EAs presskonferens: the review

Medlem
EAs presskonferens: the review

Detta inlägg publicerades från början på Nördigt.nu.

Electronic Arts inledde sin presskonferens lite mer traditionellt än Microsoft, nämligen med att en höjdare från bolaget berättade hur otroligt awesome de är och hur bra det går för dem. Och att de fokuserar på spel, men det gjorde de faktiskt under resten av konfan, så det kan jag förlåta.

Först ut var Star Wars: Battlefront. Som lika gärna hade kunnat heta Battlefield: Star Wars, förstås. Vi fick se hur DICE återskapar landskapen från filmerna – ja, de har faktiskt åkt dit och scannat rätt platser. Det här kan inte bli dåligt. Eller rättare sagt, det borde inte bli dåligt, DICE-folket är helt rätt sorts nördar för att lyckas med ett sådant här projekt.

Strax därefter kom vi till Dragon Age: Inquisition. Här fick vi se lite karaktärer som du kommer att kunna springa omkring med, och även styra direkt om du vill. Och tack, tack för att Bioware inte låtsades spela live på jätteskärmen. Det är alltid lika pinsamt när någon stackars utvecklare skyfflas ut på scenen för att vicka på handkontrollen som om allt inte var inspelat en vecka i förväg. Eller förrenderat, för den delen. Här fick vi se lite gameplay, som såg förbannat kul ut, men slapp pinsamheter. Starkt jobbat.

Bioware hade mer att säga: de jobbar på ett nytt Mass Effect – ingen större överraskning för någon, även om jag är förvånad över att det tagit dem så lång tid att börja prata om det. Kan båda gott, att de tar tid på sig och verkligen försöker ta serien i en oväntad riktning. Och jag måste medge att jag fick gåshud när jag hörde de första stroferna av musiken – jag vill ha mer ME! Ska även innehålla ”new people to fall in love with”, vilket vi alla vet innebär att du kommer att kunna ligga runt med fler companions än någonsin.

De nämnde dessutom att Edmonton-Bioware jobbar på ett helt nytt IP. Utan att säga vad det är. Fan ta er, Bioware, men vi älskar er förstås ändå.

The Sims 4! Synd bara att presentationen var sövande generisk och att filmen som visades var sämre och innehöll mindre information än vad som redan finnns på Youtube. Men skit samma, alla älskar The Sims och jag vet redan att jag kommer att lägga hundratals timmar bara i karaktärseditorn, för att inte tala om med att spela, när det kommer i höst. Men varför hade de med Barack Obama med jätteöron som sim? Var det något slags politiskt budskap som jag missade?

Så var det dags för sport. UFC, för att vara exakt. Jag lyssnade inte så noga, men jag hann uppfatta att de minsann inte är rädda för att skända Bruce Lees grav för att tjäna en hacka. Stay classy, EA. Därefter följde årets version av ”i år är allt annorlunda i NHL, det här är en revolution i sportspelsgenren”. Det revolutionerande den här gången är tydligen att publiken innehåller lite snyggare kloner och att spelarna gör roliga saker på isen. Vilket ingen någonsin kommer att se, eftersom alla spelar i från-ovan-vyn så att de kan se vad de gör. Jag tror faktiskt inte att någon hade märkt om EA bara skitit i att uppdatera grafikmotorn sedan NHL 95 – i praktiken har alla spel i serien sett likadana ut från spelarens perspektiv sedan dess.

Så kliver äntligen Patrick Söderlund ut på scenen för att presentera DICEs nya… Nej visst ja, han är ju inte på DICE längre. Det är Criterions nya spel som ska introduceras, samma som de gamla, fast denna gång med helikoptrar, vattenskotrar och snöskotrar, allt i förstapersonsperspektiv. Sade de vad spelet hette? I sådana fall missade jag det, men det är klart att det här blir kul, på det där maffiga Criterion-viset. Och det är klart att jag kommer att bli irriterad när Hedlund slår mitt helikopterrekord och vara tvungen att sitta uppe hela natten för att ta tillbaka det. Men vet någon vad spelet ska heta?

Golf i Frostbite 3 fick mig att vilja skämta om ”levolution”. Tills jag insåg att det faktiskt ÄR en grej i spelet! En kryssare från Battlefield 4 kraschar in i en golfbana, bland annat. I övrigt världens tråkigaste sport i vanlig ordning. Och det räcker inte med det, Madden ska avhandlas också. När det är klart, inklusive en video som visar oanade mängder fotbollspelarröv i närbild, applåderar båda de personer i publiken som bryr sig.

Dawngate är ett MOBA, men jag tror att de säger ”mobile” på scenen. Därför blir jag förvånad över hur bra det ser ut. Sedan snackar de mest om hur mycket de lyssnar på spelarna, testar i fokusgrupper och liknande. Vilket får mig att sluta mig till att det här kommer att bli en sorglig soppa, men vem vet, det kan bli kul. Och kanske sno någon enstaka procent av marknaden.

DICE får äntligen visa upp Mirror’s Edge 2! Och det ser… inte fantastiskt ut, åtminstone inte visuellt. Det beror givetvis på att de visar kod som är så tidig att den normalt inte ens skulle visas upp för chefen, men här får vi se risiga, halvfärdiga nivåer och skisser på arton olika sorters Faith. Fascinerande, även om jag sett sådant tidigare: det är inte ofta en studio vågar visa upp så ofärdiga grejor för allmänheten. Än mindre för pressen, som ofelbart skriver om det som om de fått se det färdiga spelet och sedan blir besvikna och rage:ar om det i evighetslånga blogginlägg när spelet inte ser ut som det gjorde i deras huvud. Jag hoppas innerligt att det här blir bra. Tyvärr nämns striderna ofta i videon, och då den biten var helt avskyvärd i ettan är jag lite orolig.

Så mer sport. FIFA 15. Spelarna har känslor och minnen. Känns mer som en The Sims-expansion när de snackar om det, men på skärmen ser det ut som det alltid har gjort. Är det bara jag, eller är det inte dags för lite damfotboll i de här spelen?

Presskonferensen avslutas givetvis med Battlefield: Tjuv och Polis, eller som DICE envisas med att kalla det, Hardline. Det är Battlefield 4 med en tunn fernissa av actionfilm. Det ser lite fånigt ut när bankrånare flyger helikopter, skjuter raketgevär och hoppar fallskärm över LA. Men varför fixa sådant som inte är trasigt? BF funkar, det här är en version av det i ny, fräsch miljö och vi kommer säkerligen ha skitkul med det. Hardline-Betan släpps samtidigt som presskonferensen slutar och pöbeln jublar. Varför jublar folk på presskonferenser? Jublar presskåren när riksdagen tar paus också? Det är tragiskt att se att så stor del av spelpressen fortfarande verkar bestå av okritiska fanboys.

Det är lite för tidigt att uttala sig om vem som ”vann” än. Men EA visade betydligt fler intressanta spel än Microsoft, även om de i vanlig ordning hade en hel del skittråkig sport, om än inte samlad i det traditionellt sövande sportblocket i mitten. Och de har Bioware, vilket egentligen räcker för att tillfredsställa mig. Någon som kan fixa in mig som manusförfattare på Mass Effect: Next Gen?

#blogg

Medlem
EAs presskonferens: the review

EA har väldigt starka kort. Ser fram emot Battlefront och nästa ME. Dragon Age håller jag mig lite neutral till, men blir det åtminstone hälften så bra som det första spelet så är det givet!

Medlem

Att visa upp Mirrors Edge på det sättet de gjorde var ett dåligt beslut. De borde kört en förrenderad teaser för att visa att spelet finns och är under utveckling och väntat med gameplay tills de hade en mer färdig demokod.

1
Skriv svar