En vardag utan internet är också en vardag

Flakmonkey
En vardag utan internet är också en vardag

I drygt en vecka har jag och sambon prövat på ett liv utan internet hemma. Nu är det kanske en sanning med viss modifikation då vi kan använda mobilen som hotspot men med begränsad trafik vill vi helst gärna undvika det, men det vi verkligen är utan är en fast lina så att säga. Skedde iom med flytten då Bredbandsbolaget slog av det lite för tidigt i gamla lägenheten och jag har inte orkat lägga ner någon kraft på att få dem att slå på det igen. Speciellt inte som jag ska byta till Comhem då nya lägenheten ligger i en fastighet där inte BBB kan leverera något annat än ADSL.

Hursom så har det självklart varit lite frustrerande ibland, speciellt iom att man inte har kunnat titta på TV heller (iptv) och inte ens Viaplay, men samtidigt rätt skönt. Det blir inte att man hela tiden sitter uppkopplad och följer det som händer i omvärlden utan om man ser en film så ser man enbart filmen istället för att fingra på en ipad eller en laptop under tiden. Har sett fler filmer den här veckan än vad jag gjort det senaste halvåret tex. Betydligt mer givande än vad jag annars brukar göra när jag slösurfar måste jag erkänna.

Kommer jag därför skippa internet i nya lägenheten? Självklart inte, det vore verkligen att ta i, men jag hoppas verkligen att jag kan börja tänka mig för lite så att det inte går ut över annat kul här i livet. Eller kanske snarare så att det inte hindrar mig från att uppleva saker maximalt, även om det är något så enkelt som en film eller ett samtal med sambon. Känner mig själv så jag vet ju att det kommer bli knepigt, men det är värt ett försök iaf!

#blogg

Medlem
En vardag utan internet är också en vardag

Jag ser framför mig något i stil med Jack Nicholson i The Shining, isolerad från omvärlden och allt mer galen på ett avlägset hotell. Är det så det känns ungefär?

Medlem

Internet är ett livsuppehållande system, du dör utan det.

Sök hjälp.

Nu.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Flakmonkey
Skrivet av Bennii:

Jag ser framför mig något i stil med Jack Nicholson i The Shining, isolerad från omvärlden och allt mer galen på ett avlägset hotell. Är det så det känns ungefär?

Nja inte riktigt så illa, men första dagarna så kändes det verkligen som att något var off. Kunde inte bara dra fram telefonen eller paddan och bara streama loss. Och har ju inte heller kunnat lira Destiny tex.

Skrivet av ohem:

Internet är ett livsuppehållande system, du dör utan det.

Sök hjälp.

Nu.

I mångt och mycket kan det nog vara det, undrar vad som skulle hända om man bara tog bort internet, hela den kommunikationsvägen, vad skulle hända då? För egen del så är det lugnt. Flyttar på lördag och där finns självklart redan möjligheten att surfa runt hur mycket som helst.

1
Skriv svar