Första rullen framkallad

Medlem
Första rullen framkallad

Inte nog med att c-körkortet blev avklarat idag utan i brevlådan då jag kom hem låg också ett fint litet kuvert från Crimson fotolabb. Det var 16 svartvita bilder däri från min första rulle körd genom nya Mamiya 645. Spänd av förväntan började jag skanna in dem en efter en och jag kan säga att jag är mer än nöjd med resultatet.
Det är ju två delar i detta. Dels hur bra kameran kan leverera men också skannerns begränsningar i att plocka fram detaljer och nyanser ur negativet. Båda delar verkar dock fungera alldeles utmärkt! Så jag är glad glad glad.

Station Triangeln, Malmö

Bokskogen, Torup

Min vackra fru

Fler bilder ska skannas in, det tar lite tid
Väldigt lite arbete är lagt på bilderna i efterhand, jag har pillat länge med inställningarna på skannern så att de ska bli så färdiga som möjligt direkt. Men kontrast och kurvor är justerat i efterhand för att få till bra svärta och detaljer i skuggorna.
Något som känns väldigt lyxigt är att kunna skanna själv. Jag har ju negativen så är jag inte nöjd med en variant har jag kvar "superoriginalet" på negativ och kan skanna in det igen om jag så önskar.

Det är allt för i kväll, ha en bra sådan.

#blogg

Medlem
Första rullen framkallad

Alltid lika fantastiska bilder. Jag har inte ens en kamera, men du inspirerar mig ändå!

Inaktiv

TREVLIGT,MEN ÄLSKAR BILDER MED FÄRGER;)

1
Skriv svar