Arbetsmoral

Flakmonkey
Arbetsmoral

Ju äldre jag blivit så har jag märkt att jag gillar det här med att jobba med människor. Tekniken finns alltid där och jag uppskattar den biten också men människor känns ändå som en större utmaning. Jo jag vet att tekniken alltid utvecklas och att man aldrig blir fullärd men människor är ändå enligt min ringa mening mer oförutsägbara och fascinerande att arbete med. Det är alltid intressant att upptäcka nya sidor hos människor, se dem utvecklas. Åt endera håll. Det behöver inte vara åt det positiva hållet för att vara givande.

Därför tror jag att mitt nuvarande jobb som teamleader på en Helpdesk passar mig väldigt bra. Här får jag chansen att jobba med många olika typer av människor. Många unga men också några äldre som har betydligt mer livserfarenhet än vad jag själv har. Jag har inte något direkt personalansvar vad gäller löneförhandlingar och sådana saker men jag får hålla anställningsintervjuer, coachsamtal och med det även mindre roliga samtal. Oftast är det jättekul, ibland är det jättejobbigt men det är alltid intressant.

Frågor kring människans natur väcks mest hela tiden men den aspekt jag klurat mest på den senaste tiden är det här med arbetsmoral. Hur vissa människor alltid gör sitt yttersta. Finns det "ingenting att göra" så hittar de någonting att göra. De sätter en stolthet i att leverera på toppen av sin förmåga även om det är något urtrist de måste göra. Gör de inte det så blir de besvikna på sig själva.

På andra sidan har man de som nöjer sig med att göra så lite som möjligt. Inte så att jobbet missköts men de vet att de skulle kunna göra betydligt mer men de nöjer sig med att "bara" göra tillräckligt och det minsta som jobbet kräver av dem. Det är inget fel på de människorna i sig. De har bara andra prioriteringar. Men det är ändå något som jag tycker är lika irriterande som det är fascinerande.

Om man nu ändå måste göra ett visst jobb, varför inte göra ett så bra jobb man kan? Det är en sak när man gör så gott man kan och det bara räcker en viss bit, men att inte ens göra så gott man kan? Jag har själv svårt att förstå det för det ligger rätt långt från min egen natur. Jag vill förstå det så att jag kan göra mitt yttersta för att få dem att vilja åtminstone lite mer. Jag tror nog att alla kan hitta lite stolthet i sitt arbete även om det inte råkar vara ens drömyrke och jag tror alla skulle må bra av det.

#blogg

Arbetsmoral

Helpdesk? Trevligt. När jag ändå har din uppmärksamhet. Du vet den där DVD-släden på datorer, vilka muggar passar bäst i hålet? Har svårt att hitta perfekt "fitting"


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Flakmonkey
Skrivet av walter_iego:

Helpdesk? Trevligt. När jag ändå har din uppmärksamhet. Du vet den där DVD-släden på datorer, vilka muggar passar bäst i hålet? Har svårt att hitta perfekt "fitting"

Beror lite på vilket märke, alla leverantörer har ju olika standards där... men medium-pappmuggen från Mcd brukar fungera bra

Medlem

Jag jobbar på en datorverkstad så det blir vissa dagar med väldigt lite mänsklig kontakt för mig. De bästa dagarna på jobbet är när det är mycket fart i butiken så jag får komma ner från verkstan och hjälpa till där. Men jag skulle uppskatta att ungefär 75% av min arbetstid spenderas med döda ting, eller med telefonkontakt med kunder. Det gör ju däremot att jag uppskattar den mänskliga kontakten mer när den väl inträffar.

Skrivet av walter_iego:

Helpdesk? Trevligt. När jag ändå har din uppmärksamhet. Du vet den där DVD-släden på datorer, vilka muggar passar bäst i hålet? Har svårt att hitta perfekt "fitting"

33cl burkar brukar passa utmärkt om du någon gång vill ha ett alternativ till kaffet.

Medlem

Tyvärr så har arbetsklimatet inom företag och helst inom industrin blivit så hårt åtdraget så att folk orkar inte riktigt med att göra sitt bästa och få en stolthet att man levererar sitt bästa. Helst då man inte får en uppskattning av cheferna eller ledningen och får ingenting för att man gör det där lilla extra.

Egentligen skulle det behövas anställas mer folk, så att man kan få lite tid över att lära sig andra delar inom företaget, så man har möjlighet att få en bättre position eller arbetsplats, eller ha möjlighet att hoppa in på ett annat område ifall någon blir sjuk eller så.

För som det är just nu på en del arbetsplatser mina vänner jobbar på, så finns inte den möjligheten, det är för lite tid, dom måste vara på sin plats för att det ska rulla på, någon annan tid finns inte för att lära sig andra maskiner eller arbetsuppgifter, för det finns för lite folk.

Då blir det att man blir till en arbetssrobot istället och bara gör det som krävs för att få jobbet gjort för dagen och sen bara går hem och väntar på lönechecken. Dag ut och dag in.

Samtidigt så går företaget med vinst på över 60% varje år...


signatur
phi
Medlem

Jag kommer från en arbetskultur där i princip alla har ett extremt högt fokus och en vilja att prestera. Men då ligger personernas löner i direkt relation till hur de presterar eftersom att det handlar om sälj.

Det finns ingen hos oss som bara gör vad som förväntas av dem eftersom att det innebär att de i så fall plockar ut en grundlön. Visst går det att leva bra på den grundlönen som vi erbjuder men när säljarna ser flertalet kollegor som tjänar 4-5 gånger mer så är det oftast väldigt svårt för de andra att inte sporras till att prestera - eller så pallar de inte trycket och slutar efter ett tag.

Ingen vill vara sämre än någon annan och till följd av det så föds en väldigt resultat- och prestationsfokuserad kultur och hela företaget genomsyras av drivna och högpresterande individer. Personerna känner att de har ett ansvar, de har en oerhört viktig roll i företaget och de känner således en stolthet i att jobba hos oss.

1
Skriv svar