Dagens I-landsproblem: Bredbandsleverantör

Medlem
Dagens I-landsproblem: Bredbandsleverantör

Jag har hatat Telia i flera år, pga att inget företag har behandlat mig och folk som jag känner så nonchalant genom åren med olika saker.

Det började med att jag för herrans många år sen bodde i en lägenhet med telias fibernät för bredband. Alla som bodde hos den hyresvärden hade samma fiber, och eget login för att kunna använda nätet. I början använda jag min mammas login, eftersom hon inte använda internet alls på den tiden och jag inte fått mitt än. Med andra ord var inte login bundna till lägenheten utan funkade hos alla med samma fiber. En dag skulle jag flytta till en större lägenhet inom samma hyresvärd. Ringer telia för att fixa med adressändring på bredbandet. Kundtjänsten säger att det blir 500kr i flyttavgift pga att annars kommer inte bredbandet funka i den nya lägenheten och nåt blaha om något som måste fixas. Jaja, får väl betala det tänker jag, fast lite konfunderad över att jag kunde använda mammas login tidigare.
Hör och häpna, Telia gör fel och glömmer ändra installationadressen för bredbandet och gör bara en adressändring; dvs jag får fakturan till min nya adress, men det står kvar att bredbandet är installerat i min gamla lägenhet. Slipper betala 500kr, och det funkar ändå. Med andra ord var det bara skitsnack att något "behövde fixas" och därför kostar det pengar.

Ett par år senare börjar bredbandet hos min mamma kångla, går inte surfa alls. Jag får agera support, kollar allt i datorn och allt där stämmer, således måste felet ligga hos Telia. RInger och pratar med telia, de skyller bara på att det är mammas dator som felet är i, trasigt nätverkskort eller något. Ringer flera gånger men efter 3 veckor har de inte ens försökt att göra något (inget modem eller router, utan bara ett hål i väggen för nätverkssladd). Byter till annan internetleverantör och då funkar det direkt, dvs inget fel på mammas dator.

Några år senare flyttar jag till radhus utanför stan, telia är enda internetleverantör som går få utan flera veckors leveranstid så får bli de. Väljer till ip-telefoni för att det är billigare än vanlig telefoni. Blir något fel med telefonin, som slutar funka efter ett par veckor. Ringer de och de löser det snabbt. 2 år senare råkar jag läsa lite noggrannare på min telia-räkning, Då har jag under 2 års tid betalat för BÅDE ip-telefoni OCH vanlig telefoni, till samma telefonnummer. Ringer kundtjänst, de lovar betala tillbaka allt jag betalat för mycket. Hon säger att de ska räkna ut allt och sen skicka pengarna inom ett par veckor. Väntar en månad och sen ringer igen, de har inget i datorn om mitt ärende, det har bara försvunnit... denna gången så räknar hon i telefonen ut allt direkt, ca 3000kr totalt jag ska få tillbaka, och sen äntligen får jag pengarna efter en vecka eller så.

Efter alla dessa turer och mer småstrul under tiden jag haft med de att göra så har jag försökt undvika Telia. Visst, jag vet att de inte är onda och elaka, jag har väl bara haft otur och sånt kan hända med alla företag. Men har aktivt valt andra alternativ tills nu.

Nu... min bostadsrättsförening har tecknat ett avtal med telia om 100/100mbit internet, 24 tv-kanaler och 2 digitalboxar och gratis fast telefoni, för 200kr i månaden totalt med klausul att priset inte får höjas på 8 år.

... min motståndskraft mot Telia sjönk precis, så blir nog att byta till de igen, fast det svider med tanke på hur mycket jag ogillat de ett bra tag. Får hoppas på bättre tur denna gången Så nu ska man bara vänta i ett par veckor till, sen (förhoppningsvis om allt funkar) ska det surfas ordentligt!

Nån annan som haft liknande besvär med telia eller annan internetleverantör?

#blogg

Medlem
Dagens I-landsproblem: Bredbandsleverantör

Jag har bara haft bra erfarenheter med Telia, samma med mina vänner. Min kompis Telia router pajade och han kunde gå och hämta en ny i butiken runt hörnet direkt efter att ha varit i kontakt med supporte, helt gratis. Det är samma visa för mig, fick inte den hastighet jag skulle ja, ringde supporten direkt och de skickade ut någon att kolla efter bara någon dag.

Så ah, tror du bara har haft väldigt otur, eller så har de blivit bättre på senaste tid helt enkelt.

Medlem

Jag kan varna för telenor, sämre support har jag aldrig varit med om. Under 1 år så försökte jag få dom att förstå att mitt mobila bredband inte fungerade som utlovat trots att jag bor mitt i innerstaden i uppsala. Konstanta tjänsteavbrott och liknande, trots att jag köpte deras router också som enligt dom skulle garrantera en upplevelse motsvarande ett fast bredband.

Slutade med att jag äntligen fick ett fast boende och således kunde skaffa fast bredband hos ComHem som har haft jättebra support hitills. Telenors support idiotförklarande en och vägrade säga något annat än att jag skulle starta om routern, återställa routern etc fast jag hade gjort det redan innan jag ens kontaktade dom. Sedan så lovade de att skicka vidare ärendet till teknikerna och återkomma - vilket de inte har gjort på över ett år.

BU för telenor.

Medlem

Jag har kört med Telia ADSL hemma under många år och inte haft problem med det.

Vi körde Telia IP-telefoni på jobbet tidigare. Det hade vi i ungefär 1 månad, sen bad vi Telia dra dit pepparn växer och skaffade Tele2 mobilväxel istället. När vi hade IP-telefoni så kom inte folk fram som ringde, utrustningen behövde startas om 2 gånger om dagen, Internettrafiken segade sporadiskt ner till snigelfart när man pratade i telefon och en del annat strul. Troligtvis relaterat till utrustningen som Telia tillhandahöll, men det kanske blivit bättre idag. Det här är några år sen.

Medlem

Personligen så skulle jag inte skaffa någonting annat än Telia. Bodde i min ungdom i en väldigt liten by och det resulterade i dålig täckning av alla andra mobil- och internetleverantörer. Telia var det enda som funkade överallt och efter att vi bytte till fiber så har det knappast krånglat alls. Antar att det inte går att dra några slutsatser efter vad en eller två personer har för egna erfarenheter men för mig funkar det åtminstone utmärkt och jag skulle inte byta till någonting annat för allt i världen.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Telia är det bästa av det sämsta i nuläget tycker jag.

Redaktör

Jag har just fått fiber från Telia indraget i huset. Linan funkar förträffligt, Telias kundkontakt... not so much.

I augusti var fiber på gång, Telia sa att det skulle vara klart i mitten av september och att de skulle höra av sig. Jag beställde tjänsten som inkluderade en router, men hörde inget.

I början av oktober ringde jag (40 minuter telefonkö!), de visste inget men skulle återkomma. Det gjorde de inte.

Jag ringde måndagen en vecka senare (15 min telefonkö), det skulle vara klart i slutet av veckan. På onsdagen kom det igång, men den utlovade routern dök aldrig upp.

Jag ringde (10 min telefonkö), de hade glömt skicka routern men skulle göra det direkt. Routern kom på måndagen, tillsammans med ett brev där jag ombads skicka tillbaka routern för att jag sagt upp en beställning hos Telia. Vilket jag inte gjort.

Så jag ringde (10 min telefonkö), och fick veta att det var ett misstag många kunder drabbats av - var bara att ignorera.

Bredbandet fungerar fantastiskt, 100/100-tjänst som ger farter på 11-12 MB/s. Men i övrigt är mitt förtroende för Telia en aning skavt.


signatur
Medlem

Är just det som är problemet, fungerar tjänsten så behöver man ju oftast inte ringa supporten och dom har oftast små möjligheter att hjälpa till om det blir komplicerat dom kan bara sitta max x antal minuter med varje användare.

I nya lägenhetern så fick jag bbb internet fungerade samma dag jag flyttade in men tv icke,ska inte gå in på hur länge jag fick förklara innan dom fattade att jag inte skulle teckna nykundsavtal eftersom det ingick när jag skrev på köpeskontraktet.

Men iaf hade problem med att det fungerade bara av o till efter 4samtalet på 4veckor så gav jag upp lät det vara och efter 2månader så bara började det fungera korrekt och gjort så sen dess vilket är 1år sen nu.

var än av dom var med från början med stjärntv nätet där var det i sån linda när det kom så vi som kunder satt i newsgrupper och snackade direkt med tekniker:)

Tog väl 2år innan allt var på banan


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Hej DrDoom!
Jag heter Andreas Wiklund och jobbar på Telia. En del av mitt arbete är att se över bloggar där Telia omnämns för att se om det är något jag eventuellt kan hjälpa till med.

Din upplevelse av oss som leverantör är ingen rolig läsning men det är skönt att höra att det löste sig med återbetalningen i slutändan.

Vi borde definitivt bokat ut en tekniker för felsökning av uppkopplingen i ett tidigare skede för dig, så att det inte drog ut på tiden så länge för att få felet åtgärdat.

Vi ber om ursäkt för dessa problem du haft med tjänsterna från oss.

Min förhoppning är att dina tjänster ska fungera bättre denna vända, om du väljer att använda dom tjänster din förening avtalat med oss och att detta kan ge en lite positivare bild av oss som leverantör framöver.

Mvh
Andreas Wiklund
Telia Kundservice

Medlem

Började surfa internet år 1992 och telenor som ips.
flyttade och då blev valet telia det var mindre lyckat.
Krånglade med telia i ca fem år sedan gav jag upp. Sedan flyttade jag dit jag bor nu
År 2000 fick jag välja och det blev comhem som jag haft i snart 15 år. De är det enda bolag som ringt upp och frågat om jag är nöjd och allt har bara fungerat suveränt. (bor i Borås) på skoj svarade jag att kan man be om att få det lite billigare.

Inga problem var svaret och fick en rejäl sänkning knappt halva priset och allt fungerade jätte bra för en online gamer som mig.
jag upptäckte att US sevrar inte gillade min uppkoppling (blev utkastad) så jag ringde suporten där konstaterade vi att mitt modenrouter var ca 7 år. Funkade bra på Europa servrar alla år.

Så de erbjöd mig en ny och för en hundring mer i månaden fick jag 500/100 lina istället för 100/10 lina samt ett gratis modemrouter utan någon kostnad hemskickad.
De sänkte också min månads kostnad på mina filmkanaler med över hälften. Det kallar jag service. De tycker att gamla kunder ska ha bra sevice då nya får oftast bra nykunds erbjudanden. Så comhem har varit helt suveräna som ips och jag byter inte tillbaka till telia. De kan knappast matcha det jag får hos comhem.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

1
Skriv svar