Fråga: Vad använder ni för Tablet/Platta?

Medlem
Fråga: Vad använder ni för Tablet/Platta?

Går i tankarna om att införskaffa en platta för utbildningssyfte (läs: ligga i soffan och läsa PDF:er och diverse elektroniska dokument), min stationära superdator och kvantoptiska nanoskärm blir lite svår att gosa med. Det är väl mitt egentliga behov, den ska vara skön att läsa på och gärna ha bra batteritid. Kommer säkert att surfa och googla med den, men inte mer än så. Tips mottages gärna i en kommentar och jag diskriminerar ingen plattform.

Så, vad har ni för platta och vad använder ni den till?

Påven använder bl.a. sin HolyTab 3:5 Proverb Edition för att skicka tweets, kolla himmelvädret samt smäda de som rackar ner på den vita skruden.

#blogg

Medlem
Fråga: Vad använder ni för Tablet/Platta?

Har en Nexus gen, 2 o använder den som du tänkt o det blir en hel del film också.. Netflix o hbo helt suverän till det.. funkar bättre än en ipadda.. Väldigt rätt pris för den kvaliteten. Men finns ju fler att välja på i dag men denna 7 tum är klock ren. Den har klarat allt jag testar på den. Har 20 gig/mån för ca 200/mån surf. Hade en iPad men för mycket strul med IOS. Datorer o mob , allt synkas lätt.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Nexus 9. Dock har jag insett att 16 GB inte räcker.

Medlem

Nvidia Shield tablet

Spela eller jobba, båda går lika bra.

En "gammal" Asus TF300 12" som känns lite för slö för sitt bästa


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

phi
Medlem

iPad Air, 128 GB (vilket är på tok för mycket med alla streaming- och molntjänster som finns idag).

Den har faktiskt ersatt laptopen och det funkar hur bra som helst. Hemma så används den dels till att läsa böcker (främst epub), slösurfa i soffan/sängen, styr musikanläggningen via spotify alternativt airplay och den styr även apple tv:n. Har även använt vissa mjukvarusynthar (t.ex animoog) via wifi och bounchat audio till Ableton och gjort lite blipp-blopp-musik på det sättet.

När jag varit på resande fot så har jag använt paddan för power point/keynote-presentationer i jobbet. Använder bara tethering via mobilen så slipper man teckna dyra och onödiga abonnemang för något som sällan används eftersom att det finns wifi/hotspots i princip överallt. Är även en väldigt flitig användare av Netflix och HBO när jag varit hemifrån men även när jag ligger hemma i sängen och bara är för lat för att sitta i soffan.

Jag har även spelat en hel del på den också när jag legat på hotellrummet eller när jag varit ute i sommarstugan och inte haft så mycket annat för mig. Har kört igenom spel som KOTOR, Baldurs Gate, FTL, TWAU m.fl. Jag och några kompisar har även spelat en hel del diverse brädspel på den, något som har funkar väldigt bra.

Skulle det nu vara så att iOS känns begränsat så är det ju bara att jailbreaka den så har du förlegade filhanterare m.m som du kan använda. Filhanterare kan du dessutom köra utan jailbreak fast jag ser inte riktigt något syfte med det.

Du behöver inte oroa dig för iTunes heller. Det har jag inte använt på flera år och vet inte riktigt vad man ska med det till såvida man inte absolut vill använda det. Vill man föra över musik, filmer och serier så finns det andra och bättre alternativ.

Kort sagt; paddan är ett av de bästa köpen som jag gjort. Den används dagligen och ironiskt nog så ställde jag mig frågan "vad fan ska jag med en surfplatta till egentligen?" innan jag köpte min första iPad tre år sedan.

Jag använder en sten, som så klart är det bästa alternativet.
http://assets.hardwaresphere.com/uploads/2010/01/ipad-vs-kind...

Medlem
Skrivet av Toffelfabriken:

Jag använder en sten, som så klart är det bästa alternativet.
http://assets.hardwaresphere.com/uploads/2010/01/ipad-vs-kind...

Jag har ingen platta än, men nu blev jag bra sugen på en sten!

Medlem

Tack för tipsen hörni. Jag har ingen ambition att spela på plattan (säger jag nu i alla fall), så vi får se vilken styrka jag väljer i hårdvaran. Prismässigt verkar det finnas bra med alternativ under 3000kr.

Testpilot

Galaxy Note 8.0

Använder pennan ofta som komplement då man scrollar runt på sidor .
Glor också film/tv i sängen då man inte riktigt orkar vara uppe eller på semestern där man inte har nån tv.
Enda nackdelen som jag ser det är att vissa spel ej går att köra på den trots bra hårdvara , verkar ganska splittrat vilka plattor som stöds med populära spel som tex Xcom och Kotor.

Medlem

En annan sak är att jag primärt använder mig av Microsofts ekosystem, men tack vare Satya Nadella finns ju alla mina appar till både iOS och Android, så det lär fungera på alla enheter.

Medlem

Det finns ju även tablets som kan dualboota, men just den här är kanske inget att rekommendera:

Om du skall hålla i den mycket är väl vikten och att det inte är för kruxigt att hålla i den det viktiga. En del tablets går knappt att hålla bekvämt för att man kommer åt displayen med tummen och så slutar de svara på tryckningar, brukar ta lite tid innan man fattar vad som händer.

Medlem

Intressant! Så lite jag kommer att använda den, blir det knappast lönt att dual-boota den dock.

Medlem

Asus Vivo Tab Note 8, riktigt sjyst budget platta med ordentligt Windows 8 inte RT dvs.


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Medlem
Skrivet av Devolution:

Asus Vivo Tab Note 8, riktigt sjyst budget platta med ordentligt Windows 8 inte RT dvs.

Roligt, satt och kollade på den precis när din kommentar trillade in. Det är en gåva och en börda med att vara petig, tar år och dagar för mig att ta beslut om en sån trivial grej som en surfplatta.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Devolution:

Asus Vivo Tab Note 8, riktigt sjyst budget platta med ordentligt Windows 8 inte RT dvs.

Roligt, satt och kollade på den precis när din kommentar trillade in. Det är en gåva och en börda med att vara petig, tar år och dagar för mig att ta beslut om en sån trivial grej som en surfplatta.

För mig vart det ett budgetval, behövde en platta att ha när jag skulle i väg och datorn blev för stor. Valde den just för pennans skull iom att jag tecknar en hel del. Är i alla fall supernöjd med den även om den inte har Sveriges bästa batteritid direkt.


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Medlem
Skrivet av Devolution:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Devolution:

Asus Vivo Tab Note 8, riktigt sjyst budget platta med ordentligt Windows 8 inte RT dvs.

Roligt, satt och kollade på den precis när din kommentar trillade in. Det är en gåva och en börda med att vara petig, tar år och dagar för mig att ta beslut om en sån trivial grej som en surfplatta.

För mig vart det ett budgetval, behövde en platta att ha när jag skulle i väg och datorn blev för stor. Valde den just för pennans skull iom att jag tecknar en hel del. Är i alla fall supernöjd med den även om den inte har Sveriges bästa batteritid direkt.

Såg att det är en Wacom-liknande kvalité på den. Plus att Etch and Sketch finns ju som en app, haha! Klockrent.

1
Skriv svar