFA skulle bli mer köpsugen om det är kvinnor med? Det skulle nog inte heller få tjejer att drösa in heller om de inte innan hade ett intresse av fotbolls-spel. Kan inte tänka mig att implementera kvinnor gör så att det blir poppis hos tjejer.

Varför vill någon spela med spelare som har 40 i max stats ;P?

Det finns ett stort intresse för damfotboll, så det finns ingen anledning att tro att gruppen som skulle vilja spela som damer i FIFA skulle behöva vara särskilt liten. Dessutom är det viktigt ur ett jämställdhetsperspektiv att marknadsföra damfotbollen bättre.

Jag tror ändå att den absoluta majoriteten av alla som spelar FIFA är killar och jag tror inte särskilt många av dessa är intresserade av att spela fotboll på en nivå som ligger strax ovanför knatteligan (Även om damerna i särklass är bättre än herrarna).

Det kommer i jämförelse vara en rätt orörd del av spelet skulle jag tippa på men visst, det gör väl inget om det ligger där.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av bleak:

Hur stor andel av de som är konsumenter av FIFA skulle bli mer köpsugen om det är kvinnor med? Det skulle nog inte heller få tjejer att drösa in heller om de inte innan hade ett intresse av fotbolls-spel. Kan inte tänka mig att implementera kvinnor gör så att det blir poppis hos tjejer.

Varför vill någon spela med spelare som har 40 i max stats ;P?

Det finns ett stort intresse för damfotboll, så det finns ingen anledning att tro att gruppen som skulle vilja spela som damer i FIFA skulle behöva vara särskilt liten. Dessutom är det viktigt ur ett jämställdhetsperspektiv att marknadsföra damfotbollen bättre.

Jag tror ändå att den absoluta majoriteten av alla som spelar FIFA är killar och jag tror inte särskilt många av dessa är intresserade av att spela fotboll på en nivå som ligger strax ovanför knatteligan (Även om damerna i särklass är bättre än herrarna).

Det kommer i jämförelse vara en rätt orörd del av spelet skulle jag tippa på men visst, det gör väl inget om det ligger där.

Att säga att damfotbollen ligger "strax ovanför knatteligan" är en ren lögn, det har jag spelat tillräckligt med fotboll för att konstatera.

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av redruM:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av bleak:

Hur stor andel av de som är konsumenter av FIFA skulle bli mer köpsugen om det är kvinnor med? Det skulle nog inte heller få tjejer att drösa in heller om de inte innan hade ett intresse av fotbolls-spel. Kan inte tänka mig att implementera kvinnor gör så att det blir poppis hos tjejer.

Varför vill någon spela med spelare som har 40 i max stats ;P?

Det finns ett stort intresse för damfotboll, så det finns ingen anledning att tro att gruppen som skulle vilja spela som damer i FIFA skulle behöva vara särskilt liten. Dessutom är det viktigt ur ett jämställdhetsperspektiv att marknadsföra damfotbollen bättre.

Jag tror ändå att den absoluta majoriteten av alla som spelar FIFA är killar och jag tror inte särskilt många av dessa är intresserade av att spela fotboll på en nivå som ligger strax ovanför knatteligan (Även om damerna i särklass är bättre än herrarna).

Det kommer i jämförelse vara en rätt orörd del av spelet skulle jag tippa på men visst, det gör väl inget om det ligger där.

Att säga att damfotbollen ligger "strax ovanför knatteligan" är en ren lögn, det har jag spelat tillräckligt med fotboll för att konstatera.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2835&gr...

Jaså det haru?

ZF
Medlem
Skrivet av bleak:

Varför vill någon spela med spelare som har 40 i max stats ;P?

varför skulle nån vilja spela Xbox när de kan spela Sony istället?

Medlem

F.ö till bloggarn, så nej. Att inte göra ett damfotbollspel om man nu gör ett herrfotboll spel är inte nästan samma sak som diskrimmining. Men jag har däremot nästan svårt att kräkas av ditt daltande gentemot damer. Det är svårt att veta om de är vuxna människor du talar om eller barn så som du daltar mot dem.

Herr och damfotboll i alla relevanta bemärkelser är två separata sporter med i stort sätt separata anhängare och med stor variation i hängivenhet till respektive sport. Antydandet att EA diskriminerar kvinnor för att de inte spenderar ev. miljoner kronor endast på lisensringskostnader för en astronomiskt mycket mindre marknad är helt orimligt och talar mängder för din attityd till genus. Inte heller är det ens EA's sak, intresse, eller ansvar att skapa en marknad för sporten damfotboll.

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av redruM:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av bleak:

Hur stor andel av de som är konsumenter av FIFA skulle bli mer köpsugen om det är kvinnor med? Det skulle nog inte heller få tjejer att drösa in heller om de inte innan hade ett intresse av fotbolls-spel. Kan inte tänka mig att implementera kvinnor gör så att det blir poppis hos tjejer.

Varför vill någon spela med spelare som har 40 i max stats ;P?

Det finns ett stort intresse för damfotboll, så det finns ingen anledning att tro att gruppen som skulle vilja spela som damer i FIFA skulle behöva vara särskilt liten. Dessutom är det viktigt ur ett jämställdhetsperspektiv att marknadsföra damfotbollen bättre.

Jag tror ändå att den absoluta majoriteten av alla som spelar FIFA är killar och jag tror inte särskilt många av dessa är intresserade av att spela fotboll på en nivå som ligger strax ovanför knatteligan (Även om damerna i särklass är bättre än herrarna).

Det kommer i jämförelse vara en rätt orörd del av spelet skulle jag tippa på men visst, det gör väl inget om det ligger där.

Att säga att damfotbollen ligger "strax ovanför knatteligan" är en ren lögn, det har jag spelat tillräckligt med fotboll för att konstatera.

När de bästa av de bästa förlorar mot ungdomslag hyffsat enkelt så tycker inte jag att det är någon överdrift.


signatur

Burn in the light.

Inaktiv
Skrivet av ZF:
Skrivet av bleak:

Varför vill någon spela med spelare som har 40 i max stats ;P?

varför skulle nån vilja spela Xbox när de kan spela Sony istället?

Om kvinnor förlorar mot pojklag varför skulle jag då någonsin vilja spela som de i FIFA om de inte får samma stats som herrspelare?

Det är ju hemskt att spela som allsvenska lag bara när de spelarna har så dåliga stats.

Din liknelse är helt skev om du inte bara försökte vara rolig.

ZF
Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av ZF:
Skrivet av bleak:

Varför vill någon spela med spelare som har 40 i max stats ;P?

varför skulle nån vilja spela Xbox när de kan spela Sony istället?

Om kvinnor förlorar mot pojklag varför skulle jag då någonsin vilja spela som de i FIFA om de inte får samma stats som herrspelare?

Det är ju hemskt att spela som allsvenska lag bara när de spelarna har så dåliga stats.

Din liknelse är helt skev om du inte bara försökte vara rolig.

skev hur? i spelet så är det ju inga turneringar mot några pojklag ändå, så hela den biten av argumentationen är alltså en halmspelare ivf.

PS4 har nästan dubbelt så bra "stats" som XBO, men vad hjälper det den som vill spela Titanfall liksom.

Inaktiv
Skrivet av ZF:
Skrivet av bleak:
Skrivet av ZF:
Skrivet av bleak:

Varför vill någon spela med spelare som har 40 i max stats ;P?

varför skulle nån vilja spela Xbox när de kan spela Sony istället?

Om kvinnor förlorar mot pojklag varför skulle jag då någonsin vilja spela som de i FIFA om de inte får samma stats som herrspelare?

Det är ju hemskt att spela som allsvenska lag bara när de spelarna har så dåliga stats.

Din liknelse är helt skev om du inte bara försökte vara rolig.

skev hur? i spelet så är det ju inga turneringar mot några pojklag ändå, så hela den biten av argumentationen är alltså en halmspelare ivf.

PS4 har nästan dubbelt så bra "stats" som XBO, men vad hjälper det den som vill spela Titanfall liksom.

Jag har inte sagt att damspelarna ska spela mot herrspelare i FIFA. Jag menar endast att statsen på damspelarna borde ligga på 50 max om de inte vill förstöra den realism som finns då de försöker få herrspelarna att ha liknande attribut som i verkligheten.

Har spelat varenda FIFA sedan 2006 så ni får lov att lita på mig när jag säger att det inte är roligt alls att spela lag som har spelare med riktigt dåliga stats. Ska de särbehandla kvinnor då och göra så att Marta är lika bra som Ronaldo? Hur ska det fungera frågar jag mig.

ZF
Medlem
Skrivet av bleak:

Jag har inte sagt att damspelarna ska spela mot herrspelare i FIFA. Jag menar endast att statsen på damspelarna borde ligga på 50 max om de inte vill förstöra den realism som finns då de försöker få herrspelarna att ha liknande attribut som i verkligheten.

Har spelat varenda FIFA sedan 2006 så ni får lov att lita på mig när jag säger att det inte är roligt alls att spela lag som har spelare med riktigt dåliga stats. Ska de särbehandla kvinnor då och göra så att Marta är lika bra som Ronaldo? Hur ska det fungera frågar jag mig.

låter inte mycket vettigare vad du än utvecklar att menar att du menar med det.. självfallet blir det jobbigare (hur det blir mindre eller mer roligt är iof högs individuellt) att spela med en gobbe som har lägre parametrar än en annan i samma spel, men att det skulle vara en fråga även med jämförbara inom det spelet låter rimligen bara som sedvanligt flummig gubbretorik i de flesta öron.

1
Skriv svar