Blöt fotograf

Medlem
Blöt fotograf

Jag vet att många fotografer inklusive jag själv ibland funderar över hur mycket vatten och smuts prylarna egentligen tål innan de kapsejsar.
Frågar man tillverkarna ger de sällan några garantier utan bara skarpa rekommendationer att inte blöta ner utrustningen särskilt mycket. Inte ens de kameror och objektiv som är vädertätade är ju helt vattentäta och kan därmed av för mycket misshandel i dåligt väder släppa in vatten och gå sönder.

Så hur ser det ut i praktiken då? Kan man gå ut i vilket väder som helst och plåta eller ska man vackert hålla sig inne när SMHI utlovar duggregn?

Jag kan bara prata för egen del och vet att alla inte har samma tur som jag har haft hittills. Men för mig så har ingenting någonsin gått sönder av lite regn (eller mycket regn för den delen). Jag har bland annat fotograferat bröllop i x antal timmar i fullständigt ösregn utan att för den skull ha några problem. Varken under själva fotograferingen eller efteråt.
Visst måste man tänka till lite och inte doppa sina fotoprylar i första bästa vattenpöl men de klarar mer än man tror.
Något man däremot inte ska göra är väl att byta objektiv i direkt regn. Vatten på sensorn gör sig inte bra på bild!

Regn är ju en sak och det är av förståeliga skäl lite jobbigt för teknisk utrustning. Men även sådant vatten som inte är regn kan vara skadligt, om inte mer än just regn. Jag tänker på då du kommer från den kalla naturen in i värmen i huset igen och det bildas kondens på alla ytor. Här har du vatten som verkligen tränger in i minsta springa och tar du av objektivet riskerar du dessutom att det bildas kondens inuti kameran. Inte bra alltså.

En klok sak att göra därför då man riskerar kondens är att man helt enkelt låter prylarna ligga kvar i väskan utan att öppna denna då man kommer in. På så vis tar det längre tid innan värmen sipprar in och dina fina och dyra tekniska prylar kommer långsamt tina utan risk för obehagliga överraskningar. Ibland om jag inte har haft någon kameraväska med mig på promenaden så virar jag bara in kameran i mössan eller jackan som jag har haft på mig. Då fungerar den på samma vis som en väska och skyddar mot en allt för snabb uppvärmning.

Här har jag t ex fått en jäkla massa vatten över mig alldeles nyss och det som ser ut som mosaik är reflexer och speglingar från alla vattendroppar på objektivets frontlins. Jag var lite orolig för att få in vatten mot sensorn här för bilden är tagen med min X-T1 och Nikkor 50/1,2 som jag monterar med en lågbudget-adapter (allt annat än tät). Jag tog risken och kameran gnällde inte det minsta. Jag kunde inte heller se något vatten som trängt igenom då jag kom hem och inspekterade.

Ska man ut och resa och särskilt till länder med hög luftfuktighet så är det smart att ha sådana små påsar som följer med nya kläder och liknande som innehåller avfuktande medel (ofta som små kulor). Det finns även en hel del "gör-det-själv-tips" som brukar innehålla påsar med ris (som också drar åt sig fukt bra) men jag har tvekat på detta eftersom faktiskt riskorn och det damm som bildas inte verkar så bra att ha i en kamera.

Lavaströmmar ska man också hålla bort från både kamera och kropp!

Det finns olika typer av skydd man kan köpa till sin utrustning och kollar du på YouTube så har hemmafixare en mängd olika anti-regn-lösningar för kameror och objektiv. Trä en plastpåse över hela rasket och låt bara främsta delen av objektivet titta fram t ex.

Med lite sunt förnuft och "lagom" risktagande så klarar man sig dock långt och så länge du inte planerar att dyka med din kamera (såvida den inte klarar det) så ska inte lite regn stoppa dig för att komma ut och fotografera!

Inför stormen Egon som mina bilder är tagna i så motiverade jag mina fotopromenadsdeltagare med att "när ska du annars få alla fina storm och regnbilder till din portfolio?"
Är man en bekväm fotograf som bara går ut i soligt och fint väder kommer du rätt snart ha en fotobok med bara sådana bilder. Och det verkar inte så spännande tycker jag!

Ha en riktigt fin helg och för er som delar mitt intresse, ge er ut och dokumentera er omvärld, oavsett väder.

#blogg

1
Skriv svar