Ocensurerat; Kafkaesque

Medlem
Ocensurerat; Kafkaesque

Tänkte påbörja en ny kategori som jag väljer att kalla "Ocensurerat". Tanken är att det ska fungera som en drömdagbok där jag utan förbehåll skriver ner mina drömmar helt naket och ocensurerat. Som drömmar ofta är finns det sällan någon stringens och ofta saknas delar av drömmen som minnet utelämnat vid uppvaknande. Vi får se vart det leder.

----------------------------

Drömmer att jag vaknar upp i en lägenhet som jag instinktivt känner är min egen, även fast den inte ser likadan ut som min riktiga. Det är nyårsafton och jag kan, genom fönstret, se raketer explodera i luften. Försöker få tag i mina vänner utan resultat. Jag vet inte riktigt hur det går till men helt plötsligt har jag kostym på mig och det är dags att bege sig ut. Ett gigantiskt lämmeltåg av människor som går på gatan utanför gör det lättare sagt än gjort att ta sig någonstans. Istället hamnar jag på puben som ligger under min lägenhet, vilket den också gör i verkligheten. Väl inne är stämningen minst sagt indignerad och jag kan höra att barägarna använder mitt namn i en mindre trevlig kontext i dialog med andra människor. Man smädar mig med diverse invektiv.

"Hallå" skriker jag, "Nu blir jag faktiskt irriterad. Kan jag få veta vad som står på?". Det blir tyst när alla vänder sig om och stirrar på mig. "Det ska du jävlar i mig bli varse om" vrålar den ena ägaren och tar mig i armen, leder mig genom massorna av människor fram till ett bord på vilket det står en mängd olika flaskor. "Är det något du vill erkänna?" säger han med min arm i ett fast grepp. Jag känner mig väldigt förvirrad, har ingen aning om vad som avses, vilket jag också meddelar. "Jaså" skriker min nyblivna fångvaktare, "vad är det här då?". Han tar upp en grön flaska vars etikett är sliten och trasig. Korken är topplocket av ett hamburgerbröd. Ett riktigt hamburgerbröd. Ingen reagerar över denna anomali, inte heller jag.

"Jaha, vad är det du försöker säga? Jag beställde en drink med sprit från den flaskan för några veckor sedan, men det var din kollega som hällde upp åt mig". Ägaren börjar busvissla och en man uppenbarar sig vid hans sida som jag inte känner igen. "Den här mannen är kriminalinspektör" upplyser man mig om. Kriminalinspektören plockar upp och analyserar flaskan innan han frågar om det är min nagel.

"Vad menar du? Min nagel?".

"Jaa, titta här" säger han och håller flaskan lite närmare. I en bit av den trasiga etiketten så sitter det en liten bit av något som ser ut att vara en del av en nagel. "Varför skulle det vara min nagel?" undrar jag. Kriminalinspektören tar fram en liten skål som han lägger ner den lilla nagelbiten i. Sedan plockar han fram en behållare som rymmer en klar vätska vilken han häller ner i skålen. Genast färgas vätskan mörkblå. Ett triumferande uttryck tar form i mannens ansikte. Själv har jag ingen aning om vad fan det är som pågår. Jag får känslan av att jag befinner mig i en dålig travesti av Kafka's Processen. Jag vet inte vad man anklagar mig för och jag förstår inte omständigheterna. Inser att det är bättre att fly än illa fäkta, så jag tar mig igenom folkmassan och upp till min lägenhet igen. Medan jag står och fipplar med nycklarna framför min dörr ser jag att låset på dörren är utbytt. Och i det nya låset sitter en sådan där nyckel man använder till gamla kistor och hänglås. Känner på dörrhandtaget och finner att dörren är öppen. Jag kliver in och finner att mitt möblemang är helt utbytt. Min mor spatserar dessutom omkring i mitt vardagsrum. Innan jag hinner fråga vad hon gör där vaknar jag.

Jag vet att drömmen var längre, men tyvärr är det här det enda jag minns.

#blogg


signatur

Burn in the light.

ZF
Medlem
Ocensurerat; Kafkaesque

det tråkiga med drömmar är att man (eller ja, inte jag iaf) sällan får se uppföljaren.

Salvador Dalì ringde och vill bjuda på T-sprit


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Salvador Dalì ringde och vill bjuda på T-sprit

Ett tomtebloss gifter sig med en burk ärtpesto.


signatur

Burn in the light.

ZF
Medlem
Skrivet av redruM:

Ett tomtebloss gifter sig med en burk ärtpesto.

den drömtolkningen klarar tom jag.

du är kopparförgiftad.

1
Skriv svar