57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
EUvalet

Vi alla kommer nog se reaktioner och kommentarer på detta val ett tag nu.

Som förväntat hade Socialdemokraterna mest röster, nästan exakt samma som förra röstningen. Dock så är jag förvånad av att Moderaterna blev omkörda av Miljöpartiet.

Det som väcker mest diskussioner är att Sverigedemokraterna har ökat 6.5% andelar och hamnar på lite runt 10% totalt. Inte så förvånande tycker jag. De spenderade mycket pengar på valet, de kom två på listan hur mycket pengar man spenderade, bara slagna av Socialdemokraterna. Deras ökning stärker också min tes om att all publicitet med tårtkastning, pizza attack och protester faktiskt gynnar Sverigedemokraterna. De är i tidningen jämt och som man brukar säga: "all pr är bra pr".

Jag tror bara vi gjorde SD en tjänst med att stå och skrika på dem, de fick ju gratis reklam i alla nyheter som finns.

Piratpartiet och Junilistan sjönk markant. Piratpartiet är jag inte så förvånad över att de sjönk, de är för spetsinriktade och det funkade inte riktigt nu. De stora debatterna handlade om något annat, Snowden var något år förtidigt för att de skulle tjäna något på det. Junilistan hade jag aldrig hört talas om innan jag började kolla upp vilka jag ska rösta på.

#blogg


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Moderator | Testpilot
EUvalet

Jag röstade inte ens. Mitt eget fel men jag hade verkligen ingen större koll på vad valet handlade om, vad alla stod för osv. Bara jag som tycker man borde få någon form av blad från varje parti/ med röstkorten där man får veta vad alla står för och vill få gjort?

Igen, mitt eget fel då jag säkerligen hade kunnat kolla upp allt via vänner och internet men tycker ändå att mer "reklam" om ämnet borde ha kommit.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tråkigt att PP åkte ut. Sista partiet med teknologisk kunskap somvärnar om ddemokratin när högern vill ge mer makt åt företagen. Nazismens tid ser ut att vara tillbaka.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

Otroligt tragiskt val får väl sammanfatta mina åsikter. Har alltid varit cynisk och tyckt att vi människor aldrig lär oss, och detta bevisar väl det mer än någonsin. EU ändå, vi var ju bättre, vi hade ju lärt oss. Idiotiskt.

Hade trots det ändå hoppet om något annat, men brunskjortorna är tillbaks. Det här går åt helvete. Fortsätter utvecklingen åt samma håll till nästa parlamentsval är det nog dags att försöka flytta ifrån EU.

Vi får se vad som händer, en av grundtankarna med EU-samarbetet är att just förhindra att Europa brinner under en våg av hat. Än så länge fungerar det inte.

Lite glädje finns ändå, att V, MP, S (nåja +-0) och FI gick framåt är bara till att gratulera. Grymt imponerad. Men med 50% valdeltagande undrar jag hur många det finns i Sverige som inte har någon koll alls på vad som händer? Eller ska vi vara "neutrala" även denna gång?

http://www.svt.se/nyheter/prognos-extremhogern-storst-i-frank...

Väntar mig de vanliga kommentarerna om "vänstermedia, afa, pk, sanningen, inte rasist men" osv hurr durr. Grattis, ert hat går starkt framåt.

Medlem

Röstade naturligtvis PP. Synd att de fick ge upp sina stolar den här gången, men jag är glad att de kvalificerade till visst ekonomiskt stöd inför nästa val.

Deras grundläggande idéer kommer inte försvinna och definitivt inte bli utdaterade, snarare måste snittsverige bli ytterligare teknologiskt utvecklat innan gemene man blir insatt. Piratpartier i andra länder (bland annat EU) är fortfarande inröstade i olika former.

Och fler yngre röstare måste få sin rösträtt i takt med att fler konservativa pensionärer trillar av pinn.

Det är en svag tröst att både SD och F! gick framåt i valet. Populism slutar aldrig förvåna.

Medlem

Hade hoppats att piratpartiet skulle öka.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag röstade inte ens. Mitt eget fel men jag hade verkligen ingen större koll på vad valet handlade om, vad alla stod för osv. Bara jag som tycker man borde få någon form av blad från varje parti/ med röstkorten där man får veta vad alla står för och vill få gjort?

Igen, mitt eget fel då jag säkerligen hade kunnat kolla upp allt via vänner och internet men tycker ändå att mer "reklam" om ämnet borde ha kommit.

Jag kan säga att det var jobbigt att kolla upp. De debatter jag kollade på handlade mest om vem som kunde slänga mest skit på andra partier.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Inaktiv

Röstade på SD. Did not disappoint.

Otroligt vad DDR-tv är vinklad dock. SD ökade klart mest men SVT låtsades som att det regnade och visade knappt från deras valvaka. Istället bjöd de in Mona Sahlin och Helela pascalidou som vräkte ut sig nasist och rasist åt höger och vänster. Oerhört kränkande när de drar alla över samma kam.

Att Fi och MP ökar visar mkt bland unga visar väl mest på att de spelar på känslor och till människor som inte har arbetat en dag i sitt liv. De har inte lärt sig hur världen fungerar än.

Medlem

Jag får en känsla av att miljöpartiets stora framgång beror på stor okunskap angående vad man ska rösta på, "miljö är väl bra, vi röstar på dem". Många från min generation (tidigt 1990-tal) som är första gångs röstare som antagligen har namn-röstat. Detta är bara en teori, finns säkert mycket bättre förklaringar/anledningar.
Håller med om SD, all uppmärksamhet de har fått har bara varit till deras fördel, tycker vi borde sluta behandla dem på det viset som vi gör. Jag håller inte med SD på någon punkt, men det finns tydligen många som gör och det måste behandlas på ett demokratiskt sätt. När vi väl gör det så tror jag deras retorik kommer bli deras fall.

Inaktiv
Skrivet av WaXsMoKe:

Jag får en känsla av att miljöpartiets stora framgång beror på stor okunskap angående vad man ska rösta på, "miljö är väl bra, vi röstar på dem". Många från min generation (tidigt 1990-tal) som är första gångs röstare som antagligen har namn-röstat. Detta är bara en teori, finns säkert mycket bättre förklaringar/anledningar.
Håller med om SD, all uppmärksamhet de har fått har bara varit till deras fördel, tycker vi borde sluta behandla dem på det viset som vi gör. Jag håller inte med SD på någon punkt, men det finns tydligen många som gör och det måste behandlas på ett demokratiskt sätt. När vi väl gör det så tror jag deras retorik kommer bli deras fall.

Sådär kan man väl sammanfatta det^

Skönt att höra att människor har tilltro till demokratin också. Människor får vara emot SD så mycket de vill men denna häxjakt och anti-demokrati som människor samt media bedriver kommer bara att ge SD mer röster. Det är inte värdigt Sverige att bete sig på det viset. Jag avskyr väl också några partier men skulle aldrig i mitt liv förstöra för dem eller skriva massa skit på deras FB osv.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av bleak:

Röstade på SD. Did not disappoint.

Otroligt vad DDR-tv är vinklad dock. SD ökade klart mest men SVT låtsades som att det regnade och visade knappt från deras valvaka. Istället bjöd de in Mona Sahlin och Helela pascalidou som vräkte ut sig nasist och rasist åt höger och vänster. Oerhört kränkande när de drar alla över samma kam.

Att Fi och MP ökar visar mkt bland unga visar väl mest på att de spelar på känslor och till människor som inte har arbetat en dag i sitt liv. De har inte lärt sig hur världen fungerar än.

Okej. Så det är kränkande när SD-röstare dras över en kam, men inte invandrare?

Och så drar du de unga som röstat på Fi och MP över en kam i nästa stycke.

Intressant retorik!


signatur
Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av WaXsMoKe:

Jag får en känsla av att miljöpartiets stora framgång beror på stor okunskap angående vad man ska rösta på, "miljö är väl bra, vi röstar på dem". Många från min generation (tidigt 1990-tal) som är första gångs röstare som antagligen har namn-röstat. Detta är bara en teori, finns säkert mycket bättre förklaringar/anledningar.
Håller med om SD, all uppmärksamhet de har fått har bara varit till deras fördel, tycker vi borde sluta behandla dem på det viset som vi gör. Jag håller inte med SD på någon punkt, men det finns tydligen många som gör och det måste behandlas på ett demokratiskt sätt. När vi väl gör det så tror jag deras retorik kommer bli deras fall.

http://www.exponerat.info/wp-content/uploads/2013/01/2013-01-...

När vi ändå talar om kammar...


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bleak:

Röstade på SD. Did not disappoint.

Otroligt vad DDR-tv är vinklad dock. SD ökade klart mest men SVT låtsades som att det regnade och visade knappt från deras valvaka. Istället bjöd de in Mona Sahlin och Helela pascalidou som vräkte ut sig nasist och rasist åt höger och vänster. Oerhört kränkande när de drar alla över samma kam.

Att Fi och MP ökar visar mkt bland unga visar väl mest på att de spelar på känslor och till människor som inte har arbetat en dag i sitt liv. De har inte lärt sig hur världen fungerar än.

Okej. Så det är kränkande när SD-röstare dras över en kam, men inte invandrare?

Och så drar du de unga som röstat på Fi och MP över en kam i nästa stycke.

Intressant retorik!

Vem har dragit alla invandrare över en kam? Varken jag eller SD har gjort det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av bleak:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bleak:

Röstade på SD. Did not disappoint.

Otroligt vad DDR-tv är vinklad dock. SD ökade klart mest men SVT låtsades som att det regnade och visade knappt från deras valvaka. Istället bjöd de in Mona Sahlin och Helela pascalidou som vräkte ut sig nasist och rasist åt höger och vänster. Oerhört kränkande när de drar alla över samma kam.

Att Fi och MP ökar visar mkt bland unga visar väl mest på att de spelar på känslor och till människor som inte har arbetat en dag i sitt liv. De har inte lärt sig hur världen fungerar än.

Okej. Så det är kränkande när SD-röstare dras över en kam, men inte invandrare?

Och så drar du de unga som röstat på Fi och MP över en kam i nästa stycke.

Intressant retorik!

Vem har dragit alla invandrare över en kam? Varken jag eller SD har gjort det.

Inte i direkta ordalag, men vi mot dom-mentaliteten hos Sverigedemokraterna är tydlig. Att det finns främlingsfientliga personer inom SD är ju heller ingen nyhet. Påstod heller inte att du tycker så, reagerade mest på hur din syn på SVT:s bevakning kontra ditt generaliserande kring unga röstare och Fi/MP.

Jag samtidigt poängtera att jag inte tror att alla i SD (eller deras röstare) är rasister. Det hade varit alltför enkelt att möta. Tror inte heller på någon utfrysning - demokratiska framröstade partier måste kunna mötas i deras forum utan pajkastning.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bleak:

Röstade på SD. Did not disappoint.

Otroligt vad DDR-tv är vinklad dock. SD ökade klart mest men SVT låtsades som att det regnade och visade knappt från deras valvaka. Istället bjöd de in Mona Sahlin och Helela pascalidou som vräkte ut sig nasist och rasist åt höger och vänster. Oerhört kränkande när de drar alla över samma kam.

Att Fi och MP ökar visar mkt bland unga visar väl mest på att de spelar på känslor och till människor som inte har arbetat en dag i sitt liv. De har inte lärt sig hur världen fungerar än.

Okej. Så det är kränkande när SD-röstare dras över en kam, men inte invandrare?

Och så drar du de unga som röstat på Fi och MP över en kam i nästa stycke.

Intressant retorik!

Vem har dragit alla invandrare över en kam? Varken jag eller SD har gjort det.

Inte i direkta ordalag, men vi mot dom-mentaliteten hos Sverigedemokraterna är tydlig. Att det finns främlingsfientliga personer inom SD är ju heller ingen nyhet. Påstod heller inte att du tycker så, reagerade mest på hur din syn på SVT:s bevakning kontra ditt generaliserande kring unga röstare och Fi/MP.

Jag samtidigt poängtera att jag inte tror att alla i SD (eller deras röstare) är rasister. Det hade varit alltför enkelt att möta. Tror inte heller på någon utfrysning - demokratiska framröstade partier måste kunna mötas i deras forum utan pajkastning.

Nä självklart tror jag att SD har flest rasistiska människor av alla partier i riksdagen då de är mest kritisk till vår invandringspolitik och det drar väl människor med en mer rasistisk syn. Själv så har jag alltid röstat på S men efter att ha arbetat i hemtjänsten i 6 år och vårdat både invandrare och äldre under denna tid så har jag sett hur invandringspolitiken fungerar.

Invandrare som jag tagit hand om i 6år i arbetsför ålder lär sig knappt svenska, de vägrar arbeta samt att de får hemtjänst, tandvård, läkarvård m.m i princip gratis. De behöver inte arbeta då de blir försörjda genom hela livet. Sen blir jag som jag skrivit i en annan tråd hånad av vissas anhöriga för att jag som man gör "kvinnosysslor". I deras kultur är det typ skam att män gör ett skit i hemmet.

När jag sen far till fattiga pensionärer som har arbetat stora delar av sitt liv men sitter på en liten pension så lider jag faktiskt med dem. De har arbetat för det här landet och skattat hela sitt liv men får ej gratis tandvård eller hemtjänst.

Vi i personalen har blivit testade för TBC och hepatit C. Invandrarna kan avsäga sig läkarundersökning av religiösa skäl eller liknande när de kommer till Sverige så vi i hemtjänsten har blivit utsatt för hemska sjukdomar (vi har inte blivit smittade lyckligtvis men jag hade lika kunnat bli)

Det finns fler anledningar till att jag röstar på SD men nu vet ni iaf lite hur jag upplever Sverige.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av bleak:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bleak:

Röstade på SD. Did not disappoint.

Otroligt vad DDR-tv är vinklad dock. SD ökade klart mest men SVT låtsades som att det regnade och visade knappt från deras valvaka. Istället bjöd de in Mona Sahlin och Helela pascalidou som vräkte ut sig nasist och rasist åt höger och vänster. Oerhört kränkande när de drar alla över samma kam.

Att Fi och MP ökar visar mkt bland unga visar väl mest på att de spelar på känslor och till människor som inte har arbetat en dag i sitt liv. De har inte lärt sig hur världen fungerar än.

Okej. Så det är kränkande när SD-röstare dras över en kam, men inte invandrare?

Och så drar du de unga som röstat på Fi och MP över en kam i nästa stycke.

Intressant retorik!

Vem har dragit alla invandrare över en kam? Varken jag eller SD har gjort det.

Inte i direkta ordalag, men vi mot dom-mentaliteten hos Sverigedemokraterna är tydlig. Att det finns främlingsfientliga personer inom SD är ju heller ingen nyhet. Påstod heller inte att du tycker så, reagerade mest på hur din syn på SVT:s bevakning kontra ditt generaliserande kring unga röstare och Fi/MP.

Jag samtidigt poängtera att jag inte tror att alla i SD (eller deras röstare) är rasister. Det hade varit alltför enkelt att möta. Tror inte heller på någon utfrysning - demokratiska framröstade partier måste kunna mötas i deras forum utan pajkastning.

Nä självklart tror jag att SD har flest rasistiska människor av alla partier i riksdagen då de är mest kritisk till vår invandringspolitik och det drar väl människor med en mer rasistisk syn. Själv så har jag alltid röstat på S men efter att ha arbetat i hemtjänsten i 6 år och vårdat både invandrare och äldre under denna tid så har jag sett hur invandringspolitiken fungerar.

Invandrare som jag tagit hand om i 6år i arbetsför ålder lär sig knappt svenska, de vägrar arbeta samt att de får hemtjänst, tandvård, läkarvård m.m i princip gratis. De behöver inte arbeta då de blir försörjda genom hela livet. Sen blir jag som jag skrivit i en annan tråd hånad av vissas anhöriga för att jag som man gör "kvinnosysslor". I deras kultur är det typ skam att män gör ett skit i hemmet.

När jag sen far till fattiga pensionärer som har arbetat stora delar av sitt liv men sitter på en liten pension så lider jag faktiskt med dem. De har arbetat för det här landet och skattat hela sitt liv men får ej gratis tandvård eller hemtjänst.

Vi i personalen har blivit testade för TBC och hepatit C. Invandrarna kan avsäga sig läkarundersökning av religiösa skäl eller liknande när de kommer till Sverige så vi i hemtjänsten har blivit utsatt för hemska sjukdomar (vi har inte blivit smittade lyckligtvis men jag hade lika kunnat bli)

Det finns fler anledningar till att jag röstar på SD men nu vet ni iaf lite hur jag upplever Sverige.

Jag tror faktiskt att Fi:s stora framgångar är en motreaktion på just SD:s diton, sen vet jag inte om jag skulle kalla någon av dem extrema men de är helt klart på motsatta sidor av skalan.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bleak:

Röstade på SD. Did not disappoint.

Otroligt vad DDR-tv är vinklad dock. SD ökade klart mest men SVT låtsades som att det regnade och visade knappt från deras valvaka. Istället bjöd de in Mona Sahlin och Helela pascalidou som vräkte ut sig nasist och rasist åt höger och vänster. Oerhört kränkande när de drar alla över samma kam.

Att Fi och MP ökar visar mkt bland unga visar väl mest på att de spelar på känslor och till människor som inte har arbetat en dag i sitt liv. De har inte lärt sig hur världen fungerar än.

Okej. Så det är kränkande när SD-röstare dras över en kam, men inte invandrare?

Och så drar du de unga som röstat på Fi och MP över en kam i nästa stycke.

Intressant retorik!

Vem har dragit alla invandrare över en kam? Varken jag eller SD har gjort det.

Inte i direkta ordalag, men vi mot dom-mentaliteten hos Sverigedemokraterna är tydlig. Att det finns främlingsfientliga personer inom SD är ju heller ingen nyhet. Påstod heller inte att du tycker så, reagerade mest på hur din syn på SVT:s bevakning kontra ditt generaliserande kring unga röstare och Fi/MP.

Jag samtidigt poängtera att jag inte tror att alla i SD (eller deras röstare) är rasister. Det hade varit alltför enkelt att möta. Tror inte heller på någon utfrysning - demokratiska framröstade partier måste kunna mötas i deras forum utan pajkastning.

Nä självklart tror jag att SD har flest rasistiska människor av alla partier i riksdagen då de är mest kritisk till vår invandringspolitik och det drar väl människor med en mer rasistisk syn. Själv så har jag alltid röstat på S men efter att ha arbetat i hemtjänsten i 6 år och vårdat både invandrare och äldre under denna tid så har jag sett hur invandringspolitiken fungerar.

Invandrare som jag tagit hand om i 6år i arbetsför ålder lär sig knappt svenska, de vägrar arbeta samt att de får hemtjänst, tandvård, läkarvård m.m i princip gratis. De behöver inte arbeta då de blir försörjda genom hela livet. Sen blir jag som jag skrivit i en annan tråd hånad av vissas anhöriga för att jag som man gör "kvinnosysslor". I deras kultur är det typ skam att män gör ett skit i hemmet.

När jag sen far till fattiga pensionärer som har arbetat stora delar av sitt liv men sitter på en liten pension så lider jag faktiskt med dem. De har arbetat för det här landet och skattat hela sitt liv men får ej gratis tandvård eller hemtjänst.

Vi i personalen har blivit testade för TBC och hepatit C. Invandrarna kan avsäga sig läkarundersökning av religiösa skäl eller liknande när de kommer till Sverige så vi i hemtjänsten har blivit utsatt för hemska sjukdomar (vi har inte blivit smittade lyckligtvis men jag hade lika kunnat bli)

Det finns fler anledningar till att jag röstar på SD men nu vet ni iaf lite hur jag upplever Sverige.

Jag tror faktiskt att Fi:s stora framgångar är en motreaktion på just SD:s diton, sen vet jag inte om jag skulle kalla någon av dem extrema men de är helt klart på motsatta sidor av skalan.

Fi tror inte på våran nuvarande ekonomiska modell utan vill reformera den. De har en helt orimligt finansierad politik. De vill omskola män genom att gå på nå slags läger, lära ut genus till 6åringar. De tror att ett patriark (som inte bevisligen finns) systematiskt förtrycker kvinnor genom hela deras liv i varje aspekt. De vill ha helt öppna gränser med fri invandring. Hur i hela friden ska vårat välfärdssamhälle kunna betala för det?

För mig är det ett extremt parti. Deras kandidat Soraya blev just i The Sun utpekad som extremist så visst går det att tolka dem på det sättet.

Medlem
Skrivet av bleak:

Nä självklart tror jag att SD har flest rasistiska människor av alla partier i riksdagen då de är mest kritisk till vår invandringspolitik och det drar väl människor med en mer rasistisk syn. Själv så har jag alltid röstat på S men efter att ha arbetat i hemtjänsten i 6 år och vårdat både invandrare och äldre under denna tid så har jag sett hur invandringspolitiken fungerar.

Invandrare som jag tagit hand om i 6år i arbetsför ålder lär sig knappt svenska, de vägrar arbeta samt att de får hemtjänst, tandvård, läkarvård m.m i princip gratis. De behöver inte arbeta då de blir försörjda genom hela livet. Sen blir jag som jag skrivit i en annan tråd hånad av vissas anhöriga för att jag som man gör "kvinnosysslor". I deras kultur är det typ skam att män gör ett skit i hemmet.

När jag sen far till fattiga pensionärer som har arbetat stora delar av sitt liv men sitter på en liten pension så lider jag faktiskt med dem. De har arbetat för det här landet och skattat hela sitt liv men får ej gratis tandvård eller hemtjänst.

Vi i personalen har blivit testade för TBC och hepatit C. Invandrarna kan avsäga sig läkarundersökning av religiösa skäl eller liknande när de kommer till Sverige så vi i hemtjänsten har blivit utsatt för hemska sjukdomar (vi har inte blivit smittade lyckligtvis men jag hade lika kunnat bli)

Det finns fler anledningar till att jag röstar på SD men nu vet ni iaf lite hur jag upplever Sverige.

Så man skulle kunna säga att du missnöjesröstade på SD? Vilket på inget sätt förminskar din upprördhet eller dedikation. Men jag bara menar, om situationen vore en annan så skulle det kanske bli S igen? Om nu så är fallet att du inte egentligen är hårddraget socialkonservativ ända ut i fingerspetsarna.

Jag ser väldigt många som missnöjesröstar för SD, med mer eller mindre goda argument som bakgrund. Din historia t.ex. kan jag absolut sätta mig in i, även om jag - som jag skrivit ovan - röstade PP (utan minsta tvekan). Människors enskilda historier bör man även förstå utanför partipolitik.

Det som stör mig lite är att SD-kärnan misstolkar den rätt stora mängden missnöjesröster de mottager som att en stor klunga (speciellt unga) människor faktiskt är dedikerat nationalistiskt socialkonservativa; att de är mot även engelskspråkig kulturimport, att de har åsikter om utbud på maträtter, att de är malignt sinnade mot alternativa sexualiteter, att de är aktivt teknofobiska, att de har ett uppfostringsideal även för vuxna människor, et cetera.

Och media gör samma misstolkning (avsiktligen eller oavsiktligen) och springer med siffrorna, SD's % av svenska folket läser bara Wagner och Heidegger och vill helst att vi kopplar bort internet. För att inte nämna de filurer här och där i partiet vars agenda berör "alla förbaskade" afrikaner, bögar, eller annan valfri grupp. Gärna med ett overt kristet inslag.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Nazismen

Skrivet av Aresz:

brunskjortorna

Skrivet av bleak:

DDR-tv

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

främlingsfientliga

Kom igen nu, kan vi inte ha en saklig diskussion utan etiketter och stämplar? Etiketter sabbar bara debatten. Fram med argument istället för att kalla meningsmotståndare för fula saker.

Skrivet av Aresz:

Väntar mig de vanliga kommentarerna om "vänstermedia, afa, pk, sanningen, inte rasist men" osv hurr durr. Grattis, ert hat går starkt framåt.

Du menar som "rasism", "nazism", främlingsfientlighet", "människosyn" och "värdegrund"? Hurr durr på dig själv du.

Jag rekommenderar val.se om man vill se mer detaljerade resultat för detta val. Där kan man bland annat se att MP och F! har sina starkaste stöd i Stockholms, Göteborgs och Malmös innerstäder, medan SD har sina svagaste fästen där. I vissa invandrartäta förorter som Tensta har SD ett näst intill obefintligt stöd, medan i andra förorter är förhållandena motsatta - intressant tycker jag.

Om man tar hänsyn till SCBs enorma undersökning från november i fjol så kan man lätt se att män och kvinnor röstar väldigt olika, samt att unga och äldre också röstar väldigt olika. I gruppen kvinnor 18-25 år exempelvis så är MP största parti (eller om de var näst största tätt efter S), men kollar man på kvinnor som är äldre än 35 så har MP-sympatierna sjunkit väsentligt.

Vidare hade inte SD kommit in i riksdagen om endast kvinnor fått rösta, men om endast män hade rösträtt så hade de fått en bra bit över 15 %. Dessutom är det så att SD är det tredje största partiet bland invandrade män, medan de knappt finns med på världskartan hos invandrade kvinnor. SD delar verkligen könen mitt itu.

Veta säkert kan man aldrig göra, men jag tror att många unga röstar på MP och V och F! av anledning att unga ofta går på ideal och drömmar snarare än på hård verklighet. Detta kan man också lägga märke till i de politiska debatterna - MP och V för ofta fram snyfthistorier och använder sig i högre grad av argument influerade av känslor - detta tror jag fångar upp kvinnor på ett helt annat sätt än män.

SD attraherar många äldre som känner rädsla för det okända och som ser invandrare som ett hot mot den svenska välfärden. När man blir gammal blir man räddare eftersom hela kroppen blir försvagad - vilket i allra högsta grad påverkar psyket. Menar förstås inte nu att alla äldre blir räddare, men det är helt klart ett genomgående tema.

Till sist undrar jag hur mycket detta val verkligen gör i praktiken. Blir det några förändringar i verkligheten, eller kommer EU-bygget rulla på som tidigare?

Inaktiv
Skrivet av Aresz:

Otroligt tragiskt val får väl sammanfatta mina åsikter. Har alltid varit cynisk och tyckt att vi människor aldrig lär oss, och detta bevisar väl det mer än någonsin. EU ändå, vi var ju bättre, vi hade ju lärt oss. Idiotiskt.

Hade trots det ändå hoppet om något annat, men brunskjortorna är tillbaks. Det här går åt helvete. Fortsätter utvecklingen åt samma håll till nästa parlamentsval är det nog dags att försöka flytta ifrån EU.

Vi får se vad som händer, en av grundtankarna med EU-samarbetet är att just förhindra att Europa brinner under en våg av hat. Än så länge fungerar det inte.

Lite glädje finns ändå, att V, MP, S (nåja +-0) och FI gick framåt är bara till att gratulera. Grymt imponerad. Men med 50% valdeltagande undrar jag hur många det finns i Sverige som inte har någon koll alls på vad som händer? Eller ska vi vara "neutrala" även denna gång?

http://www.svt.se/nyheter/prognos-extremhogern-storst-i-frank...

Väntar mig de vanliga kommentarerna om "vänstermedia, afa, pk, sanningen, inte rasist men" osv hurr durr. Grattis, ert hat går starkt framåt.

Jag undrar vad du tycker om min beskrivning av invandringspolitiken från ett mycket nära perspektiv? Det finns problem som vi måste kunna prata om och ta tag i utan att bli kallade rasister eller nasister. Det är för mig så märkligt att vi i Sverige som är en demokrati inte kan prata öppet om vissa saker. Jag skulle aldrig skriva på min FB att jag röstar på SD då jag vet hur föraktad jag hade blivit av massvis med gamla skolkamrater, ytligt bekanta osv, och bara det är ju sjukt i sig..

Då har jag nu bara pratat om ekonomiska aspekter men det finns också frågor om våld, våldtäkter och brott. Gängvåld förekommer nu i min gamla kommun mellan olika kulturella och religiösa grupper invandrare. Det döljs av media men har vänner inom polisen som har sagt vad det handlar om.

Inaktiv
Skrivet av bleak:
Skrivet av Aresz:

Otroligt tragiskt val får väl sammanfatta mina åsikter. Har alltid varit cynisk och tyckt att vi människor aldrig lär oss, och detta bevisar väl det mer än någonsin. EU ändå, vi var ju bättre, vi hade ju lärt oss. Idiotiskt.

Hade trots det ändå hoppet om något annat, men brunskjortorna är tillbaks. Det här går åt helvete. Fortsätter utvecklingen åt samma håll till nästa parlamentsval är det nog dags att försöka flytta ifrån EU.

Vi får se vad som händer, en av grundtankarna med EU-samarbetet är att just förhindra att Europa brinner under en våg av hat. Än så länge fungerar det inte.

Lite glädje finns ändå, att V, MP, S (nåja +-0) och FI gick framåt är bara till att gratulera. Grymt imponerad. Men med 50% valdeltagande undrar jag hur många det finns i Sverige som inte har någon koll alls på vad som händer? Eller ska vi vara "neutrala" även denna gång?

http://www.svt.se/nyheter/prognos-extremhogern-storst-i-frank...

Väntar mig de vanliga kommentarerna om "vänstermedia, afa, pk, sanningen, inte rasist men" osv hurr durr. Grattis, ert hat går starkt framåt.

Jag undrar vad du tycker om min beskrivning av invandringspolitiken från ett mycket nära perspektiv? Det finns problem som vi måste kunna prata om och ta tag i utan att bli kallade rasister eller nasister. Det är för mig så märkligt att vi i Sverige som är en demokrati inte kan prata öppet om vissa saker. Jag skulle aldrig skriva på min FB att jag röstar på SD då jag vet hur föraktad jag hade blivit av massvis med gamla skolkamrater, ytligt bekanta osv, och bara det är ju sjukt i sig..

Då har jag nu bara pratat om ekonomiska aspekter men det finns också frågor om våld, våldtäkter och brott. Gängvåld förekommer nu i min gamla kommun mellan olika kulturella och religiösa grupper invandrare. Det döljs av media men har vänner inom polisen som har sagt vad det handlar om.

Jag tycker att du har en upplevelse som du tolkar till att vara något som inte kan vara annorlunda?
Lite som att jag har haft invandrargrannar som har varit hur snälla som helst, för att sen ta min upplevelse där och säga att "alla invandrare är suveräna", stämmer inte heller såklart.

Men var då invandringskritisk istället, SD visar ju gång på gång att dom är annat också, det är vad jag har problem med, inte att man inte får kritisera invandringen. Du kan ju själv alla uttalanden och felsteg som SD har gjort de senaste åren, det är inte "russin ur kakan" utan alldeles för mycket för att vara några enkla snedsteg. Partiet är inte som andra, hade man stannat vid att vara invandringskritisk så fine. Istället snackar man om islamisering, hot mot vår kultur, "det är mitt land inte ditt", hyllar front national osv..exemplen på annat bortom att vara invandringskritiska finns ju i överflöd. Lägg av att hetsa mot massmedia som att det finns en konspiration, sluta hota oliktänkande (oavsett vad andra gör), sluta hetsa mot tiggare (dom mest utsatta), sluta kalla de andra demokratisk valda partierna för "sjuklövern" osv osv osv. Fan, du kan ju exemplen lika bra som jag.

Lägg av med all skit och håller er till att vara invandringskritiska istället, lägg ner er gamla högerextremism och rasism som fortfarande lyser igenom var och varannan vecka (80st!! uteslutna än så länge va?), först då kan vi få ett bättre debattklimat.

Inaktiv
Skrivet av Aresz:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Aresz:

Otroligt tragiskt val får väl sammanfatta mina åsikter. Har alltid varit cynisk och tyckt att vi människor aldrig lär oss, och detta bevisar väl det mer än någonsin. EU ändå, vi var ju bättre, vi hade ju lärt oss. Idiotiskt.

Hade trots det ändå hoppet om något annat, men brunskjortorna är tillbaks. Det här går åt helvete. Fortsätter utvecklingen åt samma håll till nästa parlamentsval är det nog dags att försöka flytta ifrån EU.

Vi får se vad som händer, en av grundtankarna med EU-samarbetet är att just förhindra att Europa brinner under en våg av hat. Än så länge fungerar det inte.

Lite glädje finns ändå, att V, MP, S (nåja +-0) och FI gick framåt är bara till att gratulera. Grymt imponerad. Men med 50% valdeltagande undrar jag hur många det finns i Sverige som inte har någon koll alls på vad som händer? Eller ska vi vara "neutrala" även denna gång?

http://www.svt.se/nyheter/prognos-extremhogern-storst-i-frank...

Väntar mig de vanliga kommentarerna om "vänstermedia, afa, pk, sanningen, inte rasist men" osv hurr durr. Grattis, ert hat går starkt framåt.

Jag undrar vad du tycker om min beskrivning av invandringspolitiken från ett mycket nära perspektiv? Det finns problem som vi måste kunna prata om och ta tag i utan att bli kallade rasister eller nasister. Det är för mig så märkligt att vi i Sverige som är en demokrati inte kan prata öppet om vissa saker. Jag skulle aldrig skriva på min FB att jag röstar på SD då jag vet hur föraktad jag hade blivit av massvis med gamla skolkamrater, ytligt bekanta osv, och bara det är ju sjukt i sig..

Då har jag nu bara pratat om ekonomiska aspekter men det finns också frågor om våld, våldtäkter och brott. Gängvåld förekommer nu i min gamla kommun mellan olika kulturella och religiösa grupper invandrare. Det döljs av media men har vänner inom polisen som har sagt vad det handlar om.

Jag tycker att du har en upplevelse som du tolkar till att vara något som inte kan vara annorlunda?
Lite som att jag har haft invandrargrannar som har varit hur snälla som helst, för att sen ta min upplevelse där och säga att "alla invandrare är suveräna", stämmer inte heller såklart.

Men var då invandringskritisk istället, SD visar ju gång på gång att dom är annat också, det är vad jag har problem med, inte att man inte får kritisera invandringen. Du kan ju själv alla uttalanden och felsteg som SD har gjort de senaste åren, det är inte "russin ur kakan" utan alldeles för mycket för att vara några enkla snedsteg. Partiet är inte som andra, hade man stannat vid att vara invandringskritisk så fine. Istället snackar man om islamisering, hot mot vår kultur, "det är mitt land inte ditt", hyllar front national osv..exemplen på annat bortom att vara invandringskritiska finns ju i överflöd. Lägg av att hetsa mot massmedia som att det finns en konspiration, sluta hota oliktänkande (oavsett vad andra gör), sluta hetsa mot tiggare (dom mest utsatta), sluta kalla de andra demokratisk valda partierna för "sjuklövern" osv osv osv. Fan, du kan ju exemplen lika bra som jag.

Lägg av med all skit och håller er till att vara invandringskritiska istället, lägg ner er gamla högerextremism och rasism som fortfarande lyser igenom var och varannan vecka (80st!! uteslutna än så länge va?), först då kan vi få ett bättre debattklimat.

Jag talar inte om uppfattningen att vissa invandrare är snälla eller inte. Jag talar om en faktiskt orättvisa när människor får hela sitt liv betalt för sig av vår välfärd utan krav på att göra rätt för sig på något vis. Hur kan det inte vara ett problem eller rättvist? Har pratat med människor inom migrationsverket dessutom så det är inte enstaka fall det handlar om. Det är ett problem.

Angående islam så håller jag med SD faktiskt. Det finns en alldeles för stor och högljudd minioritet inom islam med värderingar som inte är förenlig med våra värdingar i västvärlden. Islamerna i väst måste ta avstånd till dessa kvinnokränkande värderingar men tyvärr händer det alltför sällan. Såg du uppdrag granskning när de synade moskèer i sverige? Nästan varenda imam sa att kvinnor inte ska polisanmäla deras män om de misshandlar dem.

Jag måste naturligtvis förklara nu att jag inte är islamofob då majoriteten är hederligt folk med sunda väreringar som lyckligtvis inte lyder allt tokigt som står i koranen men tyvärr är det en för stor del som ändå gör det. Islam är dock ej en fredlig religion. En religion som har Jihad Akhbar som grundpelare i sin religion kan inte ses som fredlig. Gissa varför det inte är buddister som människor oroar sig för.

Medlem

Väl sagt Aresz.

Det är helt sant att andra partier behöver ta tag i invandrarfrågan, hur man än beslutar sig för att hantera den. Men diskutera den måste man.

Att däremot rösta på ett nazistiskt parti (Vilket inte är en etikett, utan helt enkelt fakta) för att få upp en dialog om invandring är helt fel. Hur gammal är du Bleak? Jag menar inte det som ett angrepp mot att du är omogen, utan jag är nyfiken hur gammal du är då du skrev att du jobbat med invandrare i sex år. Då antar jag alltså att du är lite äldre än t.ex mig iallafall.

Det jag undrar över då är, hade du dålig undervisning i vad som hände sist nazisterna gick på parad genom politikens europa? Eller var felar det?

SDs politiker har gång på gång på gång visat sig allt annat än "antirasister" som de själva påstår. Vi läser hela tiden om hur de gör rasistiska uttalanden, umgås med folk med nazistisk eller annan liknande bakgrund, smyger med saker bakom gardinerna, eller varför inte här senast när Åkesson står och hånler när bylund får frågan om rasism och neonazism.

Inte blir det heller bättre av hur de agerar på internet. Rasist eller inte, ingen svensk politiker borde få ha kvar sitt ämbete om man sitter och kastar personangrepp, hets mot folkgrupper osv omkring sig på Twitter. Det spelar ingen roll i min meining om de är aktiva i Piratpartiet, SD eller centern. Beter man sig som en barnunge och och angriper folk konstant verbalt (och tidigare t.om fysiskt) så ska man inte jobba med politik i vår riksdag, eller i parlamenten. Punkt.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Och här trodde jag att detta var en sajt om spel...

Inaktiv
Skrivet av Luftman:

Och här trodde jag att detta var en sajt om spel...

Har du sett FZ forum? Det diskuteras allt möjligt där

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Luftman:

Och här trodde jag att detta var en sajt om spel...

Har du sett FZ forum? Det diskuteras allt möjligt där

Jag har hört legenderna om det.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Luftman:

Och här trodde jag att detta var en sajt om spel...

Ur en viss synvinkel så påverkar politiken spelandet.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Lade min röst på kalle anka partiet som vanligt.

EU spektaklet ger jag inte mycket för. Att ha en administrativ kostnad på ca 6,3% och att flytta hela härligheten mellan olika länder är idiotiskt på gränsen till vansinne.

Många politiker som gör sig karriär på att sitta och bestämma över längden på bananer.

Medlem

Tack så mycket alla dumskallar som röstar på MP... Snacka om att leva på sitt namn. Folk som inte är insatta röstar på dem eftersom att de har miljö i namnet...

Deras program kommer bara att urbanisera Sverige ännu mer då det inte kommer att gå att leva ett drägligt liv ute på landsbygden snart.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Tack så mycket alla dumskallar som röstar på MP... Snacka om att leva på sitt namn. Folk som inte är insatta röstar på dem eftersom att de har miljö i namnet...

Deras program kommer bara att urbanisera Sverige ännu mer då det inte kommer att gå att leva ett drägligt liv ute på landsbygden snart.

Jag röstade på dem för att jag ville ha mer miljötänk i EU men tänker inte rösta på dem i Riksvalet av exempelvis den anledningen du just drog upp.


signatur

Everybody needs help.

12
Skriv svar