Fråga: Vad använder ni för AV?

Medlem
Fråga: Vad använder ni för AV?

Hoten på internet är många, och man bekämpar dessa fördelaktigt med nätvett, men det skadar inte heller att ha en digital skyddsängel som ivrigt letar i din dator efter skadlig kod. Urvalet är stort, och nu på senare tid finns det många gratisalternativ att välja mellan. Har klarat mig länge på Windows Defender/Essentials utan problem, men nu när banktransaktionerna börjar bli fler, så tänkte jag att det kanske vore en bra idé att inte förlita sig på en signaturdatabas. Jag känner mig säker nog i mitt eget surfande att köra på gratisversioner, även om man blir länkad hit och dit av diverse sajter. Körde ett bra tag med AVG's gratisvariant, som jag tyckte fungerade bra, men ville ändock gå vidare, och jag bytte till Bitdefender Free Edition som jag nu kör med.

Länk: http://www.bitdefender.com/solutions/free.html

Vad använder ni?

#blogg

Medlem
Fråga: Vad använder ni för AV?

Sunt förnuft kommer du långt på, ser inga skäl till att köpa av mjukvara idag, dom gratis som finns där ute är tillräckliga.

Brandvägg och av rätt uppsatt löser det mesta.

Just nu kör jag nat via bredbandsroutern plus lokal brandvägg ala zonealarm.
Sen kör jag ms egna för av skydd

Kan personligen tycka att skulle man slå på allt skydd man kan få gör att surf upplevelsen blir en pain in the ass.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Har provat en del genom åren b.l.a Norton Antivirus, Avast, Eset Nod32, Panda Antivirus och nu har jag Microsoft Security Essentials som jag är väldigt nöjd med


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Sunt förnuft kommer du långt på, ser inga skäl till att köpa av mjukvara idag, dom gratis som finns där ute är tillräckliga.

Brandvägg och av rätt uppsatt löser det mesta.

Just nu kör jag nat via bredbandsroutern plus lokal brandvägg ala zonealarm.
Sen kör jag ms egna för av skydd

Kan personligen tycka att skulle man slå på allt skydd man kan få gör att surf upplevelsen blir en pain in the ass.

Absolut, sunt förnuft är det bästa försvaret. Blir svårare för sådant man inte ser dock. En rätt konfigurerad brandvägg är grymt såklart, men i konsumentrouters är de oftast inte så vassa, faktum är att Windows-brandväggen är riktigt bra om har tid över att ställa in den rätt.

Skrivet av Nowly:

Har provat en del genom åren b.l.a Norton Antivirus, Avast, Eset Nod32, Panda Antivirus och nu har jag Microsoft Security Essentials som jag är väldigt nöjd med

Nod32 var nog det sista AV-skyddet jag köpte, gillade det skarpt då. Vet du hur det är idag?

Medlem

Visst är det så frågan är hur paranoid man ska vara

av stoppar tyvär väldigt sällan dom där jobbiga trojanerna som är mest vanliga utan då skulle jag rekommendera isåfall att använda sig av malwarebytes som kombo ihop med av och brandvägg.

har det installerat men valt att köra det manuellt nån gång i månaden just in case


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag har kört med Eset Nod32 en längre tid eftersom jag har det gratis via en jobbkontakt. Tycker det är bra. Naturligtvis ska alla antivirusprogram kombineras med en stor dos sunt förnuft.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Nod32 var nog det sista AV-skyddet jag köpte, gillade det skarpt då. Vet du hur det är idag?

Min sambo som är IT-ansvarig använder Eset Nod32 och han tycker iaf det är superbra


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag har kört med Eset Nod32 en längre tid eftersom jag har det gratis via en jobbkontakt. Tycker det är bra. Naturligtvis ska alla antivirusprogram kombineras med en stor dos sunt förnuft.

Finemang, får testa det igen då.

Skrivet av Nowly:

Min sambo som är IT-ansvarig använder Eset Nod32 och han tycker iaf det är superbra

Jäkligt vettig sambo du har.

Medlem

hmm nod ,körde det förut men hade en del problem med det, Men är säkert 5-10 år sen


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

hmm nod ,körde det förut men hade en del problem med det, Men är säkert 5-10 år sen

Jag kom ihåg att när det kom ut så var det mest känt för att vara oändligt mycket snabbare och effektivare än Nortons motsvarighet (det är säkert fortfarande så). Sen har de alltid haft ett trevligt UI och minimalistiskt gränssnitt för att inte irritera användaren för mycket, och det uppskattas.

Medlem

tjaa norton är ett virus

Annars tycker jag mcafee corporate är rätt smutt men kräver sin man för att konfigurera .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Gillar faktiskt varken McAfee eller Trend, de är för aggressiva och stjälper mer än hjälper, men det är väl en konfigurationsfråga också.

1
Skriv svar