Att ledas i otakt

Flakmonkey
Att ledas i otakt

När det kommer till träning gillar alla olika typer. Exempelvis finns det sådana som gillar att träna i timmar där 97% av tiden går åt till att vara social med kompisar, andra vill träna helt själva avskärmade från omvärlden tack vare en munktröja och hörlurar medan andra vill träna under "lärarledda" pass. Själv är jag e nmix av de två sistnämnda alternativen med en förkärlek för pass. Det är något med att träna med andra (kända och okända) och en peppande coach som gör att jag alltid tar ut mig mer än när jag tränar själv.

Vilken typ av pass spelar sedan inte så stor roll utan jag gillar det mesta då jag anser att all träning är bra träning och att ombyte bara är nyttigt för kroppen. Då vänjer den sig inte vid en specifik form av träning vilket jag har hört ska vara dåligt, relativt sett då. Jag kör gärna spinning, indoor walking, flex, cirkelfys och andra pass som Friskis och Svettis erbjuder men det jag kör mest är nog ändå gympa.

Jo jag vet att det inte låter särskilt häftigt och att det har en "pensionärsstämpel" men jag gillar det verkligen och nej det är inte för att det går 20 tjejer per kille på passet. Det är helt enkelt en bra träningsform som bjuder på en finfin kombination av styrka, kondition och smidighet som jag uppskattar. Dessutom bygger det mycket på musik och takt vilket jag verkligen gillar, i varje fall normalt sett. Leds grupp i otakt, som fallet var ikväll, kan det tvärtom vara ett rejält irritationsmoment.

Det är nästan såhär det är, men bara nästan

Alla gruppass har en avgörande faktor för hur bra de ska vara och det är coachens kvalitet. Är det en dålig coach så är det svårt för passet att bli bra och för att en gympacoach ska vara bra så måste hen ha taktkänsla. Alla rörelser du gör ska ske i takt till musiken så om du har taktkänsla själv men tittar på någon som inte gör det hela i takt så när den du tittar på för att ge dig instruktioner om vad ska sker härnäst så blir det bara jobbigt. Det är illa nog när någon annan i gruppen inte kan hålla takten (det är ju något man måste ha förståelse för) men när den som är där för att leda gör saker 0,5 sekunder för tidigt, ja då blir det bara pannkaka av alltihopa.

Så var det som sagt ikväll vilket gjorde att jag istället fick rikta blicken någon annanstans. Inte så superhemskt då det ju finns annat att titta på, men irriterande. Fast frågan är om det var lika irriterande som att ha läst det här inlägget...

#blogg

1
Skriv svar