Generation 64

Flakmonkey
Generation 64

Spontanbokade boken Generation 64 för ett tag sedan och nu har den kommit.
Ett signerat ex dessutom med nummer 542 av 680. Ser verkligen fram härliga
lässtunder med lyckliga barndomsminnen och en känsla av att allting var
bättre förr även om jag vet att så nog egentligen inte var fallet

#blogg

Medlem
Generation 64

På sätt och vis tror jag faktiskt det var bättre förr. Eller att vi egentligen hade tur som växte upp när vi gjorde.

Själv längtade jag nått galet efter att få komma hem till C64an, sen Amigorna o s v... Dagens kids sitter, utan ens en tendens till tålamod, och spelar Fruit Ninja mitt under lektionen på sina smartphones eller plattor. Tack och lov att dessa distraktionsfaktorer varken existerade eller skulle tillåtits under min skoltid!

Kul bok, nästan lite avis här.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

KoP
Medlem

Oj, denna bok har jag missat. *slänger mig in på bokus och beställer*

Flakmonkey
Skrivet av jonis:

På sätt och vis tror jag faktiskt det var bättre förr. Eller att vi egentligen hade tur som växte upp när vi gjorde.

Själv längtade jag nått galet efter att få komma hem till C64an, sen Amigorna o s v... Dagens kids sitter, utan ens en tendens till tålamod, och spelar Fruit Ninja mitt under lektionen på sina smartphones eller plattor. Tack och lov att dessa distraktionsfaktorer varken existerade eller skulle tillåtits under min skoltid!

Kul bok, nästan lite avis här.

Jag tycker också att jag hade tur som växte upp under 80/90-talet men jag skulle för den sakens skull inte vilja gå tillbaka till att behöva hoppas på att ett spel ska starta efter att ha stoppat in kasetten i bandspelaren. Skulle inte heller välja spelen från 80-talet framför 2010-talet. Jag älskar mina minnen från den tiden så att jag fortfarande kan leva i villfarelsen att spelen var bättre då, men faktum är trots allt den att jag i extremt få fall skulle välja att spela ett C64, NES, Megadrive eller Atari 2600-spel framför ett modernt sådant. Det kan (men är inte alltid) vara kul att spela igenom favoriterna från barndomen men skulle jag behöva välja mellan att bara lira moderna spel och bara lira spel från 80-90-talet skulle jag välja moderna spel. Så är det bara.

Håller dock verkligen med om att spelen lärde barnen tålamod och vikten av att kämpa och glädjen allt kämpandet ger när du väl klarar av något du jobbat hårt för. Blir enormt frustrerad när brorsbarnen ger upp efter två försök. Har dock svårt att beskylla spelen för det, det är en uppfostringsfråga.

ZF
Medlem
Skrivet av jonis:

Själv längtade jag nått galet efter att få komma hem till C64an, sen Amigorna o s v... Dagens kids sitter, utan ens en tendens till tålamod, och spelar Fruit Ninja mitt under lektionen på sina smartphones eller plattor. Tack och lov att dessa distraktionsfaktorer varken existerade eller skulle tillåtits under min skoltid!

hade det funnits en mobil C64 så hade jag garanterat spelat Commando Libya under den ändlösa repetitionen av WW2-genomgångar. mest för att bredda historiekunskaperna lite givetvis. (och för att det förmodligen är spelet som är mest likt Fruit Ninja)

1
Skriv svar