GTA-abstinensen

Medlem
GTA-abstinensen

Är hemma i Österbotten över helgen för att byta till sommardäck, städa och besikta bilen. Det här innebär att jag sitter fast med endast Macbooken fram till söndag (i-landsproblem, javisst, men döm mig inte än!).

Jag testade GTA V på den här snart fyra år gamla datorn, och det såg lovande ut till en början. Rätt stadig FPS på lägsta grafikinställningarna och inte alltför fult. Ända tills man gick utomhus. Då började allting spy.

[ia=1054867; medium]
Vem fan behöver blur-effekter när man kan få kanter istället?!

Det är omöjligt att spela längre än ett par minuter innan jag börjar må illa. Jag har försökt ändra på alla grafikinställningar mellan himmel och jord utan resultat. Det kan ha att göra med felaktiga drivrutiner. I den här Macbooken finns nämligen ett Radeon HD 6700M, och det kortet är helt åt helvete.

HD 6700M används nämligen bara i just den här modellen och är specialtillverkad på Apples bekostnad. Vanliga Radeon-drivrutiner funkar inte alls, utan man får vänta på att Apple fixar sina egna specialdrivrutiner som ska laddas ner via Apple Software Update. Windowssupporten för det här kortet tog slut någon gång efter att Battlefield 3 släpptes.

Jag önskar Apple all skit i världen för deras efterblivna designval och funderar som bäst på hur jag ska tidigarelägga min hemresa så att jag inte blir utan GTA hela helgen.

Den här situationen suger och det gör Apple också.

#blogg


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
GTA-abstinensen

Både Nvidia och AMD släppte nya drivrutiner inför releasen, så det kan vara så att du måste invänta en ny drivrutin.

Apple må vara bra på vissa saker, men oftast så ställer deras trångsynthet till det rejält för konsumenten, men istället för problem så kallas det feature.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Både Nvidia och AMD släppte nya drivrutiner inför releasen, så det kan vara så att du måste invänta en ny drivrutin.

Apple må vara bra på vissa saker, men oftast så ställer deras trångsynthet till det rejält för konsumenten, men istället för problem så kallas det feature.

Jo, jag känner till de nya drivrutinerna. Problemet är att AMD inte har någon kontroll över just 6700M-kretsarna, utan användarna är helt i Apples nåder och de har inte släppt någon grafikuppdatering till det på åratal.

Macbooken i övrigt är trevlig att arbeta med, men jag skulle aldrig betala fullpris för en. Särskilt inte de nyaste modellerna, som har fastlödda RAM-minnen och ingen möjlighet till uppgradering alls.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

1
Skriv svar