Hemläxa eller inte?

Moderator | Testpilot
Hemläxa eller inte?

Som liten så tyckte jag läxa alltid var jätte jobbigt. Varför ska jag behöva göra skoluppgifter hemma? Plugga inför ett prov kunde jag förstå, men att arbeta hemma med saker jag likaväl skulle kunna pilla med när jag sitter i skolbänken kändes alltid lite segt. Många gånger hände det att man fick läxor som var exakt som de uppgifter jag nyligen jobbat med i skolan vilket led till mycket repetition, så långt att det nästan gjorde allting sämre.

Jag tyckte då och fortfarande att skola och allt det innehåller är något man gör när man ÄR i skolan, och när man är hemma så får man ta det lugnt och göra sina sysslor och dylikt man gör där. Att få komma hem och vila kroppen och hjärnan behövs för att man ska orka med nästa dag, men om ens vardag innebär att läsa, räkna och skriva och att man har hemläxa så betyder det att det inte blir mycket paus överhuvudtaget.

Vad tycker ni? Föräldrar eller vem som helst. Är läxor bra eller dåligt? Ska de tas bort och på något sätt läggas in i undervisningen istället på något sätt?

#blogg


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Hemläxa eller inte?

Å ena sidan borde barnen få ha fritid när de inte är i skolan. Å andra sidan får de sitta ostört och fundera på uppgifterna när de inte har en massa kamrater runt sig. Dessutom bygger det karaktär och lär dem att ta ansvar.

Jag tror också att man måste motionera hjärnan både dag och kväll för att få information att fastna, man hinner inte ta in tillräckligt mycket information enbart på skoltid utan att förlänga dagen med ett par timmar.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Ligger man efter i skolan och har svårt att hänga med tycker jag absolut man ska träna med läxor hemma. Om han däremot har hängt med på lektionen och förstått allting ser jag ingen nytta med läxor ..

Medlem
Skrivet av magnre:

Ligger man efter i skolan och har svårt att hänga med tycker jag absolut man ska träna med läxor hemma. Om han däremot har hängt med på lektionen och förstått allting ser jag ingen nytta med läxor ..

Eller så kanske man borde utreda varför man ligger efter alla andra? Dyslexi, ADHD, mobbing, problem hemma. Det finns många faktorer som kan ligga bakom att man halkar efter i skolan, och då blir hemläxor mer ett straff än att vara till nytta.

Ja anser att skoluppgifter hör hemma i skolan. Miljön hemma ser så annorlunda ut för barn att man inte kan lägga så mycket ansvar på barnen.

Låt oss säga att jag har dyslexi och föräldrar som bråkar varenda dag. Jag får inte den extrahjälp jag behöver i skolan eftersom att lärarna är för få eller för oengagerade och får då istället hemläxa. Mina föräldrar bara bråkar och jag får ingen läxhjälp hemma. Då är man fast i en ond cirkel.

Sen kan vi ta ett annat scenario där jag har lätt för att lära mig och har föräldrar med god ekonomi. Jag gör bra ifrån mig i skolan men vår lärare anser att vi behöver läxor. Mina föräldrar utnyttjar RUT-avdrag och anlitar någon för att hjälpa mig med läxorna.

Av denna anledning så fungerar inte ett system där man har hemläxor, då hemmen ser annorlunda ut. Vill man göra läxor hemma så är det okej, men skolan ska se till att det inte behövs. Utredningar av barn som hamnar efter och fler lärare per elev är vad den svenska skolan behöver.

phi
Medlem

Det bör vara individuellt beroende på hur man ligger till i ämnena. Ligger man efter så finns det ju faktiskt ett syfte med hemläxor för att komma ifatt undervisningen, annars ser jag ingen vits med det förutsatt att man bara är på lektionerna och hänger med.

Jag personligen struntade fullständigt i att göra hemläxor i 7:an och framåt och gjorde istället bort allt under lektionerna. Men då var jag också den där tönten som satt längst fram och gjorde det man skulle istället för att sitta längst bak med de coola personerna och prata bort hela lektionerna och kasta suddgummin i huvudet på folk längst fram.

Medlem

Andra länder som ligger före oss i PISA undersökningar har oftast obligatoriska hemläxor och i större mängd. Sverige är väl dessutom känt för att toppa självmordsstatistiken och statistiken inom psykisk ohälsa bland yngre.

Så att läxor på något sätt skulle vara en stor bov till att yngre gör värre ifrån sig i skolorna och bidrar till psykisk ohälsa för att de inte får spela bort fritiden köper jag inte.

Tror Sverige kravlöshet i allmänt bidrar till att många hamnar efter, föräldrar i större utsträckning tar inte såna barns utbildning på allvar. Man betalar den ju inte direkt själv utan genom skattesedeln, så varför skulle man ta den seriöst för liksom?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Eller så kanske man borde utreda varför man ligger efter alla andra? Dyslexi, ADHD, mobbing, problem hemma.

Som vanligt så förkastat det personliga ansvaret hos både barnet och föräldrarna. Alla som ligger efter har inte bokstavskombination eller problem hemma, långt ifrån. Eller menar du att stora delar av befolkningen har någon bokstavskombination samt problem hemma eftersom vi halkar efter så dant i alla undersökningar gällande utbildning och kunskap?

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Bojkott:

Eller så kanske man borde utreda varför man ligger efter alla andra? Dyslexi, ADHD, mobbing, problem hemma.

Som vanligt så förkastat det personliga ansvaret hos både barnet och föräldrarna. Alla som ligger efter har inte bokstavskombination eller problem hemma, långt ifrån. Eller menar du att stora delar av befolkningen har någon bokstavskombination samt problem hemma eftersom vi halkar efter så dant i alla undersökningar gällande utbildning och kunskap?

När sa jag att alla har bokstavskombination? Jag sa att det finns många olika faktorer bakom att man halkar efter, och att fortsätta överösa dessa personer med hemläxor hjälper inte ett skit om det finns dolda problem. Att den svenska skolan halkar efter internationellt är ett problem. Att några enstaka individer halkar efter de övriga i klassen är ett helt annat problem som borde utredas. Mer disciplin i skolan samt fler stödlärare för de som behöver extra hjälp är den enda vägen att gå för svensk skola.

Och att hemläxor ska vara hemligheten bakom bättre prestationer är bara bullshit. Det är snarare tvärtom. Länder med mycket läxor ligger oftast långt ner i PISA-rankingen, medan de som ligger högt upp har väldigt få läxor. Andra faktorer har större betydelse. Som att exempelvis skapa motivation och respekt bland eleverna. Att lära ut på rätt sätt för att på så sätt öka deras vilja att lära sig. Att skicka hem någon som inte kan läsa med en massa böcker är poänglöst, och det hoppas jag att du inser själv. Men ge denne specialanpassad hjälp i form av exempelvis ljudböcker så slipper han eller hon tappa självförtroendet helt och hållet och slipper halka efter.

Det handlar inte om att lägga över ansvaret på andra. Det handlar om att NÅGON måste börja ta ett ansvar, och då det är skolans uppgift att se till barnens bästa på skoltid så har de ett ansvar. Att räkna med att alkoholiserade föräldrar ska ta ett ansvar för sina barn går tyvärr inte, och återigen så blir det skolans ansvar som borde lägga märke till sånt. Jag personligen har inte växt upp i en sån familj, men jag hade vänner som tyvärr fick växa upp i såna familjer, och ingen gjorde något. Det gick så pass långt att en kompis syster försökte ta livet av sig då hon inte orkade mer. Tror du att mer hemläxor hade hjälpt henne?

Det faktum att antalet diagnoser har ökat de senaste åren i Sverige borde vara en varningsklocka för den svenska skolan. Om det beror på överdiagnotisering, ökad kännedom eller att våra levnadsvanor blir allt sämre är omöjligt att svara på, men det bör tas på allvar.

Fler diagnoser, ökat antal missbrukare, sämre resultat i skolan osv. Det krävs inget geni för att lista ut att samhället har stora brister, och tror man att mer hemläxor är lösningen på detta problem så har man en väldigt begränsad bild av hur vårt samhälle ser ut.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av magnre:

Ligger man efter i skolan och har svårt att hänga med tycker jag absolut man ska träna med läxor hemma. Om han däremot har hängt med på lektionen och förstått allting ser jag ingen nytta med läxor ..

Eller så kanske man borde utreda varför man ligger efter alla andra? Dyslexi, ADHD, mobbing, problem hemma. Det finns många faktorer som kan ligga bakom att man halkar efter i skolan, och då blir hemläxor mer ett straff än att vara till nytta.

Ja anser att skoluppgifter hör hemma i skolan. Miljön hemma ser så annorlunda ut för barn att man inte kan lägga så mycket ansvar på barnen.

Låt oss säga att jag har dyslexi och föräldrar som bråkar varenda dag. Jag får inte den extrahjälp jag behöver i skolan eftersom att lärarna är för få eller för oengagerade och får då istället hemläxa. Mina föräldrar bara bråkar och jag får ingen läxhjälp hemma. Då är man fast i en ond cirkel.

Sen kan vi ta ett annat scenario där jag har lätt för att lära mig och har föräldrar med god ekonomi. Jag gör bra ifrån mig i skolan men vår lärare anser att vi behöver läxor. Mina föräldrar utnyttjar RUT-avdrag och anlitar någon för att hjälpa mig med läxorna.

Av denna anledning så fungerar inte ett system där man har hemläxor, då hemmen ser annorlunda ut. Vill man göra läxor hemma så är det okej, men skolan ska se till att det inte behövs. Utredningar av barn som hamnar efter och fler lärare per elev är vad den svenska skolan behöver.

Visst kan det finnas olika orsaker till varför en del barn ligger efter de andra och bäst är om det kan lösas i skolan. Men jag anser nog ändå att de som ligger efter måste anstränga sig mer än de som har det lätt för sig.

Vi spenderar mycket tid på att sitta hemma med sonen (lågstadiet) och arbeta med matteläxor, glosor och förbereda muntliga framställningar. Det märks ganska snart att han inte orkar så mycket efter en heldag på skolan men om vi inte skulle hjälpa honom hemma skulle han hamna väldigt långt efter sina klasskamrater. Så i just vårt fall räcker lärarna tyvärr inte till.

Medlem
Skrivet av magnre:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av magnre:

Ligger man efter i skolan och har svårt att hänga med tycker jag absolut man ska träna med läxor hemma. Om han däremot har hängt med på lektionen och förstått allting ser jag ingen nytta med läxor ..

Eller så kanske man borde utreda varför man ligger efter alla andra? Dyslexi, ADHD, mobbing, problem hemma. Det finns många faktorer som kan ligga bakom att man halkar efter i skolan, och då blir hemläxor mer ett straff än att vara till nytta.

Ja anser att skoluppgifter hör hemma i skolan. Miljön hemma ser så annorlunda ut för barn att man inte kan lägga så mycket ansvar på barnen.

Låt oss säga att jag har dyslexi och föräldrar som bråkar varenda dag. Jag får inte den extrahjälp jag behöver i skolan eftersom att lärarna är för få eller för oengagerade och får då istället hemläxa. Mina föräldrar bara bråkar och jag får ingen läxhjälp hemma. Då är man fast i en ond cirkel.

Sen kan vi ta ett annat scenario där jag har lätt för att lära mig och har föräldrar med god ekonomi. Jag gör bra ifrån mig i skolan men vår lärare anser att vi behöver läxor. Mina föräldrar utnyttjar RUT-avdrag och anlitar någon för att hjälpa mig med läxorna.

Av denna anledning så fungerar inte ett system där man har hemläxor, då hemmen ser annorlunda ut. Vill man göra läxor hemma så är det okej, men skolan ska se till att det inte behövs. Utredningar av barn som hamnar efter och fler lärare per elev är vad den svenska skolan behöver.

Visst kan det finnas olika orsaker till varför en del barn ligger efter de andra och bäst är om det kan lösas i skolan. Men jag anser nog ändå att de som ligger efter måste anstränga sig mer än de som har det lätt för sig.

Vi spenderar mycket tid på att sitta hemma med sonen (lågstadiet) och arbeta med matteläxor, glosor och förbereda muntliga framställningar. Det märks ganska snart att han inte orkar så mycket efter en heldag på skolan men om vi inte skulle hjälpa honom hemma skulle han hamna väldigt långt efter sina klasskamrater. Så i just vårt fall räcker lärarna tyvärr inte till.

Det är bra att ni engagerar er, men allt för många föräldrar gör tyvärr inte det, och därför så anser jag att mer måste göras för att det inte ska bli så mycket hemläxor. Det står till och med i skollagen att man ska ta hänsyn till barns olika förmågor och förutsättningar. Att ha engagerade föräldrar är en enorm förutsättning, och barn som inte har det ska därmed erbjudas liknande stöd.

Sen att man vill öva lite extra med sina barn tycker jag bara är bra, men att det som sagt inte ska krävas hemläxor för att barnen ska bli godkända. Jag vet att när man själv var ung så fanns det möjlighet till läxhjälp på fritidsgårdarna. Något som faktiskt utnyttjades av många, men idag stänger man ju ner en efter en för att spara pengar.

De största problemen, som jag anser i alla fall, är oengagerade och/eller maktlösa lärare, följt av oengagerade föräldrar. Varför föräldrar är oengagerade har tusentals olika orsaker, men vad har en lärare för ursäkt att vara oengagerad?

I dessa åldrar så kan man inte kräva att barn ensam ska ta ansvar för sina handlingar. Det är inte förrän man börjar komma upp i 20-25års ålder som man, och framför allt pojkar, börjar tänka långsiktigt, vad vissa handlingar kan få för konsekvenser i framtiden. Innan denna ålder så är man mer eller mindre beroende av inflytande från annat håll. Att få höra av sina föräldrar varför det är viktigt att sköta skolan, och inte bara höra att du måste gå i skolan, kan vara värt mer än vad många tror.

Moderator | Testpilot

I gymnasiet så hade vi inte hemläxor. Enda gången man fick något med sig hem (annat än plugg inför prov) var sådant man skulle ha gjort på lektionen istället.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av magnre:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av magnre:

Ligger man efter i skolan och har svårt att hänga med tycker jag absolut man ska träna med läxor hemma. Om han däremot har hängt med på lektionen och förstått allting ser jag ingen nytta med läxor ..

Eller så kanske man borde utreda varför man ligger efter alla andra? Dyslexi, ADHD, mobbing, problem hemma. Det finns många faktorer som kan ligga bakom att man halkar efter i skolan, och då blir hemläxor mer ett straff än att vara till nytta.

Ja anser att skoluppgifter hör hemma i skolan. Miljön hemma ser så annorlunda ut för barn att man inte kan lägga så mycket ansvar på barnen.

Låt oss säga att jag har dyslexi och föräldrar som bråkar varenda dag. Jag får inte den extrahjälp jag behöver i skolan eftersom att lärarna är för få eller för oengagerade och får då istället hemläxa. Mina föräldrar bara bråkar och jag får ingen läxhjälp hemma. Då är man fast i en ond cirkel.

Sen kan vi ta ett annat scenario där jag har lätt för att lära mig och har föräldrar med god ekonomi. Jag gör bra ifrån mig i skolan men vår lärare anser att vi behöver läxor. Mina föräldrar utnyttjar RUT-avdrag och anlitar någon för att hjälpa mig med läxorna.

Av denna anledning så fungerar inte ett system där man har hemläxor, då hemmen ser annorlunda ut. Vill man göra läxor hemma så är det okej, men skolan ska se till att det inte behövs. Utredningar av barn som hamnar efter och fler lärare per elev är vad den svenska skolan behöver.

Visst kan det finnas olika orsaker till varför en del barn ligger efter de andra och bäst är om det kan lösas i skolan. Men jag anser nog ändå att de som ligger efter måste anstränga sig mer än de som har det lätt för sig.

Vi spenderar mycket tid på att sitta hemma med sonen (lågstadiet) och arbeta med matteläxor, glosor och förbereda muntliga framställningar. Det märks ganska snart att han inte orkar så mycket efter en heldag på skolan men om vi inte skulle hjälpa honom hemma skulle han hamna väldigt långt efter sina klasskamrater. Så i just vårt fall räcker lärarna tyvärr inte till.

Vissa har ju som sagt inget val än att göra det, men frågan är ju om ni ska BEHÖVA?

Jag tycker väl att skolarbete ska göras i skolan och funkar det inte så¨ska man få hjälpen som behövs. Önskedröm kanske?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Enligt mig personligen så ska skolarbeten göras i skolan. Den enda anledningen till varför man ska göra saker hemma är om man av någon anledning drog iväg på semester eller om man vill göra mer än vad skola kräver.

Den fria tiden efter skolan ska vara till att vila upp sig, ha roligt, utforska livet och bli uppfostrad (vilket många föräldrar tyligt glömt bort)


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Tyckte alltid om systemet med "Ni ska hinna det här idag, annars får ni ta igen resten hemma", men att ge läxa bara för att ge läxa gick aldrig ihop för mig.

Medlem

Läxor ja, självklart. Däremot är jag inte förtjust i någonting i den nya skolan och en stor del av dem är att föräldrarna ska göra läxorna ihop med barnen. Det borde vara nackskott på sånt. Bokstavligen!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kane:

Läxor ja, självklart. Däremot är jag inte förtjust i någonting i den nya skolan och en stor del av dem är att föräldrarna ska göra läxorna ihop med barnen. Det borde vara nackskott på sånt. Bokstavligen!

Förlåt mig om jag är trög men vad menar du? Läxor är okej men inte att föräldrar ska behöva hjälpa?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det finns ett fåtal ämnen där jag kan tycka att läxor är okej och dessa är de där man lär sig ett nytt språk då repetition är något extremt viktigt om man ska komma ihåg språket.

Medlem

Jag tyckte också att läxor var helt onödigt som yngre. Speciellt när jag gick på lågstadiet.

Men på högstadiet så gjorde jag i stort sett ingen läxa hemma. Jag satt på rasterna istället med boken vid ett bort och gjorde det, det kändes bekvämare. Samt så hade man ju några kompisar att prata med under tiden så det gjorde det hela socialare.

Idag så pluggar jag via distans, så alla läxor och prov görs ju hemma, men det är också bekvämare med tanke på att det är rätt stökig miljö oftast i klassrummen eller det kan förekomma.

Men min slutåsikt på det hela är att hemläxor borde inte "behövas" göras hemma, om man som elev har tillräckligt med förstånd och är medveten att hen kan göra läxorna på en rast eller liknande så är det lugnt - syftet med hemläxa är väl inte att du gör hemläxan hemma utan att läxan blir gjord i sig. Så länge den blir gjord och inlämnad i tid och att du gjorde den på månen så är jag okej med det.

Däremot om dom tvingar att göra den hemma så är det inte okej enligt mig, jag fick ingen hjälp av mina föräldrar iallafall men den dagen jag får barn och hon/han kommer hem med matteläxa så kommer jag vara lika mycket till hjälp som en Kiwi kommer vara till en kossa som har fastnat i ett flygplan...


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Moderator | Testpilot
Skrivet av Tapiwen:

Jag tyckte också att läxor var helt onödigt som yngre. Speciellt när jag gick på lågstadiet.

Men på högstadiet så gjorde jag i stort sett ingen läxa hemma. Jag satt på rasterna istället med boken vid ett bort och gjorde det, det kändes bekvämare. Samt så hade man ju några kompisar att prata med under tiden så det gjorde det hela socialare..

Men på rasten ska man väl ha ändå få ha "rast"?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Kane:

Läxor ja, självklart. Däremot är jag inte förtjust i någonting i den nya skolan och en stor del av dem är att föräldrarna ska göra läxorna ihop med barnen. Det borde vara nackskott på sånt. Bokstavligen!

Förlåt mig om jag är trög men vad menar du? Läxor är okej men inte att föräldrar ska behöva hjälpa?

Det är faktiskt hel korrekt uppfattat. Föräldrar SKA inte behöva hjälpa, det är barnens läxor. Att be om att bli förhörd eller så är en helt annan sak men det är barnen som går i skolan, inte föräldrarna. Om läxorna är såpass svåra eller såpass omfattande att föräldrarna måste delta så är det fubar! Har till och med hört så sjuka påstående som att det är bra "umgåstid" att göra läxorna ihop.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

1
Skriv svar