P3 dokumentär <3

Flakmonkey
P3 dokumentär <3

Den senaste veckan har jag återupptäckt P3:s dokumentärer. Det är inte första gången jag gör det men varje gång är det lika kul eller kanske snarare intressant att lyssna på välgjorda reportage om ditten och datten. Som avsnittet om Gizmondo jag lyssnade klart på medans jag tog min morgonpromenad till jobbet. Man har ju hört en hel del om den svenska bärbara konsolen som fått det inte helt roliga epitetet som "världens sämsta säljande konsol" men nu fick man en ny förståelse för hur det kunde gå som det nu gjorde.

Innan dess lyssnade jag på ett avsnitt där det talades om den svenska miljardären Carl-Eric Björkegren som byggde upp en enorm förmögenhet under det glada 80-talet innan allting kraschade och han själv försvann från jordens yta. Nu dödförklarad men egentligen vet vi det inte helt säkert. Jag hade ingen som helst kunskap om den här historien trots att jag ändå var tillräckligt gammal när han försvann för att komma ihåg det.

Avsnittet jag betar av nu handlar om de svenskar som deltog i det finska vinterkriget och allt (eller åtminstone väldigt mycket) kring det. Hur engagemanget tvingade fram den samlingsregering som vi hade i Sverige fram till 1945. Får också lyssna på när människor som faktiskt åkte dit för att hjälpa vårt grannland berätta om hur det var. Säger ju egentligen sig självt att det är intressant.

Sen är det tänkt att jag ska få höra mer om saker som Diskoteksbranden i Göteborg, Ebbe Carlsson-affären, Heta Linjen och Billy Butt. Kan verkligen rekommendera det till alla. Tror nog de flesta kan hitta något som låter intressant, men faktum är faktiskt att det oftast ger mest att lyssna och lära sig om sådant som inte låter intressant överhuvudtaget. För jag har faktiskt ännu inte stött på något avsnitt som jag inte lyssnat klart på och fått ut något av.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=2519

#blogg

Medlem
P3 dokumentär <3

Både P1 och P4 har faktiskt en del bra dokumentärer också.


signatur

Burn in the light.

Flakmonkey
Skrivet av redruM:

Både P1 och P4 har faktiskt en del bra dokumentärer också.

Det betvivlar jag inte för en sekund, bara ännu mer awesomeness

Medlem

Tyvärr har P3 Dokumentär varit oerhört inkonsekventa senaste året/åren.. Det finns många riktigt bra dokumentärer. Militärligan är nog en av de allra bästa, som att lyssna på en actionfilm nästan. Lite förvånande att de inte gjorts en film om dem. Heta linjen, pirate bay och svenska hackers är ju några bra som kommit nu det senare.

1
Skriv svar