Lägenhetsjakten har inletts

Flakmonkey
Lägenhetsjakten har inletts

Efter närmare 5 år är det tänkt att sommaren 2014 ska bli den sista här i Bagarmossen. Ingenting är givetvis skrivet i sten men jag och sambon satsar på att köpa oss något gemensamt. Dels för att vi känner att det skulle behövas något större men framförallt just för att det ska vara något eget. Visst bidrar hon både ekonomiskt och inredningsmässigt men det är ändå min lägenhet och det går inte att ändra på hur många soffkuddar man än köper.

Så nu har vi i varje fall börjat sondera terrängen. Eftersom det är tänkt att köpet ska ske först efter sommaren så handlar det inte om att hitta drömlägenheten utan snarare se vilka områden som känns okej, hur priserna ligger till och framförallt vad det egentligen är som är viktigt när det gäller boendet. Man brukar ju normalt ha en långa kravlista men att hitta något som når upp till alla dem är i princip omöjligt (iaf om man har någon form av budget) så då gäller det att prioritera.

Tre av helgens objekt, kommer nog bli en rejäl samling innan lägenheten är i hamn

Är det verkligen nödvändigt med en balkong? Hur nära tunnelbanan måste det vara? Hur nära tunnelbanan får det vara? Går det kanske bra med en bottenvåning ändå? Ska det vara nybygge eller är det något äldre och lite mer opraktiskt (men mer "personligt") som man vill ha?

Det är just den typen av frågor som vi ställer oss nu och efter att ha gått några visningar igår och ytterliggare en idag så tycks vi åtminstone ha kommit fram till att vi föredrar äldre fastigheter med karaktär framför de som är moderna (tråkiga) även om de är opraktiska. Sambon har också fått upp ögonen för Södermalm vilket är trevligt och då även östra delen som vi inte talat om tidigare.

Sen är det faktiskt riktigt kul också och jag förstår verkligen de som fortsätter att titta på Hemnet eller liknande sajter även efter att de köpt lägenheten de jagat så länge. Det enda som är lite jobbigt med det hela är att man inser att man kommer vara skyldig banken rätt många riksdaler när det väl är dags att slå till. Bara att gilla läget antar jag.

#blogg

Medlem
Lägenhetsjakten har inletts

Grattis! Själv håller jag precis på att kolla på lägenheter norröver. Stockholm är en speciell köp/sälj-kultur inom bostäder måste jag säga, i Skåne är det mycket lättare (undantaget Lund).

ZF
Medlem
Citat:

Är det verkligen nödvändigt med en balkong?

det beror ju på. utsikt över motorväg är aldrig fel.

utsikt över tuben borde inte påverka tycker man?

Citat:

Ska det vara nybygge eller är det något äldre och lite mer opraktiskt (men mer "personligt") som man vill ha?

nytt = rätt säkert
gammalt = kan ofta vara bra
halvgammalt = kan ofta vara problematiskt.

oavsett vilket är ivf 3 M takhöjd överskattat. (ofta på båda sätten)

Medlem

Nån som vet hur det ser ut med lägenheter i Gamla stan i Stockholm. Det är det enda stället jag skulle tänka mig att kunna bo där.


signatur

Everybody needs help.

Flakmonkey
Skrivet av Apministern:

Nån som vet hur det ser ut med lägenheter i Gamla stan i Stockholm. Det är det enda stället jag skulle tänka mig att kunna bo där.

Du får nog räkna med uppemot 70000 per kvadratmeter i gamla stan. Så lägenheter finns men de är inte av det billigare slaget. Å andra sidan ser ju många bostadsköp som en investering lika mycket som en plats att bo på så räknar man att priserna ska stiga behöver det ju inte vara dyrt även om det kostar mycket. Om du är med på vad jag menar

Medlem

Bor själv i Hornstull. Tänkte flytta hem i sommar igen (bott här i två månader nu). Trivs inte så bra här, inte min typ av stad.

Medlem

Området kring Södra Station är ganska bra om ni är intresserade av Södermalm, jag har förstått att din sambo är blivande läkare och då har hon nära till SÖS, pendeln till Huddinge samt röda till DS KS Solna/StG funkar också bra att åka till. Området kring Helgalunden bakom Skanstull är ljuvligt. Annars är Midsommarkransen/Telefonplan ganska prisvärt fortfarande. Aspudden är fint men börjar bli lite dyrt. Området kring Thorildsplan är ganska prisvärt, väldigt lugnt om ni har fönster mot innergård, tunnelbana och ett stort ICA Maxi. Vasastan är alldeles för inne just nu för att vara prisvärt. Östermalm är lika dyrt. Södermalm och Kungsholmen är ändå mer okej i pris. Var lite försiktig med nybyggt eftersom föreningarna generellt är högbelånade och det dyker upp allt mer info om att det fuskas med renoveringsplaner och avskrivningar för att kunna ha låga avgifter vid försäljning (Dagens Industri har skrivit en del om det). Och köp inte på BV, särskilt om ni ska bo i stan. Risken är hög att ni ångrar er! Större insyn och högre inbrottsrisk.. Vi har balkong och det är trevligt, särskilt om man har en mindre lägenhet eftersom den upplevs mycket större, men en dålig balkong t.ex. mot väg kommer ni ändå inte att använda. Jag köpte en bra elgrill till balkongen (Weber Q140) och det är riktigt fint på sommaren! Det är mina tankar, men så klart resonerar ju folk olika!

Medlem

Kungsholmen är fortfarande trevligt också, vet inte hur priserna är där nu dock.

Medlem

Usch för att bo i storstan

1
Skriv svar