Gammalt är kul - test

Medlem
Gammalt är kul - test

Ja det är något visst om du frågar mig med att hitta gamla (billiga) gluggar som ändå presterar så makalöst bra så man nästan undrar om det inte trillat bort en nolla på priset.

Sedan finns det de dyrare som i jämförelse helt plötsligt kanske borde kosta en nolla mindre eller så.

Så lite positiva nyheter och någon mindre positiv sådan kan jag kanske bjuda på ikväll.

Mitt senaste inköp är en Canon FD 50/1,4 S.S.C. som är en riktigt fin liten pjäs. Relativt nätt så som en 50mm-optik är men ändå ljusstark så det räcker och blir över. Skarp då? Jovars, den duger gott!

Jag jämför denna mot min tidigare favorit Nikon 50/1,2 ai-s som är något av ett ljusätande monster. Med största bländaren på f1,2 så är det inte många som slår den på fingrarna. Det finns några Noctilux där ute på hiskeliga f0.95 och jag har sett någon storformatsoptik med knappt greppbara f0,85 har jag för mig det var. Dessa dyrgripar kommer jag nog aldrig få möjlighet att testa men min Nikon 1,2 är inte tråkig att ha i väskan heller

Nikon har en 58/1,2 Noct-Nikkor som enligt sägnen är makalös redan på f1,2. Dock får du slänga fram plånboken och vittja den på sisådär 25-50 000kr om du vill ha en. Tveksamt om det är värt det såvida man inte skrapat fram några mille på Triss nyligen.

Tillbaka till testen. Första bilderna är med Nikon-optiken. Först f1,2 och sedan f2.

Canon FD. Första bilden på f1,4 och sedan f2 för enklare jämförelse med Nikon.

Jag har inklusive adapter för Fuji lagt 900kr på Canon-optiken och Nikon-optiken ca 4 000kr
Frågan är ju självklart vilken som ska få fortsätta bo i min kameraväska och om det är värt att ha en dyr optik endast för möjligheten att skjuta på f1,2 eller om det "räcker" med f1,4 och dessutom en riktigt användbar f1,4 och "spara" pengar genom att behålla Canon-optiken.

Det ska jag grunna på ett tag innan jag bestämmer mig. Tack för i kväll. Nu åter till Agnes Obel i lurarna.

#blogg

1
Skriv svar