Ett regelbrott med dubbla spel på agendan

Flakmonkey
Ett regelbrott med dubbla spel på agendan

De senaste åren har jag haft som policy att bara spela ett singleplayer-spel åt gången. Anledningen till att jag instiftade den är enkel: jag var trött på att aldrig slutföra spel. Tidigare började jag spela en massa olika spel på olika plattformar något som bara resulterade i att jag inte klarade något av dem. Har aldrig ångrat beslutet heller. Med mindre tid till att spela var det helt enkelt nödvändigt för att kunna uppskatta spelandet ordentligt och jag har inte klarat så många spel som jag gjort nu.

Att frångå regeln har alltså inte varit något jag velat göra men igår gjorde jag det ändå när jag började spela #Infamous: Second Son efter att ha börjat spela #Bioshock: Infinite i fredags. All last för detta lägger jag på min sambo, det är hon som tvingat mig till det. Det är nämligen som så att att PS3:an (och 360:n) är i sovrummet medan PS4:an håller till i vardagsrummet. Så när tjejen vill trixa i vardagsrummet och jag vill spela så är det sovrummet som gäller och när hon ska sova medans jag vill passa på att spela så får jag hålla till i vardagsrummet.

Får se hur det här går, men jag tror ändå att det ska gå bra så länge jag håller mig till det här. Kanske får den nya regeln bli "ett singleplayerspel per plattform åt gången"? Hittills har jag åtminstone ingen att klaga på. Visserligen så har jag inte hunnit spela så mycket Bioshock men Infamous har jag spelat mycket under dagen och är definitivt ett spel som jag lätt kommer ta mig igenom. Inte för att det är enkelt utan för att det är riktigt kul. Inget världsomvälvande eller nyskapande men i min värld är det inget som behövs för att ett spel ska vara roligt och värt att spela. Får se om de känslorna håller i sig eller inte.

#blogg

Medlem
Ett regelbrott med dubbla spel på agendan

En bra regel som jag även jag försöker hålla. Med högskolestudier och två barn blir det inte mycket fritid över. Kände också en frustration över att påbörja flera olika spel samtidigt där jag kanske spelade igenom ett av dem medan de andra glömdes bort. Bra mycket roligare att ha ett eller max två singelplayerspel som man får se sluttexterna på. Sen har man förstås de där spelen man bara kan plocka upp och köra när som helst

Medlem

Jag brukar också försöka hålla mig till ett spel åt gången, bortsett från spel som man kan starta i 10 minuter medans kaffet brygger och sen stänga av. Annars tappar man lätt tråden.

Det där med att alltid slutföra spel är något som var viktigt för mig när jag var yngre. Idag kan jag lägga bort ett spel efter 3-5 timmar och aldrig slutföra det. Orsakerna kan variera men vanligtvis har jag helt enkelt inte fastnat för spelet och då ser jag ingen anledning att tvinga mig själv till slutet. Jag har t.o.m ett helt gäng med spel som Steam rapporterar 30-60 minuter speltid på som jag troligtvis aldrig kommer slutföra.

Testpilot

Jag är benhård mot mig själv att avsluta spel.
Finns dock undantag , spel som blir tråkiga och spel som spelmekaniskt sabbar nöjet att man inte har orken att fortsätta till slutet.

Måste säga att de senaste åren har jag avslutat fler spel än jag någonsin gjort.
Då man var yngre så avslutade man nästan aldrig spel.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag är benhård mot mig själv att avsluta spel.
Finns dock undantag , spel som blir tråkiga och spel som spelmekaniskt sabbar nöjet att man inte har orken att fortsätta till slutet.

Måste säga att de senaste åren har jag avslutat fler spel än jag någonsin gjort.
Då man var yngre så avslutade man nästan aldrig spel.

För mig var det tvärtom. När jag var yngre så valde jag ut ett spel och gav mig fan på att det skulle slutföras. Idag kan jag testa 10 spel tills jag hittar ett som jag fastnar för och spelar klart det.

Testpilot

När jag var yngre så piratade man spel som en dåre , spelade typ allt som kom ut och då spelade man ju aldrig klart spelen heller.
Numera då man är "vuxen , klippt mig och har jobb" så är det färre mer utvalda spel som jag oftast kör igenom

Flakmonkey
Skrivet av Harakiri:

När jag var yngre så piratade man spel som en dåre , spelade typ allt som kom ut och då spelade man ju aldrig klart spelen heller.
Numera då man är "vuxen , klippt mig och har jobb" så är det färre mer utvalda spel som jag oftast kör igenom

Det där känner man verkligen igen sig i. Gejmandet har på senare år handlat mer om kvalitet än kvantitet. Självklart var det mycket kvalitet även när man var yngre men man var helt enkelt inte tvungen att prioritera på samma sätt som nu. Har inte heller något problem med att spela klart de spelen som jag köper men det har nog mer att göra med att jag inte använder PC:n för gaming i någon större utsträckning så jag skippar alla reor på Steam

1
Skriv svar