I brist på motivation

Medlem
I brist på motivation

Skrivkramp kan man kanske kalla det, men det har nog snarare handlat om att schemat är fullt med annat. Väl hemma från jobbet så är det full rulle med barn och familjeliv. Jag har plåtat en del och ska visa er några bilder från de senaste veckorna. Jag har bara inte skrivit något.

Jag har iofs börjat föra lite dagbok. Länge sedan jag gjorde det sist men nu var det dags igen. Lite lyxiga böcker att skriva i lockade fram motivationen! Tack till The Journal Shop för detta

Min fina Fujifilm-kamera har fått jobba en del. Jag har inte satt den på prov med något betalt jobb ännu men ju mer jag plåtar med den här hemma desto tryggare känner jag mig i den. Att den rent bildtekniskt och kvalitetsmässigt kommer hålla för bröllop är jag helt övertygad om. Se bara på porträtten jag tog hemma i vardagsrummet på min fru.

Fujifilm X-T1 med Fujinon 56/1.2

Vad jag märker är att skärpedjupet blir något längre med en mindre sensor, vilket jag visste från början. Men det är också så att det syns i bilderna. På bländare f1.2 är det fortfarande riktigt bra men bländare 2.8 och 4 ger verkligen en helt annan typ av bild med den här kameran jämfört med min "stora" Nikon. Det ser mer ut som bländare 8 eller nåt och det är ju inte alltid bra. Men det går att komma runt det, särskilt eftersom all optik jag provat hittills håller mer än väl för att plåta vidöppet med. Dvs har jag 23mm och 56mm som är f1.4 respektive f1.2 och sen 18-55 som "bara" är f2.8-4 med med bildstabilisering.

Till detta har jag köpt en fin gammal Nikkor 55 Ais Micro. Helmanuell men helt underbart skarp och fin. Macrobilderna blir tagna med denna.

Även Meya gillar att stå framför kameran och jag börjar ana att vi fostrar en riktig linslus. Säkerligen har jag en hel del skuld i detta

Båda dessa bilderna på Meya är tagna på f1.2... den är ruskigt skarp den där!

Snart är det påsk och det ska bli skönt med två extra dagar ledigt. Det är faktiskt riktigt bra nu framöver, veckan efter påsk är också kortare och sen fortsätt det med 1a maj och allt Toppen!

Ha en riktigt glad påsk på er allihopa!

#blogg

Inaktiv
I brist på motivation

Tjusigt som vanligt Glad påsk på dig!

Medlem
Skrivet av grollo_92:

Tjusigt som vanligt Glad påsk på dig!

Tack grollo_92! Vi hoppas på skönt väder och god mat

Medlem

Kommer det inga hundbilder till påsken?

Mycket tjusigt!

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Kommer det inga hundbilder till påsken?

Mycket tjusigt!

Jag är inte helt säker på ditt önskemål?

Medlem
Skrivet av manuelek:
Skrivet av BeeJac:

Kommer det inga hundbilder till påsken?

Mycket tjusigt!

Jag är inte helt säker på ditt önskemål?

Vill minnas att du har haft ett par fotografier med/på hundar?

Medlem
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av manuelek:
Skrivet av BeeJac:

Kommer det inga hundbilder till påsken?

Mycket tjusigt!

Jag är inte helt säker på ditt önskemål?

Vill minnas att du har haft ett par fotografier med/på hundar?

Jo absolut, främst på min egen jycke tror jag. Hon är med ibland men nu blir det ju flest foton av barnen. Men framöver kommer säkert lite fler foton på Akira som hon heter.

1
Skriv svar