Rogue Legacy är ju underbart

Flakmonkey
Rogue Legacy är ju underbart

Jag har länge haft förhoppningar på #Rogue Legacy, det har alltid sett ut som något som jag skulle gilla, men jag trodde aldrig att det skulle passa mig så bra som det hittills gjort. Egentligen så blev jag nog lite småförälskad redan efter 20 sekunder då jag dog för första gången och den förälskelsen blev bara djupare under de nästkommande fem minutrarna då jag nog dog fyra gånger. Nu är det såklart inte själva döendet som gör att jag gillar det så mycket, så morbid är jag inte, utan det är bara en del i designen och spelmekaniken som jag verkligen gillar.

Då andra redan beskrivit det på ett betydligt bättre sätt än vad jag orkar göra men jag ska göra ett försök på en väldigt kort beskrivning. Du är en hjälte som beger dig in i ett slott som närmast kan liknas vid något ur Castlevania fullsmockat med fiender, fällor, skattkistor och andra mer eller mindre udda inslag. Så långt är det tämligen traditionellt men så fort du dör blir det något unikt. När du biter i gräset är du nämligen verkligen död och någon av dina yngre släktingar får ta över. Hen får visserligen njuta av din färdigheter och utrustning du samlat på dig men de är alla unika på något sätt så du måste anpassa dig till deras egenheter.

[video=14706]
Hjälten är inte det enda nya när du dör då slottet har en härlig förmåga att förnya sina layout efter varje försök att besegra det (om du inte väljer att låsa ner layouten förstår). Detta gör att du aldrig riktigt kan veta vad som väntar i nästa rum och även om det särkligen kan vara frustrerande för somliga då det försvårar spelet ytterliggare så är det ett stort plus för mig. Jag ser det bara som en större utmaning och en egenskap som ger spelet mer variation.

Nu hade jag också kunnat uppfatta det som frustrerande men spelet räddar sig självt från det ödet genom att ha en så pass tight kontroll att din död enbart är ditt eget fel. Antingen så är du för dålig på att spela eller så har du för bråttom och då är det okej att bli bestraffad. Speciellt då det ständigt finns en känsla av att man blir bättre och når allt längre in i slottet.

Frågan är nu bara hur många generationer jag kommer behöva gå igenom innan jag klarar det...

#blogg

Moderator | Testpilot
Rogue Legacy är ju underbart

Spelet är kul. Det enda jag inte tycker om är hur random det är med dina karaktärer du får spela. Hittar man något som funkar bättre på en boss, eller en favorit, så är det inte ofta du får använda den igen Handlar bara om tur att få en likvärdig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag gillade det först, men sen så dog jag så mycket att det blev allt för repetitivt att söka igenom slottet hela tiden.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Jag gillade det först, men sen så dog jag så mycket att det blev allt för repetitivt att söka igenom slottet hela tiden.

Du inser att detta är.. syftet?

Medlem
Skrivet av Prixm:
Skrivet av Apministern:

Jag gillade det först, men sen så dog jag så mycket att det blev allt för repetitivt att söka igenom slottet hela tiden.

Du inser att detta är.. syftet?

Ja...vilket innebär att det inte var min typ av spel antar jag?


signatur

Everybody needs help.

Flakmonkey
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Prixm:
Skrivet av Apministern:

Jag gillade det först, men sen så dog jag så mycket att det blev allt för repetitivt att söka igenom slottet hela tiden.

Du inser att detta är.. syftet?

Ja...vilket innebär att det inte var min typ av spel antar jag?

Jo det är ju verkligen inte för alla. Nu är ju inga spel det, men spel som Rogue Legacy och Dark Souls tilltalar nog en mer specifik skara personer än många andra spel

Har för övrigt besegrat två bossar nu, slottet och skogen, så nu ska jag bege mig upp i tornet och trixa mig igenom där.

1
Skriv svar