Filmtips - Två idioter gör saker tillsammans

Medlem
Filmtips - Två idioter gör saker tillsammans

Dum och dummare 2

Låt mig inleda med ett erkännande: Dum och dummare är en av de roligaste filmerna jag sett. Jag har ingen rankinglista över roliga filmer men Dum och dummare från 1994 skulle troligtvis hamna på pallplats om jag skulle skriva en. Den innehåller massor av situationer som känns långsökta, men samtidigt möjliga. Om någon var tillräckligt dum och hade en ännu dummare radarpartner så skulle det faktiskt kunna hända på riktigt. Det beror delvis på ett bra manus och delvis på att Jim Carrey och Jeff Daniels gör sina roller perfekt och det är svårt att inte tycka om deras karaktärer, inte ens när Lloyd säljer en halshuggen, ihoptejpad fågel till den blinda grannpojken.

Att jag har så höga tankar om Dum och dummare gjorde det svårt för mig att titta på uppföljaren, som tekniskt sett är den tredje filmen om man räknar den totalt värdelösa Dum och ännu dummare som är en prequel från 2003. Men den filmen är så dålig så vi låtsas som att den inte finns. Jag ville naturligtvis se den här filmen, men kände samtidigt redan på förhand att den inte kan leva upp till sitt arv.

Och väldigt snabbt visar det sig att min föraning var korrekt. Jeff och Jim gör sina roller lika bra som förr. Men manuset känns som en upprepning och de nya karaktärerna känns till stor del ointressanta, antingen för att man inte får veta tillräckligt om dem eller för att de bara är sämre kopior av de två huvudkaraktärerna (som Harrys dotter). Vissa skämt känns väldigt out of character för de två dumskallarna och vissa scener känns lite krystade och ogenomtänkta. Men samtidigt kan jag inte såga filmen. Den är bitvis tillräckligt rolig för att locka till skratt, från och till är den riktigt kul. Se den om du vill ha lite roligt för stunden, men förvänta dig inte en framtida klassiker som föregångaren.

#blogg

Filmtips - Två idioter gör saker tillsammans

Älskar 1:an men skrattade tyvärr bara en gång när dom åkte till fel adress

Men det kan också vara jag som är "för gammal"


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Älskar 1:an men skrattade tyvärr bara en gång när dom åkte till fel adress

Men det kan också vara jag som är "för gammal"

Tror jag är i exakt samma sits själv.

Som tonåring vek man sig av skratt till ettan, men jag pallar inte ens se tvåan hehe.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Tvåan var inget att hänga i punghållaren tyvärr. De är alldeles för gamla för sina roller sedan var manuset riktigt dåligt. Vad tusan hände med Kathleen Turner egentligen?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tvåan var ändå en värdig uppföljare tycker jag men den var ju långt ifrån lika rolig som ettan.

Medlem
Skrivet av von_lidl:

Tvåan var ändå en värdig uppföljare tycker jag men den var ju långt ifrån lika rolig som ettan.

En copy-pastad, lite sämre variant av originalmanuset som ändå lockar till skratt mellan de tråkigare partierna. Sevärd. Och att den inte skulle överträffa, eller vara lika bra som originalet kändes självklart redan innan jag såg den så det blev ingen överraskning.

Skrivet av jonis:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Älskar 1:an men skrattade tyvärr bara en gång när dom åkte till fel adress

Men det kan också vara jag som är "för gammal"

Tror jag är i exakt samma sits själv.

Som tonåring vek man sig av skratt till ettan, men jag pallar inte ens se tvåan hehe.

Skrivet av walter_iego:

Tvåan var inget att hänga i punghållaren tyvärr. De är alldeles för gamla för sina roller sedan var manuset riktigt dåligt. Vad tusan hände med Kathleen Turner egentligen?

Nej, nu tycker jag ni är lite väl hårda. Med allt Adam Sandler-skit som Hollywood kräks ur sig varje år så är det en frisk fläkt att kunna återse sina hjältar från barndomen.

1
Skriv svar