Tomb Raider Gammal recension

Medlem
Tomb Raider Gammal recension

Äntligen är den här, sexton långa år har gått, sedan spelvärlden har fått smaka på ett genuint och fullbordat Lara Croft spel som detta.

Lara Croft är tillbaka och man får följa med på en resa som får en att tänka till själv, som får en att bli berörd.
Att kalla detta ett vanligt action spel är inte rättvist. Detta är mer än så, du bekämpar inte bara horder av Fiender. Utan även horder av känslor som strömmar genom hennes kropp, som vågorna man ser ifrån de höga klipporna som slår mot skeppsvraken.

Detaljerna gör allt

Första gången jag kom ut ur grottan efter en tungladdad scen som kan få vem som helst att tappa andan. Trodde jag inte att det kunde bli bättre, men som tur var hade jag fel.
Ön går ifrån mörka partier till bländande ljussken som lyser upp som en nyårsraket. Det som gör det underbart är just att det inte är samma ton i spelet hela vägen, utan blandar och visar det bästa utav två världar.
Grafiken är väldigt ögontagande. Stundstal av gånger märker jag av att jag bara står och kollar på den fina landskapen som är Yamatai. På alla de vackra detlajerna som berikar denna hemska och överlevande situation Lara befinner sig i.

Känslan av att vara en riktig Tomb Raider

När man för första gången hukar sig för att komma in i en mystiks grotta eller går in i en antik grav. Så blandas verkligheten med spelvärlden och jag glömmer bort att jag spelar. Jag fångas med av världen, dess mysterier, pussel och den mörka hemligheten som lurar i varje hörn. Som gör att man håller i musen lite hårdare.
För man vet aldrig vad som finns i mörkret, som lyses upp med flammande facklor som speglar sig mot bergsväggen.
Spänningen av att hitta gamla reliker och gåtor som varit försvunna sen urminnestider. Att få lära sig historien bakom föremålet och dess syfte. Hur man smyger tätt intill väggen förbi högar av skelett, för att möjligtvis finna något djupare in. Att få känna på livet som en skattjakts letare har aldrig varit lika kul och intensivt som detta.
Man kan även åka tillbaka till olika camper man hittat påvägen och på så vis utforska ännu mer av världen och finna varje liten hemlighet som glömts bort. Det är en positiv egenskap som finns i andra spel så som "Skyrim" och som jag tycker fler spel borde ta lärdom av.
De har även gjort att man måste komma vidare i spelet för att kunna ta del av varje unik gömställe som finns på ön. Detta medans Lara växer in i rollen som en Tomb Raider och utökar sina förmågor och sin arsenal.
Ett smart sätt att behålla lågan som brinner som består av storyn och dess påtaglighet.

Slåss för att överleva
Att detta även är ett shooter spel och inte ett skattjakts äventyr, är det nog ingen som kommer missa när man väl börjat spela.
Det kan stundstals kännas reprativt och fienderna är inte så genomtänkta som jag hade önskat mig. Det är nästan alltid samma fienden och dess sätt att röra sig och tänka är inte alltid korrekt med hur man själv hade gjort i samma situation. Det känns som att detta är något de kunde ha slipat på lite extra för att höja action faktorn som är en lika stor del som att gå runt och leta efter antika föremål.
Men med det sagt så missförstå mig inte fel. Skjutar scenerna är roande och när man väl får in ett headshot så är det lika tillfredställande som alltid.
Att även kunna plocka upp matrial för att kunna modifiera just dina farvorit vapen i spelet är postivit. Detta gör att man vill leta igenom varje gubbe och vrå för att finna mer loot och göra dina vapen så bra som möjligt.

Detta Spel berör lika mycket som det underhåller. Att kunna drömma sig bort till en mystisk värld där beslut och känlsor är lika påtagna som den verkliga världen är ingen dålig bedrift.
När sluttexterna kommer fram så känner jag en mättnad av gamerhungern, men även en saknad av den vackra ön och dess historia man nyss fick drömma sig bort i.

BETYG: 7/10
+ Känslan av att kunna utforska fritt, Pusseln är underhållande.
Bra och gripande story.
- Stundtals reprativ i action avdelningen. AI kunde vart bättre.

#blogg

ZF
Medlem
Tomb Raider Gammal recension

jämte sånt som Mass Effect och Bioshock tyckte jag fienderna var slipade taktiker i Tombraider, men allt är relativt.

men ja, knasiga AIs, om man ens kan kalla dem det, är nog det som utvecklarna borde fokusera mest på idag.

Medlem

Det jag ville se var att de tänkte till lite

Skrivet av ZF:

jämte sånt som Mass Effect och Bioshock tyckte jag fienderna var slipade taktiker i Tombraider, men allt är relativt.

men ja, knasiga AIs, om man ens kan kalla dem det, är nog det som utvecklarna borde fokusera mest på idag.

Jo kan jag hålla med om. Men det jag ville se var att de tänkte till lite mer logiskt. Vet att det inte är det lättaste. Men tycker Ai i destiny gör det väldigt bra ^^

Medlem

Det var iaf i min spelbok helt klart det bästa spelet år 2013.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Det var iaf i min spelbok helt klart det bästa spelet år 2013.

jo det var ett utav mina favoriter det året.. Hoppas tvåan blir ännu bättre! kommer göra en recension på den med

Medlem

Detta Tomb raider tyckte jag var så sorgligt. Och det på grund av att det var så extremt bra! Men vad är det dom kallar det "narrativ inkonsekvens"? när berättelsen inte hänger ihop med spelmekaniken, action-och shooter-delen lyckas inte förstöra spelet, då det ändå är ganska kul i sig självt, men det pajar ordentligt något som hade otrolig potential och det gjorde mig depprimerad.Varför varför varför!!! Gud!

När man till exempel kommer till en lägereld och det sitter några där, eller till ett båtvrak, skulle det tex vara trevligt om man är så dum och bara skjuter nån i huvudet, sedan inser att det är en annan stackars överlevare som inte gjort nån något ont.... å så får du leva med din handling resten av spelet... men så är det inte, dom vill döda dig allihopa såklart. Dom var väl röda på minimappen - garanterat fiender!.... fanns det mini-map - jag vill minnas det.

Smärtan och ensamheten och överlevandet skulle dom byggt på, som i början, tagit bort 95% av striderna, och de som fanns kvar skulle ha relevans i berättelsen. Det skulle blivit mycket mycket mer spännande inte mindre.

Med allt detta sagt vill ändå nämna klättringsscenen i masten med radion, en oförglömlig spelupplevelse där jag fick spindel på riktigt.

1
Skriv svar