Första intrycket av den sovande jycken

Medlem
Första intrycket av den sovande jycken

Sleeping Dogs kom för ungefär 3 år sedan och fick ett till största delen positivt mottagande. Både kritiker och spelare verkade anse att det var en oslipad diamant som erbjöd en bra story och fantastiska miljöer. Jag hade ett öga på det men kände inte att jag hade plats på schemat för ännu ett tidskrävande open world-spel. För några dagar sen så beställde jag däremot lite filmer från en välkänd e-handelsaktör och råkade i samma veva lägga Sleeping Dogs Definitive Edition i varukorgen. Jag behövde helt enkelt få mitt lystmäte av övervåld och bilstölder innan GTA 5 släpps till PC.

Ibland kan det löna sig att vänta med spel för i Definitive Edition finns samtliga släppta DLC och lite förbättrad grafik i en fin förpackning, med en prislapp som är ungefär en tredjedel av vad en titel kostar vid release. En sån deal är lätt att tycka om.

Jämförelsen med GTA går inte att undvika, Rockstars spel är trots allt formen som alla spel i genren stöps efter. Men det finns skillnader mellan de två. Den tydligaste är att striderna fokuserar på närstrider, ett område där GTA alltid varit väldigt begränsat och spel som försökt det har varit mindre bra (True Crime t.ex). Kontrollerna som helhet har alltid känts ganska stela i GTA men Sleeping Dogs har ett betydligt bättre flyt i sina rörelser. Det lånar friskt från andra titlar. Som exempel finns ett parkourelement, hämtat från Assassin´s Creed. Närstriderna är en variant av Batman Arkham-systemet och bilkörningen är som hämtad ur en arkadracer. Däremot är alla individuella delar lite bristfälliga. Slagsmålen har inte samma flyt och respons som i Arkham och alla bilar känns som de helt saknar vikt när en minibuss accelererar nästan lika fort som en sportig MC. Men jag älskar soppan som de kokat ihop, helheten. Slagsmålen är roliga, trots vissa mindre brister i animationerna. Känslan av att kontra en attack, greppa tag i någon och köra in hans huvud i en ventilationsfläkt är skrämmande tillfredsställande när blodet sprutar. Och staden är helt fantastisk. Jag har aldrig varit i Hong Kong men det känns autentiskt och stämningen är otrolig och levande.

Spelet är inte perfekt. De lånade inslagen görs ofta något sämre än i spelen de är tagna från. Utvecklaren får ihop alla delar på ett bra sätt. Jag uppskattar att spelet lever upp till sin åldersgräns, PEGI 18. Blod, misshandel, våld, droger... Det finns där och i stora mängder. De försöker inte sopa under mattan att Wei Shen är en våldsam kille. Men att du spelar som en undercover polis gör samtidigt att du ibland stannar upp i spelet och funderar – Hur mycket våld är egentligen befogat? Det ger en moralaspekt som jag finner intressant. Är jag bättre än de jag försöker sätta dit, eller är jag en av dem?

Har du inte spelat Sleeping Dogs så rekommenderar jag Definitive Edition. Mitt första intryck är väldigt bra och jag köpte den fysiska utgåvan för 149kr. Det är mindre pengar än ett biobesök och för det får du en riktigt hårdkokt Hong Kong-action med grym atmosfär.

#blogg

Första intrycket av den sovande jycken

Precis, kontrollerna är så mycket bättre än de som återfinns i GTA, därför kunde jag inte med GTA alls. Segt och långsamt, men i "Sleeping Dogs" var det bättre flyt med precis allting, och bättre röstskådespeleri. Vem vill egentligen spela tennis i ett action-spel, inte jag.

Att de sedan sneglar mot 1970-talets "karate-filmer" och "Enter the Dragon" gör inte saken sämre.

Ett toppenspel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar