Infamous: First Light avklarat

Flakmonkey
Infamous: First Light avklarat

Efter att ha spenderat en fruktansvärt massa timmar med Destiny så bestämde jag mig för att nog fick vara nog och att det var dags att börja spela lite annat. Det har inneburit ett antal timmar med Final Fantasy III till Nintendo DS, som jag är fast besluten att klara den här gången, men också den fristående "expansionen" til #infamous: Second Son #"First Light som jag av en händelse klarade för bara några minuter sen.

Jag kan stolt erkänna att jag gillar Infamous-serien och det är jag själv lite förvånad över. I normala fall har jag nämligen svårt för open world-spel i stil med GTA där mycket av tjusningen ligger i att du kan göra lite vad du vill. Det är huvudstoryn jag vill åt och att genomföra (i mina ögon) meningslösa och upprepade sidouppdrag är det sista jag vill göra. Så har det emellertid aldrig varit i Infamous-serien och jag vet inte riktigt varför, men jag kanske bara gillar det här med superkrafter.

Hursom så har jag verkligen gillat det fåtal timmar jag spenderat med First Light. Huvudpersonen är Abigail "Fetch" Walker som man stötte på som hastigast i Second Son. Redan där då var det många som fattade tycke för hennetack vare hennes flashiga förmåga att sväva fram som en neonblix och jag var inget undantag. Spelet är verkligen hennes och går ut på att förklara hennes livsöde fram till en tidpunkt nära början på Second Son. Handlingen som sådan är inget som kommer förändra ditt liv men jag gillade den och jag hoppas verkligen att #Sucker Punch gör liknande för andra karaktärer framöver.

Spelmekaniskt är det inte mycket som skiljer First Light från Second Son, men jag har svårt att se någonting dåligt med det. Det är otroligt tillfredsställande att ta sig fram i och ställa till oreda i Seattle tack vare den tighta kontrollen och det är till och med underhållande att genomföra de meningslösa sidouppdragen. Tyvärr innebar detta att jag gjorde samma misstag som i Second Son och levlade upp Fetch så mycket det bara gick innan jag tog tag i huvudstoryn med samma resultat: jag blev i princip övermäktig och all form av utmaning försvann

Presentationen är det som alltid trist att skriva något om så jag nöjer mig med att konstatera att det inte finns så mycket negativt. Second Son var välgjort på alla sätt och vis och detsamma gäller First Light. Så var det med den saken.

Hur ska jag då sammanfatta det här? Gillar du Infamous-spelen precis som jag så är det ett måste, men då har du å andra sidan nog redan lirat det. Gillar du dem inte så kommer nog inte First Light omvända dig, det är trots allt bara mer av samma. Har du ännu inte någon uppfattning så tycker jag att det är väl värt ett försök, speciellt då alla som har Playstation+ fick det gratis (jo jag vet att det är tveksamt om det är gratis då man betalar en månadsavgift för PS+) förra månaden.

#blogg

Medlem
Infamous: First Light avklarat

Största negativa med spelet är att storyn är för kort. I båda spelen hade jag gärna sett lite mer story missions så man fick lära känna karaktärerna bättre.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Flakmonkey
Skrivet av marcus8958:

Största negativa med spelet är att storyn är för kort. I båda spelen hade jag gärna sett lite mer story missions så man fick lära känna karaktärerna bättre.

Håller med, hoppas som sagt att man får veta lite mer om Hank och Euguene liknande expansioner.

1
Skriv svar