Fullt ös med Devin Townsend

Medlem
Fullt ös med Devin Townsend

Igår packade jag sambon i bilen och styrde iväg mot Helsingfors. Jag hade bokat biljetter till Devin Townsends konsert som en gemensam julklapp till oss, och igår var det äntligen dags.

Det bästa med att bo i Åbos studentby är att man får åka motorväg hemifrån ända tills man är i Helsingfors stadskärna. Parkeringshusen där är dessutom svinbilliga.

Vi hade några timmar på oss att traska runt, och till sist fyllde vi på matförrådet vid Hard Rock Café. Kontrasten mellan min och sambons maträtter var påtaglig: hon åt en fräsch caesarsallad med ett glas vatten, jag tog ett kilo grillsåsdränkta ribs och en riktigt stor öl. Istället för fönsterutsikt till maten fick jag titta på John Lennons röda fuskpälsjacka från Sgt. Pepper-eran, prydligt inglasad på väggen mittemot.

Mätta och belåtna gick vi till Circus och ställde oss i kön, som var minst 200 meter lång. Efter en bra stund i lätt snöfall kom vi äntligen in. Första förbandet hade redan börjat spela, och det spelade intensivt. Bandet heter Shining och kommer från Norge. Tydligen hade de börjat som en jazzensemble 1999, men blivit gradvis mer och mer extrema. Nu kallade de sin musik för "jazz metal". När saxofonen åkte fram, ackompanjerad av en intensiv synt och hårda gitarriff var det svårt att hålla sig för skratt. Det lät så bisarrt, men ändå så bra. Lite som Frank Zappa, om han hade gått på tunga droger.

[ia=1046359; medium]
Jazz metal, någon?

Efter Shining var det dags för Periphery, ett helt okej prog metal-band som jag brukade lyssna på för många (fem?) år sedan. Deras scennärvaro var dock inte lika bra som Shinings.

[ia=1046361; medium]
Periphery i centrum.

Sist ut på scen var givetvis Devin Townsend Project, och jävlar vilken show det var. Utöver det nya materialet spelade han en hel del gamla låtar från Ocean Machine. Det resulterade i en skön blandning av rå metal och lugna ballader. Efter en och en halv timmes skrik, skratt, headbangande och jazz hands var showen över, och jag fick till och med skaka hand och prata lite med honom.

[ia=1046368; medium]
Devin där han trivs bäst.

[ia=1046369; medium]
ADDICTED!

Trötta och glada började vi småningom röra oss ut från lokalen. Jag köpte en t-skjorta som föreställer en Poozer, en liten rymdfigur med endast ett ansikte och en röv. Sen betalade vi åtta euro för parkeringsbiljetten och åkte hem igen. Idag är det kaffe och kandidatavhandling som gäller.

Som bonus slänger jag in en video, som inte är filmad av mig. Devin är en naturtalang när det kommer till att hålla tal.

#blogg


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Fullt ös med Devin Townsend

Tyvärr så upplever jag att Mr Townsend solokarriär inte är lika bra som hans tid i Strapping Young Lad. Dessutom saknar jag hans frisyr från den tiden!

"Oh my fucking god" av SYL är nog en av mina favoriter genom tiderna.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Tyvärr så upplever jag att Mr Townsend solokarriär inte är lika bra som hans tid i Strapping Young Lad. Dessutom saknar jag hans frisyr från den tiden!

"Oh my fucking god" av SYL är nog en av mina favoriter genom tiderna.

Må hans skullet vila i frid.

Jag tycker hans nya material är mer intressant, i och med att han får pröva på så många olika stilar som helst.Jag har absolut inget emot SYL, men mycket av deras material hade en tendens att låta likadant.

Givetvis är det en smaksak, men jag tycker att Devins nya material passar honom bättre, då han har gått från att vara en hårt knarkande metalgalning till en medelålders familjefarsa.

(Satan's Ice Cream Truck är förresten SYL's bästa låt genom tiderna. Indiskutabelt.)


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Musikaliskt geni!

Medlem

Devin har ju en del psykiska besvär, om jag inte missminner mig när jag läste intervjuer med honom i Metal Hammer så berättade han att han bl.a. är bipolär. Så när han skulle skriva låtarna så slutade han äta sin medicin och knarkade istället.
Älskar Strapping Young Lad, men det känns skönt att han la ner det projektet och att veta att han mår mycket bättre nu

Han är för övrigt ett musikaliskt geni som tidigare nämnts


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av warh0g:

Devin har ju en del psykiska besvär, om jag inte missminner mig när jag läste intervjuer med honom i Metal Hammer så berättade han att han bl.a. är bipolär. Så när han skulle skriva låtarna så slutade han äta sin medicin och knarkade istället.
Älskar Strapping Young Lad, men det känns skönt att han la ner det projektet och att veta att han mår mycket bättre nu

Han är för övrigt ett musikaliskt geni som tidigare nämnts

Stämmer bra det. Addicted! var den första plattan han skrev helt nykter. Han flyttade ut till en stuga i skogen och satte upp sin studio där. Sen skramlade han ihop musikanter till projektet, som blev känt som Devin Townsend Project.

Igår kväll när spelningen var över sa han:

"By the way, if anyone has any weed, feel free to hit us up afterwards. I don't use it, it'd probably result in a massive psychosis and the cancellation of the rest of the tour, but Brian here (basisten) and the drummer in Periphery would be a lot less grumpy and easy to be around if they had some weed tonight."

Lite småkul.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Älskar Devin, härligt galet geni. Han är lite som Mikael Åkerfeldt på scen, en del musikgeni och en del stå upp-komiker. Musiken är speciell också, men jag måste säga att jag föredrar soloprojekten framför SYL. Favoriten är nog Supercrush!

En notis är ju att John Petrucci från Dream Theater är farbror(?) åt Jake Bowen, en av gitarristerna i Periphery som också är ett bra band. Lät de bra live förresten?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Älskar Devin, härligt galet geni. Han är lite som Mikael Åkerfeldt på scen, en del musikgeni och en del stå upp-komiker. Musiken är speciell också, men jag måste säga att jag föredrar soloprojekten framför SYL. Favoriten är nog Supercrush!

En notis är ju att John Petrucci från Dream Theater är farbror(?) åt Jake Bowen, en av gitarristerna i Periphery som också är ett bra band. Lät de bra live förresten?

Aha, det visste jag inte! Han lär inte ha varit utan gitarrlektioner då åtminstone.

De lät helt bra, men de hade svårt att få igång publiken. Kanske de hade lite för komplicerad musik att headbanga till jämfört med de andra artisterna. Spencer hade dessutom en otäck förkylning på gång, så jag tycker de gjorde bra ifrån sig med tanke på omständigheterna!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

1
Skriv svar