Uncharted: Golden Abyss

Flakmonkey
Uncharted: Golden Abyss

När Sony släppte Playstation Vita #Uncharted: Golden Abyss spelet jag ville lira. Nathan Drakes äventyr har alltid fallit mig i smaken och tanken att få uppleva det på en bärbar konsol var kittlande. Det skulle dock ta några år innan jag fick chansen att sätta det på prov men när jag nu fått göra det så har det verkligen varit värt väntan.

Det må inte ha vara Naughty Dog som står där som utvecklare men Sonys Bend Studio har gjort ett riktigt bra jobb med att få över produktionsvärdet från de stationära maskinerna till Vitan. Självklart går det inte att jämföra dem rent visuellt men det är minst sagt imponerande hantverk och där de inte har behövt tumma på ambitionsnivån så har de inte heller gjort det. Handlingen, röstskådespeleriet och musiken håller i min ringa mening samma klass som de tre delarna i huvudserien och även om grafiken som sagt inte når upp till storebrödernas nivå så är den imponerande.

[video=10844]

Spelmekaniskt är det på det stora hela troget serien med en blandning av klätterhoppande, pusslande och action där det senare får en i min mening alltför stor roll. Den skillnad som finns ligger i de kontrollmöjligheter som Vitan bjuder på. Touch-funktonaliteten används friskt på både finurliga och mindre finurliga sätt. Det kanske bästa men samtidigt sämsta var förmodligen gången då man var tvungen att hålla upp konsolen mot en stark ljuskälla för att en text skulle uppenbara sig. Det var lite knepigt att göra det när det inte fanns någon vettig ljuskälla att tillgå. Då var jag helt enkelt fast och var tvungen att vänta på ljusare tider. Det används också utanför pusselsekvenserna (tex när du ska klättra) men det är oftast helt upp till dig om du vill använda dig av det eller mer traditionella styrmetoder.

Handlingen är inget jag tänkt gå in på för mycket då jag inte vill avslöja mig men det utspelar sig innan #Uncharted: Drake's Fortune i Panama dit Nathan lockats av en gammal bekant som aldrig har helt rent mjöl i sin påse. Väl där stöter han på en kvinnliga sidekick, en elak general och en herrans massa gömda föremål under jakten efter en legend. Nej det är ingenting för dig som är ute för något unikt, men gillar du spel av den här typen i allmänhet och Drake-serien i synnerhet vore det både en synd och skam att missa det.

#blogg

Medlem
Uncharted: Golden Abyss

Tycker spelet är bland det bättre till Vita.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar