Man vandrar livets väg och hamnar vid en korsning. Vilket håll går man?

Medlem
Man vandrar livets väg och hamnar vid en korsning. Vilket håll går man?

Usch vad jag hatar det här. Verkligen, verkligen hatar det.

Mina framtidsdrömmar är väldigt simpla. Jag vill skapa och spela musik med människor och om jag får chansen, arbeta med att skapa musik till film eller spel. Och nu står jag snart vid ett vägskäl.

Jag har nämligen sökt två högskoleutbildningar, musikproduktion i Dalarna och dataspelsutveckling - inriktning ljud/musik i Skövde. Fram tills igår var jag helt säker på att någon utav dessa skulle hjälpa mig på vägen till mina drömmar men nu är jag helt plötsligt väldigt osäker. Jag hittade nämligen ett antal folkhögskoleutbildningar som intresserar mig. Dessa är mer inriktade på musik i sin kärna men kategoriserade i olika fack. De som jag intresserar mig mest är jazz (samt närliggande genre) och komposition (antar att det är mer fokus på klassisk musik)

Detta har lett till att jag plötsligt är väldigt osäker på vart jag borde och vill ta vägen. Man är rädd över att man ska ta fel, att man i slutändan inte kommer trivas med det man valde, att man inte kommer träffa rätt sorts människor osv osv.

Man vill helt enkelt inte kolla tillbaka 5 år och tänka "Jag borde ha valt så här istället"

Visserligen kan jag inte söka de jazz-inriktade kursen längre då ansökningstiden är över, men man kan ju isåfall vänta ett år tills nästa tillfälle men samtidigt har jag verkligen ingen lust att rulla tummarna i ett helt år, jag vill komma ifrån den här staden, jag vill träffa nya människor och jag vill utvecklas!

Kan tänka mig att många av er här på FZ har stått inför liknande. Hur gjorde ni? Är ni nöjda med det val ni gjorde?

#blogg


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Man vandrar livets väg och hamnar vid en korsning. Vilket håll går man?

Om du känner att du valt fel så går det alltid att gå tillbaka och byta utbildning. Du kommer fortfarande ha nytta av kurserna som du läste på den avbrutna utbildningen.

Jag vet att det inte är svaret som du ville ha men det är det jag kan ge dig.

Medlem

Om du vill ta ett steg in i spelbranschen kan jag rekommendera att söka upp en mentor (i ditt fall musik) som kan leda dig på olika vägar. Mentorer is the shit och innebär nya kontakter o stuff.

Annars res upp till Stockholm de gånger Imperiet på söder har branschkvällar för spelfolk. Där kommer hela branschen och dricker öl och connectar.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Vilket du än väljer så kommer du ha nytta av det på ett eller annat sätt. Om du vill läsa musik på folkhögskolan så kan du ju alltid studera enstaka kurser på universitet inom spel - musik det året du får vänta. Du hinner då läsa 60hp. Även om du inte får någon examen så är det fortfarande meriter ovanpå folkhögskolans utbildningar.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av Simon Karlsson:

Om du vill ta ett steg in i spelbranschen kan jag rekommendera att söka upp en mentor (i ditt fall musik) som kan leda dig på olika vägar. Mentorer is the shit och innebär nya kontakter o stuff.

Annars res upp till Stockholm de gånger Imperiet på söder har branschkvällar för spelfolk. Där kommer hela branschen och dricker öl och connectar.

Jag hittade våra musiker där för hw1 där! Men inte för att jag typ minglar för att hitta folk, utan för att jag snackade med en brud jag jobbade med tillsammans på overkill tidigare och hon kände någon som gjorde musik och denna person råkade vara på imperiet samtidigt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vad du än väljer så vet du inte förrän efteråt vad som var rätt.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Du har postat samma inlägg tre gånger


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar